تجارت ایران و چین بی رمق شد

مبادلات تجاری ایران با چین، شریک اول تجاری کشورمان در در پنج‌ماهه نخست سال جاری میلادی به حدود ۶ میلیارد دلار رسید. این رقم نشان‌دهنده کاهش ۹ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

تجارت ایران و چین بی رمق شد

مبادلات تجاری بین ایران و چین به عنوان دو کشور با اقتصادهای قوی و تنوع بالای صنایع، از اهمیت بسیاری برخوردار است. چین به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای جهانی به حساب می آید.از سوی دیگر، ایران نیز به عنوان یک منبع مهم نفت و گاز و همچنین تولیدکننده محصولات کشاورزی و معدنی، بازار خوبی دارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک چین، در این مدت، ارزش واردات چین از ایران به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و صادرات این کشور به ایران نیز به چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

با این شرایط واردات چین از ایران در پنج‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ با کاهش ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و صادرات چین به ایران هم در ماه‌های ژانویه تا می امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۰ درصدی داشته است. 

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در پنج‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ به ۵.۹ میلیارد دلار رسیده و تجارت ایران و چین در ۵ ماهه ۲۰۲۴  نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۹ درصدی داشته است. در ماه‌های ژانویه تا می سال قبل ارزش تجارت ایران و چین ۶.۵ میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش چین در ماه می سال جاری۲۴۵ میلیون دلار کالا از ایران وارد و ۵۹۴ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها