در مصاحبه تیتر کوتاه با مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد مطرح شد؛

قوانین صنعت تبلیغات کشور دگرگون شد

عباس محمدیان گفت: تمام تبلیغاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، صرفا مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارند. در واقع افرادی سودجو وجود دارند که با قیمت هایی بسیار پایین تر از عرفه جامعه تبلیغات زیر زمینی انجام می‌دهند که مغایر با قانون اساسی و ارزش‌های ما است.

قوانین صنعت تبلیغات کشور دگرگون شد

در سال‌های اخیر صنعت تبلیغات کشور پیشرفت‌ها و جهش‌های چشم گیری را تجربه کرده و فرصت‌های ویژه‌ای را در اختیار افراد مستعد در این حوزه قرار داده است. بخش تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهم‌ترین و موثرترین نهادهایی بوده که در ارتقای سطح این صنعت نقش پر رنگی داشته است. به روز رسانی تکنیک‌های کاربردی در حوزه تبلیغات و تسهیل گری برای کانون‌های تبلیغاتی از اقدامات تاثیرگذار در جهت ترقی و پیشرفت قابل توجه صنعت تبلیغات بوده است.

در راستای بررسی تغییر و تحولات اخیر که در صنعت تبلیغات کشور صورت گرفته است، به گفت‌وگو با عباس محمدیان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختیم.

محمدیان در خصوص تاثیر بخش تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تقویت بنیه اقتصادی کسب و کارها و رفع چالش‌های متعدد آنها توضیح داد: در راستای وظیفه ذاتی تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تبلیغات دریچه‌ای از رونق اقتصادی در کشور به حساب می‌آید، ما برای نخستین بار در کشور ستاد تبلیغات اقتصادی، کمیسیون ملی تبلیغات و کمیسیون ملی برند را فعال کردیم. این موارد برنامه‌های راهبردی بود که برای کمک به کسب و کارها تاکنون انجام شده است. تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت در این زمینه بسته شد می‌تواند در افق نه چندان دور کمک بالقوه‌ای برای کسب و کارها باشد.

وی در ادامه افزود: قطعا امروز اگر بسیاری از مدیران کسب و کار قدرت واقعی تبلیغات را درک کنند، می‌توانند در فرصت‌ها و چالش‌های ایجاد شده در حوزه خود جهش داشته باشند. برنامه ما این است که در حوزه فرهنگ‌سازی و تغییر باور مدیران صنعت تبلیغات گام برداریم تا به تبلیغات صرفا به عنوان یک رسانه نگاه نشود. تبلیغات می‌تواند در بسیاری از چالش هایی که در حوزه صنعت ایجاد شده‌اند چه در رکود اقتصادی و چه در جریان کنترل تورم، به عنوان چاشنی حرکت همه ظرفیت‌ها عمل کند. با تعاملی که ما با کانون‌های تبلیغاتی در سطح کشور داشته و ظرفیتی که نیروی متخصص ما در حوزه تبلیغات دارند، توانسته‌ایم تا جایگاه خوبی در زمینه کمک به کسب و کارها در عرضه میدان داری تبلیغات پیدا کنیم. ظرفیت بالقوه‌ای وجود دارد که می‌توان برای راهبردهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت از دریچه تبلیغات نو به آن نگاه کرده و این فرصت‌ها به ایده‌های خلاقانه تبدیل شوند و به دنبال آن اقدامات عملیاتی مناسب نیز انجام شوند.

مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جزییات کمیسیون ملی برند بیان کرد: کمیسیون ملی برند مصوبه هیات وزیران است که در دولت آقای روحانی هم موجود بود، اما به دلایلی اجرایی نشد و ما برای جلوگیری از تندیس فروشی و فعالیت افرادی با عنوان تبلیغات چی و دلال عرصه تبلیغات، این کمیسیون را احیا کردیم تا بتوانیم هم به برندسازی کمک کرده و هم فرآیندهای قوت بخش عرصه تبلیغات را تسریع کنیم.

حمایت مردم در جلوگیری از تبلیغات غیرمجاز

عباس محمدیان در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر جزییات سامانه نظارت مردمی بر تبلیغات کشور گفت: با توجه به گستردگی جغرافیایی تبلیغات در فضای مجازی که قابل کنترل نیست، بعضا افرادی هستند که مجوز تبلیغاتی نداشته و در فضای کسب و کارها با هزینه‌های غیرمعقول در حال بازاریابی هستند و عملا حیات و ممات کانون‌های تبلیغاتی را به خطر می‌اندازند. ما سامانه نظارت مردمی بر فضای تبلیغات کشور را با این هدف راه‌اندازی کردیم که مردم به ما در رصد تبلیغات و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی افراد در این حوزه کمک کنند. تمام تبلیغاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند، صرفا مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارند. در واقع افرادی سودجو وجود دارند که با قیمت هایی بسیار پایین تر از عرفه جامعه تبلیغات زیر زمینی انجام می‌دهند که مغایر با قانون اساسی و ارزش‌های ما است. بنابراین این سامانه راه‌اندازی شد تا مردم گزارش‌های خود را از تبلیغات غیر مجاز برای ما ارسال کنند تا برخورد قانونی با این نوع تبلیغات صورت گیرد. در طول روز گزارش‌های متعددی در این خصوص از طریق سامانه نظارت مردی بر تبلیغات از نقاط مختلف کشور به ما می‌رسد و ما در حوزه‌های مختلف ورود می‌کنیم.

قوانین صنعت تبلیغات نونوار می شوند

وی در مورد نحوه عمکرد بخش تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم توضیح داد: ما در حوزه هویت بخشی صنعت تبلیغات اقدامات مهم و شاخصی را در کشور انجام داده‌ایم. نخستین اقدام، اصلاح قانون تبلیغات بود. پیش نویس لایحه قانون تبلیغات را پس از چند صد ساعت کاری در مشاوره با کارشناسان حقوقی و قضایی و امنیتی و انتظامی آماده شد. این گامی بود تا قانون تبلیغات کشور به روز رسانی شود. زیرا قانون کشور مربوط به سال ۱۳۵۸ است و نیاز امروز جامعه ما را تامین نمی‌کرد. همچنین تمامی دستور اعمل‌ها و آیین نامه هایی که نیاز به اصلاح داشتند، به روز رسانی شدند. گام بعدی مربوط به راه‌اندازی کمیته مرکزی تبلیغات در مراکز استان‌ها بود که از طریق آن ضریب نفوذ تاثیر‌گذاری جامعه صنعت تبلیغات بررسی می‌شود. همچنین ما برای نخستین بار عنوان معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی را تغییر دادیم و آن را به عنوان معاونت رسانه‌ای و تبلیغات تغییر دادیم.

محمدیان اضافه کرد: همچنین سامانه جامع تبلیغات را راه‌اندازی کردیم که سامانه‌ای بزرگ و جامع است که تمام ظرفیت هایی را که در بیست سال آینده باید به آنها توجه شود بر اساس نیاز سنجی و پژوهش هایی که صورت گرفت، در آن دیده شد. در دولت سیزدهم برای نخستین بار برای کانون‌های تبلیغاتی مجوز دائمی صادر کردیم، زیرا یکی از دغدغه‌های این کانون ها، مجوز‌های یک ساله یا سه ساله آنها بود. این اقدام یکی از اقدامات زرین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه بوده است.

