بررسی تیترکوتاه از صنعت تبلیغات در سال ۲۰۲۴؛
سهم اندک ایران از بازار ۱ تریلیون دلاری صنعت تبلیغات جهانی
صنعت تبلیغات هر سال با سرعت زیادی در حال رشد است و با گسترده تر شدن ابزارهای ارتباط جمعی فضای تبلیغات هم به مرور در حال گسترده تر شدن است. بررسی ها نشان می دهد که درآمدهای صنعت تبلیغات در سال ۲۰۲۴ میلادی از خط ۱ تریلیون دلار گذر کرده است.
بر اساس گزارش پایان سال GroupM، صنعت تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۴ برای نخستین بار از مرز درآمد یک تریلیون دلار عبور کرد و تا سال ۲۰۲۵ با رشد ۷.۷ درصدی به رقم ۱.۱ تریلیون دلار خواهد رسید.
بیش از نیمی از این درآمد به پنج شرکت بزرگ تبلیغات دیجیتال یعنی گوگل، متا، بایتدنس، آمازون و علیبابا تعلق خواهد داشت. همچنین، تبلیغات دیجیتال با سهم ۸۱.۷ درصدی از درآمد در سال ۲۰۲۵، جایگاه اصلی در این صنعت را خواهد داشت و شامل تبلیغات تلویزیونی اینترنتی، روزنامهها و مجلات آنلاین و تبلیغات محیطی دیجیتال میشود.
تلویزیون اینترنتی، پدیدهای رو به رشد
درآمد تلویزیون به طور کلی در سال ۲۰۲۵ با رشد اندک ۱.۹ درصدی به ۱۶۹.۱ میلیارد دلار خواهد رسید، اما نکته قابل توجه این است که تلویزیون اینترنتی با رشد خیرهکننده ۱۹.۳ درصدی، بخش مهمی از این بازار را تصاحب خواهد کرد و در مقابل، تلویزیون سنتی ۳.۴ درصد افت خواهد داشت.
با این حال، GroupM پیشبینی میکند تا سال ۲۰۲۹ درآمد تلویزیون اینترنتی در ایالات متحده از تلویزیون سنتی پیشی بگیرد. در سال ۲۰۲۵، تلویزیون سنتی هنوز سهم غالب ۷۲.۶ درصدی از درآمد تلویزیونی را حفظ خواهد کرد.
رسانههای خردهفروشی، پیشتاز درآمد تبلیغات
میدان رقابت تبلیغات تنها به تلویزیون ختم نمیشود. رسانههای خردهفروشی که در سال جاری رشد چشمگیر ۱۸.۲ درصدی را تجربه کردهاند، تا سال ۲۰۲۵ با رشد بیشتر به رقم ۱۷۶.۹ میلیارد دلار خواهند رسید و برای اولین بار از درآمد تلویزیون پیشی خواهند گرفت.
در آمریکای شمالی، درآمد این رسانهها به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است، اما چین و منطقه آسیا-اقیانوسیه با پیشبینی درآمد ۹۷.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۵ پیشتاز خواهند بود.
هوش مصنوعی: نیروی محرکه آینده تبلیغات
ابزارهای هوش مصنوعی، مانند مدلهای زبان بزرگ (LLM)، نقش کلیدی در آینده تبلیغات ایفا خواهند کرد. شرکتهایی همچون آمازون، گوگل و متا که پیشبینی میشود ۴۱ درصد از درآمد تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۵ را به خود اختصاص دهند، سرمایهگذاریهای کلانی روی توسعه این فناوریها کردهاند.
به گفته کیت اسکات-داوکینز، رئیس جهانی تحلیلهای کسبوکار، این ابزارها در حال حاضر بیشتر برای درک تأثیرگذاری و هویت برند استفاده میشوند و هنوز برای خرید خودکار تبلیغات یا مدیریت کامل کمپینها توسط هوش مصنوعی، زمان زیادی باقی مانده است.
جایگاه رو به رشد صنعت تبلیغات در ایران
بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده در مورد صنعت تبلیغات کشورمان، صنعت تبلیغات ایران در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳ میلادی) شاهد رشد قابلتوجهی بوده است. طبق اعلام مدیرکل دفتر خدمات کسبوکار وزارت صمت، ارزش کل اکوسیستم تبلیغات در ایران حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.
در حوزه تبلیغات دیجیتال، گزارش یکتانت نشان میدهد که اندازه این بازار به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۲۰ درصد از کل بازار تبلیغات کشور را شامل میشود. این امر نشاندهنده حرکت بهسوی دیجیتالیشدن فضای تبلیغات در ایران است.
همچنین، تعداد نمایش تبلیغات در وبسایتهای ایرانی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰۰ میلیارد بار بوده که نسبت به سال قبل ۱۲٫۵ درصد افزایش داشته است. تعداد وبسایتهای نمایشدهنده تبلیغات نیز بیش از ۴ هزار سایت گزارش شده است.
در مقایسه با بازارهای جهانی، ایران در رتبه ۳۵ از نظر بودجه تبلیغاتی قرار دارد. پیشبینی میشود بودجه تبلیغات جهانی در سال ۲۰۲۴ با ۶٫۲ درصد افزایش به ۷۵۴٫۴ میلیارد دلار برسد که ۵۹٫۶ درصد آن مربوط به تبلیغات دیجیتال است. این آمارها نشاندهنده رشد و توسعه مستمر صنعت تبلیغات در ایران، بهویژه در حوزه دیجیتال، و همگامشدن با روندهای جهانی است.
نگاهی به آینده
با توجه به این تحولات، واضح است که صنعت تبلیغات بهسرعت به سوی دیجیتالی شدن کامل حرکت میکند. تلویزیون اینترنتی، رسانههای خردهفروشی و ابزارهای هوش مصنوعی، ستونهای اصلی این چشمانداز جدید هستند که شکل و شمایل آینده تبلیغات جهانی را رقم خواهند زد.
نظر شما