تیتر کوتاه گزارش می دهد:
۲۰ گام مهم تا رسیدن به تیتر جذاب تبلیغاتی
نباید فراموش کنیم تعداد افرادی که عنوان را میخوانند، ۵ برابر کسانی است که کل متن را میخوانند.
این جمله را دیوید اگیلوی (پدر تبلیغنویسی) گفته است. همین جمله بهخوبی اهمیت تیتر جذاب تبلیغاتی را نشان میدهد؛ چیزی که توجه مخاطب را جلب میکند و باعث میشود وارد سایت شما شود.
تیتر را همان ویترین پرزرقوبرق فروشگاههای لباس در نظر بگیرید که جلوی شما را میگیرد و مجابتان میکند وارد مغازه شوید تا آن لباس جذاب را بخرید.
پس بهتر است اینطور بگوییم که حتی اگر صاحب بهترین محصولی باشید که تاریخ به خود دیده است، بدون اینکه توجه مخاطب را جلب کنید، شانسی برای فروش آن نخواهید داشت.
ولی به چه عنوانی، «عنوان جذاب و قانعکننده» میگوییم؟ چه عنوانی در تبلیغات کلیکی مثل برگ برنده است؟ با این مقاله همراه باشید:
۱. سؤال بپرسید
یکی از بهترین راهها برای جلب توجه کاربر که حسابی ذهن او را درگیر میکند، پرسیدن سؤال است. گفتیم قرار است توجه یک رهگذر را مثل همان ویترین فروشگاه جلب کنید؟ پرسیدن سؤال باعث میشود حس کنجکاوی مخاطب بیدار شود و برای یافتن پاسخ روی تبلیغ کلیک کند. یک پرسش خوب و ساده میتواند نیاز یا علاقهٔ مخاطب را بهخوبی به او یادآوری کنید؛ مثلاً «آجیل عید رو خریدی؟»
۲. مشکل افراد را حل کنید
طبق نظر بسیاری از متخصصان نکتهای بسیار مهم در نوشتن تیتر جذاب تبلیغاتی آن است که در تیتر به موضوعاتی بپردازید که سعی دارد مشکلات مردم را حل کند. افراد نمیخواهند چیزی بخرند، بلکه میخواهند مشکلشان را حل کنند. عنوانهایی که باعث میشود بیننده احساس کند محصول یا خدمت شما این کار را میکند، بسیار بیشتر کلیک میخورند.
۳. کمی شوخطبعی چاشنی کار کنید
تبلیغی برنده است که متمایز باشد و نه شبیه تبلیغ رقبا! اینجاست که سروکلهٔ ذوق و خلاقیت پیدا میشود. یکی از راههای قدرتمند برای جلب توجه، خنداندن مخاطب است. شوخیطبیعی در تبلیغات یک مزیت دیگری هم دارد: محصول در ذهن مخاطب حک میشود و نام شما را به خاطر میسپارد.
البته ممکن است چیزی که از نظر شما خندهدار است، از نظر مخاطبان توهینآمیز باشد. به همین دلیل، توصیه میکنیم اگر میخواهید از این تکنیک تبلیغات خلاقانه استفاده کنید، حتماً از تست A/B استفاده کنید تا مطمئن شوید دیگران بهخوبی متوجه شوخی و طنز شما میشوند.
توجه: اشکالی ندارد کمی با رقبا شوخی کنید، اما مواظب باشید چگونه این کار را انجام میدهید. ادعاها و اتهامهای پرسروصدا و خلاف واقع ممکن است شما را در معرض بدنامی یا نارضایتی قرار دهد.
طبق تجربه و شواهد میتوانیم بگوییم شوخطبعی با خود احساس صمیمت به ارمغان میآورد. اغلب ما آدمها سعی میکنیم از مغازههایی خرید کنیم که فروشندهای خوشرو دارد که با شوخیهای بهجا و مناسب خود حال ما را خوب میکند و مغازهٔ او را خوشحال ترک میکنیم. همین مسئله هم در دنیای آنلاین صدق میکند؛ چون آدمها همان آدمها هستند.
۴. اعداد و آمار را هم اضافه کنید
نکتهای که تقریباً همهی استادهای تبلیغ نویسی روی آن اتفاق نظر دارند این است که اعداد به شدت تاثیر گذارند و اعداد مبهم بزرگ بهترین نتیجه را میدهند.
در ادامه روشهای مختلف استفاده از اعداد را بررسی میکنیم:
اعداد بزرگ (چون ارزش بیشتری را نوید میدهند)
مثلا «۳۲ روش برای رشد وبلاگ شما» از «۶ روش برای رشد وبلاگ شما» بهتر عمل میکند.
اعداد خاص و اعدادی که رُند نیستند (به دلیل باورپذیر بودن)
«چگونه سال گذشته ٪۲۳ بازار سهام را شکست دادم.» (٪۲۳ خاص است)
«چگونه به صورت ارگانیک به نرخ ترافیک ٪۴/۵۹ رسیدم»
اعداد با رقم بهجای حروف
«۱۰ تکنیک» در مقایسه با «ده تکنیک» بهتر عمل میکند.
اعداد در ابتدای عنوان
اگر در حال نوشتن لیستی هستید، معمولاً بهتر است اعداد را در ابندای عنوان بیاورید. بهعنوان مثال، «۲۰ قدم تا کاهش استرس» بهتر از «چگونه استرس خود را طی ۲۰ مرحله کاهش دهیم» عمل میکند.
اما اجازه دهید یک حقیقت را هم با شما در میان بگذاریم. آمار و ارقام یکی از سندهای محکم برای ما آدمها به حساب میآیند؛ چیزی که باعث میشوند ما به پیشنهاد دیگران اعتماد کنیم.
یکی دیگر از مزایای استفاده از اعداد این است که به مخاطب نشان میدهد دقیقاً چه چیزی در انتظار آنهاست. برای مثال، میتوان به ۲۵ درصد تخفیف و ۲۱ میلیون تومان در تصویر زیر اشاره کرد. اگر این ۲ مثال به این شکل نوشته میشدند:
تخفیف برای خرید دوره طراحی سایت
روی این هتل در کیش سرمایهگذاری کن
چون مخاطب قطعاً متوجه نمیشد پیشنهاد شما چقدر ارزشمند است و در مثال دوم، احتمالاً افراد زیادی با خودشان میگفتند که سرمایهگذاری در کیش بسیار گران است و از پس هزینههای آن برنمیآیم.
۵. از زبانی ساده استفاده کنید
زیبایی و جذابیت تیتر تبلیغاتی در سادگی است. ولی منظور از سادگی چیست؟ بهطور کلی، بهتر است در تبلیغ نویسی از زبان رسمی و اداری استفاده نشود. اغلب مردم با آنها راحت نیستند و حتی مقاومت هم میکنند. همین مسئله به پایینآمدن نرخ کلیک منجر میشود. شاید در حوزهٔ کاری شما صدها اصطلاح تخصصی وجود داشته باشد. استفاده از آنها در متن تبلیغ، تخصص و اعتبار شما را نشان نمیدهد و فقط مخاطب را گیج و ناامید میکند.
پس متن تبلیغ را بهگونهای بنویسید که فهم و خواندن آن برای همه ساده باشد تا صمیمیتر به نظر بیایید و مخاطب را هم در همان اولین قدم دلسرد نکنید.
۶. از روندهای اجتماعی الهام بگیرید
در شبکههای اجتماعی بگردید. توییتر قسمت مفیدی به اسم «What’s trending» دارد تا بتوانید بهسرعت موضوعهای داغ و محبوب جدید را پیدا کنید. ببینید افرادِ حوزهی صنعت یا مشتریان شما دربارهٔ چه موضوعاتی صحبت میکنند و بیشتر تمایل دارند چه موضوعاتی را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. از این اطلاعات برای نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی استفاده کنید.
یکی از راههای خوب برای برقراری ارتباط، استفاده از اصطلاحاتی است که بین مردم برای مدت کوتاهی باب میشود. بازی با همین کلمات و اصطلاحات در تبلیغات ۲ مزیت دارد:
شما بهروز و نسبت به تغییرات جامعه آگاه هستید
برای مخاطب آشنا به نظر میآید (چون موضوع داغی است)
البته حواستان به ماهیت زودگذر برخی روندهای اجتماعی باشد! به این تیترها به چشم یک تیتر قدرتمند، ولی زودگذر نگاه کنید. قرار نیست همیشه جواب بدهند و بیشتر در یک بازهٔ زمانی مشخص تاثیرگذارند.
۷. از حداکثر ظرفیت تعداد کاراکتر استفاده کنید
هر پلتفرم تبلیغاتی مثل گوگل ادز یک محدودیت برای تعداد کاراکترهای عنوان تبلیغ در نظر میگیرید. شما در تبلیغات همسان، میتوانید یک تیتر ۷۰ کاراکتری بنویسید. توصیه میکنیم از این ۷۰ کاراکتر به بهترین شکل استفاده کنید و پیشنهاد منحصربهفرد خودتان را بهخوبی توضیح دهید. البته این بدان معنا نیست که بیهدف، تیتر تبلیغاتی را با کلمات مختلف پر کنید؛ فقط تا جایی استفاده کنید که تیتر معنا داشته باشد.
۸. وعدههای دروغ ندهید و ادعاهای گزاف نکنید
با مخاطب صادق باشید و وعدهٔ الکی ندهید! همان چیزی را در تبلیغ به مردم بگویید که ارائه میکنید تا شهرت شما در امان بماند. فراموش نکنید یک فرد چند بار آگهیهای شما را میبیند و بعد تصمیم میگیرد پیشنهادتان را بپذیرد. اگر یک بار با وعدهٔ دروغ اعتماد او را خدشهدار کنید، دیگر شانسی برای جذب او نخواهید داشت.
ادعاهای بزرگ و گزاف از چند فرسخی مشخص هستند و کمتر کسی روی چنین تبلیغاتی کلیک میکند. اگر ادعای شما واقعی است، بهتر است از اعداد و ارقام برای اثبات آن استفاده کنید تا مخاطب را قانع کنید اغراق نکردهاید!
اجازه دهید ۲ نمونه را با یکدیگر بررسی کنیم:
بهترین سایت رزرو آنلاین هتل
رتبه یک رزرو هتل در سال ۱۴۰۱
بیشک، گزینهٔ دوم ادعایی است که میتوان درستی آن را ثابت کرد؛ ولی اولی یک جملهٔ کلیشهای و غیرقابلقبول است که نمیتوان درستی آن را به آسانی بررسی کرد. چنین ادعایی نهتنها به درد نمیخورد، بلکه فضای باارزشی را هدر میدهد؛ آن هم فضایی که میتوانست به معرفی یک ویژگی خاص اختصاص پیدا کند.
۹. دربارهٔ نشانهگذاری و غلطهای املایی و دستوری وسواس بهخرج دهید
اینکه در نوشتن عنوان تبلیغاتی با کاراکترهای کمی سروکار دارید، دلیل نمیشود برای ویرایش متنتان وقت صرف نکنید. غلطهای املایی باعث میشوند شما در کسبوکارتان بیسواد بهنظر برسید؛ بنابراین تیتر تبلیغ را قبل از ارسال بررسی کنید. نشانهگذاریهای زبان فارسی نیز بسیار مهم است و میتواند تغییر زیادی در معنای متن ایجاد کند.
۱۰. بهجای تمرکز بر ویژگیها به بیان فایدهها بپردازید
شما میتوانید لیستی از ویژگیهای محصول خودتان را در تیتر پشتسرهم بیاورید؛ ولی مخاطب اولین چیزی که از خود میپرسد این است: چه فایدهای برای من دارد؟ گاهی اوقات، ما نمیتوانیم تشخیص دهیم یک ویژگی چه منفعتی دارد و چطور زندگی ما را بهتر میکند.
بنابراین هنگام نوشتن تیتر، به این موضوع فکر کنید که ویژگی محصول شما چه سودی برای مخاطب دارد و به آن فایده اشاره کنید. به عبارتی، در برابر این وسوسه که از خودتان در تبلیغات تعریف کنید، مقاومت کرده و در عوض به این فکر کنید چه کمکی به مخاطب میکنید.
۱۱. از احساسات و حس کنجکاوی بهره ببرید
اطلاعات دادن به مخاطب برای ایجاد علاقه، اما با رمز و راز کافی برای تحریک کنجکاوی و تشویق برای اقدام، بسیار بازخورد خوبی دارد. اکثر ما دانستن یک راز یا ایده و حتی دلیل انجام کاری به شیوهای جدید را به ندانستن آن ترجیح میدهیم. عناوینی مانند «۱۰ چیزی که هرکس باید بداند» یا «راز میلیونر شدن» باقدرت عمل میکنند.
۱۲. بر پیشنهاد فروش منحصربهفرد خود تأکید کنید
پیشنهاد فروش منحصربهفرد (USP) آن چیزی است که شما را از رقبا متمایز میکند. در صورت امکان، این پیشنهاد را در عنوان تبلیغ ذکر کنید. اگر یواسپیِ شما چشمگیر نباشد، این روش خیلی مؤثر نیست. ولی همچنان ارزشمند است که به آن فکر کنید؛ بهویژه اگر سایر روشها کارآمد نبودهاند.
پیشنهاد منحصربهفرد همان چیزی است که شما را از رقبا متمایز میکند و به مخاطب نشان میدهد چرا باید شما را انتخاب کنند.
۱۳. گفتهها و نظرهای کاربران را ذکر کنید
اگر طرفدارانی وفادار یا مشتریانی دائمی دارید، از آنها استفاده کنید و برخی گفتهها و نظرهایشان را در عنوانهای تبلیغاتی ذکر کنید. از گیومه استفاده کنید تا مشخص باشد از دیگران نقلقول میکنید. نظرها و نقلقولها را به آگهی ربط دهید. بهتر است نظرِ نوشتهشده مستقیما به مزایای استفاده از محصول یا خدمت اشاره کند، برای مثال میتوانید از زبان یکی از مشتریانتان که احتمالاً آدم اثرگذاری هم هست، منفعتی را که از استفاده از محصول شما کسب کرده، بیان کنید.
۱۴. تعهد بدهید و تضمین کنید
یکی از راههای داشتن تیتر جذاب تبلیغاتی دادنِ تعهد سفت و سخت به مخاطب است. رعایت این موضوع در تبلیغات کلیکی افزایش اعتماد به محصول یا خدمت شما را به دنبال خواهد داشت که میتواند مشوقی قوی برای مصرفکنندهها باشد؛ بهخصوص اگر کسبوکار شما در بازاری شلوغ و رقابتی فعالیت میکند.
اگر میتوانید تعهداتی مانند ارسال رایگان یا ضمانت بازگشت پول را در عنوان تبلیغ جای دهید، حتماً آن را به متن تبلیغ اضافه کنید. توجه داشته باشید اگر تصمیم گرفتید تعهدی را در تیتر تبلیغ ذکر کنید، باید توانایی انجام آن را هم داشته باشید. اگر نتوانید، ضربهای جبرانناپذیر به برند و اعتبارتان وارد میکنید.
۱۵. از کلمات قدرتمند استفاده کنید
تیترهای جذاب تبلیغاتی معمولاً حاوی کلمات قدرتمند هستند. کلماتی مثل «اثباتشده» بهخصوص اگر با معیارهایی برای اثبات و داستانهای موفقیتآمیز همراه باشند یا «سریع و آسان»، «تخفیف x٪» و بیشتر از همه «رایگان» کلمات قدرتمندی هستند که روی تصمیمات مشتری جهت اقدام، تاثیرگذار خواهند بود.
۱۶. عناوین بیشتری بنویسید
باید عنوانهای مختلف و متنوع بنویسید و آنها را با تست A/B آزمایش کنید تا ببینید کدام تیتر بیشترین آورده را برای شما دارد. با این کار خیلی سریع یاد میگیرید که قالبهای عنوان چگونه کار میکنند و چقدر مهم است که فرضیهها را آزمایش کنید. به خاطر داشته باشید که نوشتن یک عنوان خوب به خودی خود یک فرآیند بهینهسازی است که از تلاشهای پیدرپی حاصل میشود.
برای مثال، بین ۲ تیتر زیر، تیتر «۱» نرخ کلیک بیشتری را به همراه داشته است؛ یکی از دلایل اصلی آن مشخصبودن میزان تخفیف (۳۰ درصد) و کلمهٔ «برند» در تیتر تبلیغ بوده است.
۱۷. خارج از الگوها و روال عادی اکثریت حرکت کنید
نوشتن تیترها طبق روال همیشگی با این خطر مواجه است که در نهایت همهٔ آنها به هم شبیه میشوند. همان طور که در همهٔ اشکال بازاریابی خلاق، وقتی همه شروع به انجام کارها به یک روش میکنند، این روشها کمکم تأثیر خود را از دست میدهند و یک روش جدید، موثرتر میشود.
بهعنوان مثال، یک شرکت با ارسال ایمیل به این شیوه و با افزودن مجموعهٔ غیرمعمول از نمادها کلمهٔ مهم را به شکل “≤[مهم]≥” نوشته است و نرخ باز شدن ایمیل را حدود ٪۳۰ افزایش داده است. از آنجا که این ایمیل با همهٔ موارد موجود در صندوق ورودی گیرنده متفاوت بوده و فوریت ایمیل را بهخوبی نشان داده است، توانسته رقم خوبی را در نرخ بازشدن از آن خود کند.
۱۸. احساس فوریت ایجاد کنید
احساسات فوریت باید مشتری را وادار به اقدامی کند که بهسرعت وارد عمل شود، نه فردا و نه هفتهی دیگر؛ شما باید کاری کنید که فوراً کلیک کند و پیام شما را بخواند. شما میتوانید با محدود کردن زمان برای مخاطب این حس را در او ایجاد کنید و یک تیتر جذاب تبلیغاتی بنویسید.
مثلاً آفرهایی با مدت زمان محدود، چند روز دسترسی رایگان به کالای دیجیتال (مثل کتاب الکترونیکی) یا شمارش معکوس برای وبینار بعدی خود و… میتوانند احساس فوریت را بهخوبی منتقل کنند. با کمی خلاقیت میتوانید تیترهای فوریتری هم بنویسید!
به خاطر داشته باشید که ما مردم همیشه با یک ترس زندگی میکنیم: ترس از دست دادن؛ یعنی احساس میکنیم اگر همین حالا اقدام نکنیم، یک چیز ارزشمند را برای همیشه از دست خواهیم داد. به همین دلیل است تخفیفهای مدتدار همیشه بهتر از تخفیفهای معمولی جواب میدهند؛ چون مشتری میداند اگر همین حالا از این تخفیف استفاده نکند، دیگر نمیتواند نیاز خود را برطرف کند.
یکی دیگر از تکنیکها هم در نظر گرفتن تخفیف برای ثبتنام زودهنگام یا تعداد نفرات مشخصی است که باز هم مخاطب برای از دست ندادن این فرصت، سریعتر اقدام میکند.
۱۹. به مخاطب بگویید ضرر نمیکند!
از خود بپرسید، اگر این عنوان را میدیدید روی آن کلیک میکردید؟ در غیر این صورت ، چه چیزی باعث میشود روی آن کلیک کنید؟ اگر عنوان شما به شکلی است که خواننده را متقاعد نمیکند که به آن توجه کند، باید در نظر بگیرید که چگونه با پیشنهادات و برانگیختن احساسات، میتوانید او را به اقدام ترغیب کنید.
یکی از راههایی که در این مسیر به شما کمک میکند، راحتکردن خیال مخاطب از ضررنکردن است. برای ما آدمها، این ترس از ضرر یکی از چیزهایی است که باعث میشود از انتخاب یک محصول یا کلیککردن روی یک تبلیغ سر باز بزنیم.
مثلاً میتوانید در تیتر به «دموی رایگان» اشاره کنید تا مخاطب متوجه شود میتواند اول محصول شما را بررسی کند و سپس اگر همهچیز طبق آن چیزی بود که گفته بودید، آن را بخرد. شاید مخاطب شک داشته باشد که این محصول همان چیزی است که نیاز دارد و همین دموی رایگان یک مشوق قدرتمند است که او را قانع میکند.
۲۰. مثبت بنویسید
اگر تیتر شما سوالی نیست، مثبت بودن را فراموش نکنید. از زبان خوش بینانه و جملات مثبت استفاده کنید. مثلاً با تبدیل «روشهایی برای اینکه افسرده نباشیم» به «۷ قدم تا نجات از افسردگی» بازخورد بهتری خواهید داشت.
جمعبندی
در این مقاله به نکاتی برای نوشتن تیتر تبلیغاتی جذاب پرداختیم. امیدواریم این نکات برای شما کاربردی بوده باشند. اگر شما هم از نکتهای در تیترهای تبلیغاتی خود استفاده کردهاید که برایتان کارایی خوبی داشته است با ما در قسمت دیدگاهها در میان بگذارید.
نظر شما