احیای فرهنگ فارسی در بستر تبلیغات

او در خصوص تسهیلات ویژه ایجاد شده برای کانون‌های تبلیغاتی عنوان کرد: در دولت سیزدهم ما شرایط عضویت فعالان صنعت تبلیغات را در صندوق هنر مهیا کردیم. همه اصحاب رسانه، اصحاب هنر و فرهنگ و اصحاب قرآن در صندوق هنر سهمی داشتند به جز فعالان عرصه تبلیغات. همچنین زیر ساخت‌های لازم جهت الکترونیکی شدن تمام فرآیندهای صدور مجوزها را در راستای شفاف‌سازی فراهم کردیم. همچنین تمام ظرفیت‌های تبلیغات فضای مجازی ساماندهی شدند. علاوه بر این مرکز رصد و مانیتورینگ تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز راهاندازی شد. تمامی این اقدامات با این هدف انجام شد تا کانون‌های تبلیغات ما بتوانند از شرایط عدالت محور و ظرفیت‌های متفاوت موجود بهره ببرند. نخستین همایش پاسداشت زبان فارسی به عنوان نشان قند پارسی را برگزار کردیم. این اقدامی برای مقابله گرایش جامعه تبلیغاتی به استفاده از زبان لاتین در صنعت تبلیغات بود. سعی ما بر این بود تا با برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های متفاوت در این حوزه، زبان و ادبیات فارسی را احیا کنیم.

حذف موانع مالیاتی به نفع کانون های تبلیغاتی

مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با رفع چالش‌های مالیاتی کانون‌های تبلیغاتی یادآور شد: نکاتی که ما در چارچوب دولت سیزدهم دنبال کردیم در واقع نیازهای این حوزه بوده که در گذشته کمتر به آنها توجه شده است. با وجود اینکه انجام این اقدامات زمانبر بود، اما با این حال ما توانستیم ظرفیت‌های خوبی را در این بخش احیا کنیم. برای نخستین بار اقدامی صورت گرفت تا هزینه‌های کارکرد تبلیغات برای کسب و کارها جزو هزینه‌های تمام شده حساب شود که در این صورت هم به صاحب برند و هم به کانون ما کمک می‌شود تا هزینه تبلیغات در هزینه تمام شده کالا حساب شده و در سطوح مالیاتی چالشی ایجاد نگردد. مسائل مالیاتی و چالش هایی که فعالان این صنف با سازمان تامین اجتماعی داشتند تا حدود زیادی برطرف شد.

عباس محمدیان با اشاره به برگزاری متفاوت نمایشگاه صنعت تبلیغات و بازاریابی در سال گذشته گفت: در دولت سیزدهم برای نخستین بار در سطح کشور برای به روز رسانی صنعت تبلیغات، موضوع شهر تبلیغات هوشمند کلید خورد تا بتوانیم در این زمینه از ظرفیت‌های نوین استفاده کنیم. نمایشگاه صنعت تبلیغات و بازاریابی در ۱۸ دوره گذشته فقط مختص به شرکت‌کنندگان در گروه خدمات بود، اما این نمایشگاه سال گذشته برای نخستین بار میزبان کانون‌های تبلیغاتی شد که بازخورد بسیار مفید و تاثیرگذاری داشت.

وی در پایان در خصوص نیاز صنعت تبلیغات کشور به حضور پر رنگ در عرصه بین‌الملل بیان کرد: صنعت تبلیغات در کشور نیازمند توجه بیشتری است و جایگاه پرداختن به اهمیت باورهای مدیران ما از بستر رسانه است که رسانه وزین تیتر کوتاه می‌تواند در حوزه تخصصی تبلیغات کمک کرده و جغرافیای کار ما را توسعه دهد. ما نیازمند ظهور و بروز تبلیغات بین‌المللی در عرصه تبلیغات کشور خود هستیم. اگر شرایط مهیا شود در امسال نخستین جشنواره ملی سیمرغ طلایی تبلیغات را اجرا می‌کنیم. همچنین در حال آماده‌سازی شرایط برگزاری نخستین نمایشگاه بسته‌بندی تبلیغات نیز هستیم. صنعت تبلیغات کشور ما نیازمند یک تحول نوین است. ما نخستین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی را آماده کردیم که در شورای‌عالی فضای مجازی موجود است که در صورت مصوب شدن می‌تواند کمک بزرگی برای کانون‌های تبلیغاتی ما باشد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد