در گفت و گوی تیتر کوتاه با رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح شد؛

دفاع اتاق ایران و چین از بانک مرکزی / کلید قفل تحریم در دست مردم

مجیدرضا حریری گفت: در زمینه سیاست های بانک مرکزی و مسائل و مشکلات ارزی،من در این زمینه مدافع سیاست‌های بانک مرکزی هستم. این به معنای خوب بودن شرایط اقتصادی و مسئله تجارت خارجی نیست حتی قابل دفاع هم نیست، اما به هر حال شرایط درحال‌حاضر به این شکل بوده و راه‌حل آن در دست همه ما است.

دفاع اتاق ایران و چین از  بانک مرکزی / کلید قفل تحریم در دست مردم

کشور های ایران و چین به عنوان پیشگامان بنیادین در مسیر تجارت و تبادلات اقتصادی در منطقه آسیا شناخته می‌شوند. روابط تجاری بین ایران و چین در سال‌های اخیر به طور چشمگیری توسعه یافته است و هر دو کشور به دنبال تقویت همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع نفت، انرژی، حمل‌ونقل، فناوری و توسعه زیرساختی هستند.

 در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ ( ششمین نمایشگاه توانمدی‌های صادراتی ایران) به مصاحبه با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین پرداختیم.

حریری در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر توسعه تجارت خارجی ایران توضیح داد: زمانی که ما نمی‌توانیم توانمندی‌های صادراتی مان را به راحتی در خارج از کشور به نمایش بگذاریم، باید مخاطب خود را از طریق چنین نمایشگاه هایی به داخل کشور دعوت کنیم. در واقع در زمینه ظرفیت‌های صادراتی کشور ما در ابتدای راه هستیم و پس از برگزاری این دوره از نمایشگاه اکسپو باید نتایج آن بررسی شود. نسبت به سال‌های گذشته، دو سه سالی است که روند برگزاری این نمایشگاه شرایط بهتری را پیدا کرده است. به هر حال باید مجموع این جریان‌ها بازنگری شوند، به این دلیل که هر اقدامی که انجام شده، نکات مثبت و منفی خود را دارد.

مجیدرضا-حریری

وی در رابطه با وضعیت کنونی اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین بیان کرد: اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خوشبختانه چالش خاصی درحال‌حاضر نداشته و ارتباط خوبی با بخش‌های دولتی و خصوصی با همتایان چینی در داخل و خارج کشور داریم. آن چیزی که شرح وظایف یک اتاق مشترک بازرگانی است را ما با حداکثر توان و ظرفیت خود انجام می‌دهیم.

اتاق بازرگانی-ایران-چین

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر تاثیر تحریم‌ها بر روابط تجاری ایران با سایر کشورها گفت: مشکل تحریم یک مشکل عمومی است که در کشور ما و به ویژه در بخش تجارت خارجی وجود دارد. چین کشوری است که اثر تحریم‌ها نسبت به سایر کشورهای خارجی در آن کمتر است. البته این موضوع به این معنا نیست که در این خصوص هیچ مسئله‌ای وجود ندارد، زیرا به هر حال تحریم مانع بزرگی برای تجارت خارجی ما محسوب می شود.

وی افزود: در حوزه تجارت خارجی سه رکن اصلی وجود دارد که شامل بانک، بیمه و حمل‌ونقل است که هر سه بخش درحال‌حاضر تحریم هستند. در همه کشورها ما با مشکل رو به رو هستیم، اما در چین وضعیت کمی متفاوت است و تقریبا ۳۰ درصد از تجارت خارجی ما با چین است.

بیشتر بخوانید: گسترش مراودات تجاری با کشور چین کلید خورد / حضور سرمایه‌گذار خارجی به نفع اقتصاد کشور است

با توجه به اینکه برخی اتاق‌های بازرگانی با سیاست‌های بانک مرکزی و مسائل ارزی چالش دارند، این سوال پیش می‌آید که آیا اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم با این چالش‌ها دست به گریبان هستند؟ مجیدرضا حریری در پاسخ به این سوال عنوان کرد: من در این زمینه مدافع سیاست‌های بانک مرکزی هستم. این به معنای خوب بودن شرایط اقتصادی و مسئله تجارت خارجی نیست حتی قابل دفاع هم نیست، اما به هر حال شرایط درحال‌حاضر به این شکل بوده و راه‌حل آن در دست همه ما است. بنابراین گله و شکایت، کاری از پیش نمی‌برد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد حمایت دولت از اتاق‌های بازرگانی یادآور شد: ما مشکلی با دولت نداشته و در تمام سفرهای رسمی دولتی به چین که از سال گذشته پس از دوران همه گیری کرونا توسط رئیس جمهور، وزیر وقت اقتصاد که رئیس کمیسیون دو جانبه ایران و چین هم هستند، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صمت انجام شده نیز مسئله و چالشی وجود نداشته است. اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از این منظر مشکلی نداشته و در حال مشورت با دولت، وزارت امور خارجه و نهادهای دولتی در حوزه روابط تجاری با چین هم هستیم.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها