کام زنبورداران تلخ شد / عسل گران می شود؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، خبر از افزایش ناگهانی قیمت شکر تحویلی و ارزش افزوده داد.

کام زنبورداران تلخ شد / عسل گران می شود؟

میر محسن موسویان، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران، اعلام کرد که پرورش‌دهندگان زنبور عسل، حشره‌ای ارزشمند که نقش مهمی در امنیت غذایی کشور از طریق گرده افشانی در باغ ها و مزارع ایفا می‌کند، با مشکلاتی در تأمین نهاده اصلی خود یعنی شکر مواجه شده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از مصوبه اصلاح  اشتباه رخ داده دو سال پیش، در معافیت عسل و محصولات زنبورعسل به عنوان مواد خام کشاورزی را تصحیح می‌کند، افزود: این اصلاحیه با پیگیری‌های اتحادیه و ارائه استفساریه از طریق ده‌ها نماینده همراه و حامی، در واپسین روزهای فعالیت مجلس یازدهم به نتیجه رسید.

موسویان همچنین اشاره کرد که شیرینی این مصوبه جدید در مجلس با بروز اشتباه تازه‌ای تلخ شد، زیرا بدون توجه به وضعیت بحرانی زنبورداری، خواستار اخذ ما به التفاوت نرخ خرید قبلی شکر (برای تحریک ملکه و حفظ بقا کندوهای زنبورعسل) با نرخ جدید اعلام شده‌اند.

وی توضیح داد: اتحادیه بنا به توصیه وزارت جهاد کشاورزی در اسفندماه سال ۱۴۰۲، مقدار یک هزار تن شکر از سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی به قیمت هر کیلو ۲۶۶.۷۱۰ ریال (درب کارخانه) به همراه یک درصد ارزش افزوده خریداری کرد. با این حال، با وجود پیگیری‌های انجام شده تا تاریخ ششم خرداد ۱۴۰۳، بخش قابل‌توجهی از این مقدار شکر خریداری شده (با گذشت دو ماه از زمان پرداخت پول) هنوز به دست زنبورداران نرسیده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران همچنین گفت: آنها اعلام کرده‌اند با توجه به افزایش ارزش افزوده از یک درصد به ۱۰ درصد و افزایش قیمت شکر به ۳۸۵.۰۰۰ ریال، باید ما به التفاوت قیمت شکر بارگیری نشده و ما به التفاوت ارزش افزوده کل شکر خریداری شده پرداخت شود.

وی افزود: در صورتی که این نهاده پیش از سال جاری با قیمت سال گذشته و با یک درصد ارزش افزوده خریداری شده بود و تاخیر در تحویل بار نیز به دلیل سوءمدیریت حواشی این معطلی غیرموجه فوق و ماندن وجوه زنبورداران نزد خریدار باقی مانده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران گفت: در حال حاضر با توجه به پرداخت وجوه خرید فوق از سوی زنبورداران متقاضی خریدار نهاده شکر در اسفند سال گذشته و توزیع شکر در تعاونی‌ها، دیگر امکان دریافت مجدد پول از آنها وجود ندارد.

وی افزود: نکته قابل تامل اینکه خرید نهاده شکر حتی از طریق اتحادیه‌های استانی نیز در سطح کشور انجام گرفته که پول مقدار نهاده تخصیص یافته از طریق وزارت جهاد کشاورزی به هر استان نیز در ماه‌های اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ و اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ از طریق سامانه بازارگاه به حساب شرکت‌های عرضه کننده فروش واریز گردیده و دولت در مورخ ۲۳/۰۲/۱۴۰۳ نرخ جدید شکر را اعلام کرد که متاسفانه این امر، مشکلات عدیده ای برای این اتحادیه مرکزی و دیگر تشکل‌های زنبورداری استانی که با جمع آوری پول از زنبورداران اقدام به خرید کرده بودند به وجود آورده است.

موسویان با طرح این پرسش که آیا به لحاظ شرعی و قانونی بخش دولتی می‌تواند وقتی معامله خرید و فروش با پرداخت کامل مبلغ و کل بار انجام گرفته به جای حمایت از بخش تولید کشاورزی دوباره بعد از گذشت خرید ۲ ماه از زمان معامله و کوتاهی در امر تحویل کالای فروخته شده، از زنبورداران مابه التفاوت دریافت شود.

با توجه به مشکلات اخیر در تأمین شکر، نهاده اصلی زنبورداران، و افزایش قابل توجه قیمت آن از ۲۶۶.۷۱۰ ریال به ۳۸۵.۰۰۰ ریال، احتمال افزایش قیمت عسل در بازار بسیار زیاد است. افزایش ارزش افزوده از یک درصد به ۱۰ درصد نیز هزینه‌های تولید را بیشتر کرده است. این شرایط به معنای افزایش هزینه‌های تولید برای زنبورداران است که به ناچار بر قیمت نهایی عسل تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، مصرف‌کنندگان باید آماده باشند که در آینده نزدیک با افزایش قیمت عسل مواجه شوند، مگر اینکه اقدامات فوری برای حل این مشکلات انجام شود.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها