با تبلیغات در مترو و فرودگاه، برند خود را به دنیایی از مسافران معرفی کنید
تبلیغات در فرودگاه و ایستگاههای مترو (Commuter rail display) مدلی از تبلیغات محیطی هستند که مخاطبان بسیاری را به خود جذب میکنند و میتوانند تبلیغات سنتی را که هزینههای زیادی در بر داشتند کنار بزنند.

تبلیغات محیطی، یکی از موثرترین روشهای تبلیغات و مکمل تبلیغات دیجیتال و اینترنتی است. میانگین نرخ بازگشت سرمایه این شکل از تبلیغات، چیزی حدود ۵۰۰ درصد است. طبق تجربه و شواهد، مردم برندی را معتبر میدانند که در محیط خارج از خانه روی فضاهای تبلیغاتی مثل بیلبوردها ببینند. یکی از انوع تبلیغات محیطی، تبلیغات در ایستگاههای مترو و فرودگاهها است که در این گزارش به جزییات آنها میپردازیم.
تبلیغات در فرودگاه و ایستگاههای مترو (Commuter rail display) مدلی از تبلیغات محیطی هستند که مخاطبان بسیاری را به خود جذب میکنند و میتوانند تبلیغات سنتی را که هزینههای زیادی در بر داشتند کنار بزنند.
تبلیغات بیلبوردی در ایستگاه مترو
این نوع تبلیغات محیطی میتواند درون واگنهای مترو و یا در ایستگاههای مترو صورت بگیرد.
روزانه شمار زیادی از مردم با مترو به سراسر شهر تردد میکنند. هنگامی که نگاه افراد به این تبلیغات بیافتد، توجه آنها به تبلیغ جلب میشود و در مورد پیام آن فکر میکنند. بنابراین فرصتی به وجود میآید تا مدیران بتوانند پیام کسب و کار خود را به جمع کثیری از جامعه هدفشان برسانند.
تبلیغات در ایستگاههای مترو چه ویژگی هایی دارد؟
طبق بررسیهای انجام شده در میان مسافران مترو تهران، تبلیغات در ایستگاههای مترو دارای ویژگیهای زیر هستند:
روزانه جمعیت قابل توجهی در مترو به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در مترو حضور دارند و تبلیغات به این جمعیت نمایش داده میشود.
در تهران ۲۰ درصد مردم در مدت یک هفته، تبلیغاتی که در ایستگاههای مترو دیدهاند را به یاد میآورند و این میزان اثر بخشی این نوع تبلیغات را نشان میدهد که رتبه سوم را در قیاس با سایر سازههای تبلیغاتی به خود اختصاص داده است.
با توجه به اینکه طرح تبلیغاتی به مردم نزدیک تر است، پیام تبلیغاتی برای افراد ملموس تر است.
۲۲ درصد مسافران، هفتهای حداقل یکبار یا بیشتر سوار مترو میشوند و این کثرت تعداد دفعات قرارگیری تبلیغ در معرض دید افراد را نشان میدهد.
تبلیغ در ایستگاههای مترو چه مزایایی به همراه دارد؟
اقشار مختلف مردم جامعه در سنین مختلف از مترو استفاده میکنند و پیام تبلیغاتی مورد توجه آنها قرار میگیرد.
تبلیغات در مترو به افزایش اعتبار برند کمک میکند.
به نسبت سایر روشهای تبلیغاتی نظیر تبلیغات در تلویزیون، رادیو، روزنامه، اسپانسرینگ و... ارزان تر بوده و بازدهی بیشتری دارد.
با کمک تحلیلهای درست، میتوان جامعه خاصی را مورد هدف قرار داد.
روزانه در حدود ۲ میلیون نفر از مترو استفاده میکنند و تعداد ایستگاههای مترو رو به افزایش است. این امور به افزایش بازدید تبلیغ کمک میکند.
تبلیغ مدت طولانی در دید مخاطبان است.
با توجه به خدمات یا محصولات ارائه شده میتوان واگنها و خط متروهای خاصی را برای تبلیغات انتخاب کرد.
اشکال تبلیغات در ایستگاههای مترو
در مترو میتوان به شکلهای مختلف پیام تبلیغاتی را به مخاطب رساند؛ که عبارتند از:
لایت باکس: لایت باکس ها، تابلوهای تبلیغاتی هستند که درون آنها لامپهای مهتابی کوچکی قرار دارد تا محتوای آنها به وضوح نمایش داده شود. لایت باکسها معمولا در اندازههای بزرگ کنار پله برقیها نصب میشوند تا مسافران هنگام عبور و مرور به آنها توجه کنند.
بدنه ی واگن مترو: حجم این نوع تبلیغ بسیار بزرگ است زیرا سر تا سر بدنه ی بیرونی واگن را در بر میگیرد. افرادی که در سکو منتظر مترو هستند مخاطب این شکل از تبلیغات هستند.
دستگیرههای داخل واگن: شما میتوانید با قرار دادن المانی از محصول یا خدمات خود در دستگیرههای مترو، به شکل خلاقانه و نوین تبلیغ خود را انجام دهید. این کار به صورت دو بعدی و سه بعدی قابل اجراست و افراد نشسته و ایستاده میتوانند از هر طرف آن را مشاهده نمایند.
تابلوهای آینهای هوشمند: این تابلوها در فاصله دور شبیه آینه بوده و دارای دو سنسور هستند و به محض عبور یک رهگذر روشن میشوند و پیام تبلیغاتی را به نمایش میگذارند.
گیتهای ورودی مترو: بر روی گیتهای ورود و خروج مترو میتوان تبلیغات کوتاه و رسا (مانند لوگو و برند) را درج کرد زیرا در مدت زمان کوتاهی مورد توجه مردم قرار میگیرند.
کتیبههای داخل واگنها: کتیبههای مترو، تابلوهایی هستند که به صورت افقی یا عمودی داخل واگنها نصب شدهاند و به تبلیغ یک محصول یا خدمات با ویژگی و جزییاتشان میپردازند. از آنجایی که این شکل از تبلیغات بیشتر در معرض دید مسافران است بالطبع در ذهن آنها ماندگار تر خواهد بود و میتواند آنها را به خرید محصول تشویق کند یا نگرش جدیدی نسبت به آن برند در ذهن مخاطب ایجاد کند.
تابلوهای ایستگاه: تابلوهای ایستگاه در سکوهای مترو و در ابعاد بزرگ قرار دارند و در افزایش اعتبار و تقویت تصویر برند مفید هستند. این تابلوها برای تقویت کمپینهای تبلیغات محیطی بسیار موثر عمل میکنند.
تلویزیونهای سکوها و داخل واگن مترو: تبلیغاتی که از طریق تلویزیونهای سکوها و داخل واگن صورت میگیرد فاقد صدا هستند. با توجه به اینکه در سکوها و داخل مترو افراد زیادی حضور دارند، اگر تبلیغات صدا داشته باشد آلودگی صوتی بهوجود میآورد. پس اگر صوت در تبلیغات شما عنصر مهمی به حساب میآید بهتر است راه دیگری را برای تبلیغات خود در نظر بگیرید.
تبلیغات بیلبوردی در فرودگاه ها
تبلیغ در فرودگاه یکی از شیوههای تبلیغات محیطی است که در معرض دید افرادی که با هواپیما سفر میکنند قرار دارد.
اغلب افرادی که با هواپیما سفر دارند قشر متوسط رو به بالا، مدیران شرکتها و کسب و کارها هستند. از آنجایی که معمولا معطلی در فرودگاهها پیش میآید خواه نا خواه توجه افراد به بیلبوردهای تبلیغاتی جلب میشود.
اجاره بیلبورد در فرودگاهها برای کدام کسب و کارها سودآوری دارد؟
اجاره بیلبورد تبلیغاتی در فرودگاهها برای تمامی کسب و کارها میتواند مفید و سودآور باشد اما باید با یک استراتژی درست کمپین تبلیغاتی را اجرا کرد و بیگدار به آب نزد.
مدیران کسب و کارها ابتدا باید با یک متخصص بیلبوردهای تبلیغاتی مشورت کنند سپس دست به اقدام بزنند.
تبلیغات در فرودگاه چه ویژگی هایی دارد؟
مخاطبان خاصی را مورد هدف قرار میدهد.
به کالا یا خدمات شما اعتبار میبخشد.
ارزش و اعتبار برند شما را افزایش میدهد.
معرفی خدمات و محصولات به افراد خاص و به تعداد زیاد صورت میگیرد.
توانمندیهای شما به مسافران خارجی معرفی میشود.
رسانهای خاص و متفاوت برای معرفی برند است.
رزرو بیلبورد تبلیغاتی در فرودگاه چه مزایایی را به همراه دارد؟
بیشتر مسافران خارجی با هواپیما سفر میکنند و شما میتوانید پیام تبلیغاتی مختص آنها طراحی کنید. از این رو در فرودگاه میتوان خدمات و برند خود را در سطح بینالمللی معرفی کنید.
معمولا مسافران زمانی را منتظر پرواز هستند. در این بازه زمانی که مشغله خاصی ندارند شما میتوانید تبلیغات خود را به آنها نشان دهید و در ذهن مخاطب ماندگار شوید.
در فرودگاه امکان استفاده از ابزارهای تبلیغاتی (لایت باکس، تلویزیون تبلیغاتی، بنرهای دیواری، بیلبوردهای آویزان، ماکت، کانتر سمپلینگ و...) وجود دارد و میتوانید برای تبلیغ برند خود از این ابزارها استفاده کنید و در اذهان مسافران ماندگار شوید.
آیا تبلیغ در فرودگاه معایبی دارد؟
اجرا تبلیغات بیلبوردی در فرودگاهها به سادگی سایر تبلیغات نیست در این مکان محتوا و پیام تبلیغ شما باید به گونهای باشد که ارزشی خاص و متفاوت را به بازدیدکنندگان ارائه دهد.
تبلیغات فرودگاهی باید بسیار جذاب و گیرا باشد تا نظر مسافران با وجود مشغلههای ذهنی به محتوای تبلیغ شما جلب شود و به آسانی از آن عبور نکنند.
میتوان گفت تنها عیب تبلیغات فرودگاهی، آسان نبودن جلب نظر افراد است و تبلیغات ضعیف و ساده نمیتوانند موفق عمل کنند.
پیشنهاد میشود در تبلیغات فرودگاهی برند خود از یک تیم متخصص کمک بگیرید تا بتوانند بیلبوردی جذاب و تاثیرگذار برای شما طراحی و اجرا کنند.
برای تبلیغات در فرودگاه از کدام فضاها میتوان استفاده کرد؟
سالنهای انتظار
سالنهای ترانزیت پروازهای داخلی و خارجی
سالنهای تحویل بار
محوطه داخلی و خارجی فرودگاه
پارکینگ ها
سالن خروج و بازدید از پاسپورت فرودگاه
ستونهای فضای داخلی فرودگاه
سالن گمرک
پایانه فرودگاه
نظر شما