در گفت و گوی تیترکوتاه با نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

صنعت تبلیغات نیازمند قوانین مدون است

امیر توکلی رودی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن، ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن ارسال پیام‌های تبلیغاتی ناخواسته، از لزوم شناسایی منشأ نشت اطلاعات کاربران سخن گفت.

صنعت تبلیغات نیازمند قوانین مدون است

بحث داغ پیامک های تبلیغاتی همچنان داغ است و بسیاری از کاربران هنوز هم باید روزانه صدها پیامک تبلیغاتی را از گوشی خود حذف کنند یا در طول هفته حداقل سه چهار باری در دام تبلیغات تماسی گرفتار می شوند. این موضوع را باید تاکید کنیم که بر اساس تعریف رگولاتوری، محتوای صوتی ارزش‌افزوده تبلیغاتی شامل هر نوع پیامی است که به‌صورت خودکار یا غیرخودکار از سوی یک اپراتور، با هدف تبلیغ محصولی خاص، برای مشترکین خود یا سایر اپراتورها ارسال شود.

در عین حال با تغییر روندهای تبلیغات در سطح شهر و رسانه های جمعی شاهد بیشتر شدن تروجی سبک زندگی مصرف گرایی که در مقابل سیاست های کشور است هستیم.  موضوعی که به نظر می رسد تنها جنبه های درآمدزایی داشته و اصل رسالت تبلیغ نادیده گرفته شده باشد. در همین راستا و با توجه برای اینکه ببینیم قوانین در مورد تبلیغات چه حرفی زدند به سراغ نماینده مجلس شورای اسلامی رفتیم و در همین راستا با وی به گفت و گو پرداختیم. 

امیر توکلی رودی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تیترکوتاه، ارسال پیام‌های تبلیغاتی ناخواسته را تخلف دانست و بر لزوم شناسایی منشأ نشت اطلاعات کاربران تأکید کرد.

توکلی رودی

تبلیغات پیامکی، نقض حریم شخصی هستند

وی با اشاره به گسترش روزافزون پیام‌های تبلیغاتی اظهار داشت: «هر بار که تلفن همراه خود را چک می‌کنیم، با حجم زیادی از پیام‌های تبلیغاتی مواجه می‌شویم که علاوه بر اتلاف وقت، حریم شخصی افراد را نیز نقض می‌کند.»

به گفته توکلی رودی، اولین گام در حل این معضل، بررسی نحوه دستیابی شرکت‌های تبلیغاتی به اطلاعات کاربران است. وی در این‌باره افزود: «این مشکل در برخی بخش‌ها، از جمله شرکت‌های بیمه‌ای، نمود بیشتری دارد. به‌عنوان مثال، بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به‌سرعت پیام‌های تبلیغاتی از سایر شرکت‌های بیمه دریافت می‌کنند، که نشان‌دهنده وجود یک نشت اطلاعاتی است. اگر بتوانیم سرمنشأ این نشت را شناسایی کنیم، می‌توان اقدام قانونی مناسب را در قبال شرکت‌های تبلیغاتی متخلف انجام داد و حتی جرم‌انگاری کرد.»

افراط در ترویج مصرفگرایی با تبلیغات تلویزیونی

وی همچنین به حجم بالای تبلیغات در تلویزیون اشاره کرد و گفت: «با وجود اینکه سیاست‌های کلان کشور بر کاهش مصرف‌گرایی تأکید دارند، اما تبلیغات تلویزیونی به‌گونه‌ای است که سبک زندگی مصرف‌گرایانه را ترویج می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که در حوزه تبلیغات، نظارت مؤثری وجود ندارد.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه به نبود نظام هدفمند تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: «گرچه برخی دستگاه‌ها مانند صداوسیما و شهرداری مدعی هستند که تبلیغات بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب انجام می‌شود، اما در عمل شاهد پایبندی کامل به این مقررات نیستیم، چراکه در بسیاری از موارد، درآمدزایی بر رعایت اصول تبلیغاتی اولویت دارد.»

توکلی رودی در پایان بر ضرورت تدوین و تصویب قانونی جامع در حوزه تبلیغات تأکید کرد و افزود: «در حال حاضر، قانون مشخص و مدونی برای این حوزه وجود ندارد. لازم است مقرراتی تنظیم شود که تخطی دستگاه‌ها از قوانین و آیین‌نامه‌ها را محدود کند و به تبلیغات سامان ببخشد.»

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما