اختصاصی تیتر کوتاه؛

استراتژی عجیب بازاریابی در حراج کفش های کتانی نایک

برند مطرح نایک قصد دارد تا با عرضه کفش های کتانی خود با قیمت مناسب، فروش خود را افزایش داده و ارزش سهام خود را بالا ببرد.

استراتژی عجیب بازاریابی در حراج کفش های کتانی نایک

نایک قصد دارد کفش‌های کتانی جدیدی با قیمت ۱۰۰ دلار یا کمتر را در بسیاری از کشورها عرضه کند. آنها این تغییرات را در محصولات خود ایجاد می‌کنند تا به افزایش فروش خود کمک کنند. نایک در چند سال گذشته قیمت کفش‌های کتانی Air Jordan ۱ خود را بسیار افزایش داده است. این کفش‌ها اکنون در برخی فروشگاه‌ها مانند Nordstrom و در وب سایت نایک تا ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

کفش‌های مدل Air Force ۱ ( ایر فورس ۱) نایکی در وبسایت نایکی حدود ۱۵۰ دلار قیمت دارند. در مقایسه، کفش‌های مدل سامبا (Samba) با رنگ‌های سفید و سیاه و مدل گزل (Gazelle) با رنگ‌های مختلف از برند آدیداس به ترتیب ۱۰۰ و ۱۲۰ دلار به فروش می رسند.

سهام شرکت نایکی در روز جمعه با کاهش ۱۹.۹۸٪ مواجه شده است که بزرگترین کاهش درصدی یک‌روزه در تاریخ این سهام محسوب می‌شود. این اتفاق پس از آن رخ داد که شرکت نایکی در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که فروش آنها در آخرین فصل مالی به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است. همچنین، نایکی با کاهش رشد فروش روبه‌رو شده و در حال رقابت با شرکت‌هایی مانند آدیداس و برندهایی مانند On و Huka از شرکت Deckers است.

مدیران نایکی همچنین کاهش تعداد مشتریان در فروشگاه‌های کارخانه‌ای خود که کفش و لباس‌های تخفیف‌خورده می‌فروشند را نشان داده‌اند. این موضوع فشار بیشتری را که مصرف‌کنندگان با توجه به ارزش (قیمت مناسب) احساس می‌کنند، برجسته می‌کند. به عبارت دیگر، نایکی با کاهش تعداد مشتریانی که به دنبال خرید محصولات تخفیف‌خورده هستند نیز مواجه شده است.

به گفته نیل ساندرز، تحلیلگر GlobalData، معرفی خط تولید جدیدی که قیمت آن کمتر از ۱۰۰ دلار است، احتمالاً تلاشی برای جذب مصرف‌کنندگانی است که به قیمت حساس‌تر هستند. متیو فرند، مدیر مالی نایکی، روز پنج‌شنبه به سرمایه‌گذاران گفت که تیم‌های آنها در حال بررسی و بهره‌برداری از فرصت‌ها در محدوده‌های قیمتی مختلف هستند.

امریکایی‌ها در هزینه‌کردن محتاط هستند، به‌ویژه وقتی صحبت از کالاهای لوکس و غیر ضروری مانند کفش‌های مد روز می‌شود. با این حال، کفش‌های رقیب مانند Cloudflow ۴ و Hoka's Clifton ۹ که به ترتیب به قیمت ۱۵۹.۹۹ دلار و ۱۴۵ دلار فروخته می‌شوند، اخیراً مورد توجه و خرید بسیاری از خریداران قرار گرفته‌اند.

تحلیلگران اعلام کردند که رقبا‌ی نایکی در دسته‌بندی محصولات مقرون به صرفه شامل برندهایی مانند Huka و On که توسط راجر فدرر حمایت می‌شود، هستند. جوزف سیوللو، تحلیلگر Truist Securities، گفته است: این حوزه‌ای است که آنها می‌توانند در کوتاه‌مدت بهتر رقابت کنند.

معرفی خط تولید جدید توسط نایکی ممکن است یک حرکت مخاطره‌آمیز برای شرکت باشد زیرا ممکن است کاهش فروش آن تشدید شود. نیل ساندرز گفته است که این اقدام (معرفی خط تولید جدید) ممکن است تا حدی موفق باشد، اما مشکل بزرگتر یعنی کمبود نوآوری در نایکی را حل نمی‌کند. نایکی یکی از حامیان المپیک پاریس است.

برخی از مدل‌های کلیدی نایکی اخیراً در بازار فروش مجدد (resale market) ارزش خود را از دست داده‌اند. به عنوان مثال، قیمت ثانویه کفش‌های Air Jordan ۱ Retro High OG تا ماه مه با حدود ۳۲٪ تخفیف فروخته می‌شود. این اطلاعات توسط Altan Insights که بازار کفش‌های ورزشی کلکسیونی را مطالعه می‌کند، ارائه شده است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها