گفت و گوی تیتر کوتاه با رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران؛

تجارت خارجی در بن بست / ادعای رسیدن به قله توهمی بیش نیست

نفر گفت: ما باید قبول کنیم که به قله نرسیده ایم. کشورهای پیرامون ما با سرعت فوق العاده و بدون داشتن مزیت های کشور ما پیشرفت کرده و ایجاد ثروت کرده اند؛ این در حالی است که ما تمام ثروت ایران را از دست داده ایم.

تجارت خارجی در بن بست / ادعای رسیدن به قله توهمی بیش نیست

در دنیای امروز، تجارت خارجی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد هر کشوری محسوب می‌شود. رونق صادرات و تبادل کالا با دیگر کشورها، نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. در این راستا، سیاست‌های دولت‌ها در زمینه تجارت خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

خبرنگار تیتر کوتاه به منظور بررسی دیدگاه‌ های رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در مورد چالش‌ های تجارت خارجی و راهکارهای برون ‌رفت از آن، با جمشید نفر گفت و گو کرده است.

وی در این گفت و گو با انتقاد از سیاست ‌های دولت ‌های گذشته، به خصوص در حوزه سیاست خارجی، عدم تعامل مناسب با دنیارا مانع اصلی پیشرفت کشور در زمینه تجارت خارجی عنوان کرده است.

مشروح این مصاحبه را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

 سیاست‌ های دولت‌ های گذشته مانع پیشرفت تجارت خارجی

نفر در این گفت و گو بیان داشت: اگر دولت چهاردهم در حوزه تجارت خارجی کشور مسیر دولت سیزدهم و دولت های قبلی را در پیش بگیرد بدون شک دوباره به بن بستی که امروزه درگیر آن هستیم مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه تراز تجاری کشور در حال منفی شدن است، گفت: اگر دولت مردان ما در حوزه سیاست خارجی تجدید نظری داشته باشند، می توان از ظرفیت های فوق العاده ای که در کشور به منظور توسعه صادرات وجود دارد، استفاده کرد.

جمشید-نفر

 نیاز شدید به سرمایه گذاری خارجی

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی در ادامه عنوان کرد: امروزه میزان سرمایه گذاری در کشور بسیار کمتر از استهلاک سالانه صنایع است؛ از این رو ما نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم. اگر این موضوع ادامه پیدا کند ما در کشور با نتایج خوبی روبرو نخواهیم بود.  

نفر همچنین گفت: دولت چهاردهم در همه زمینه ها میراث خوبی از دولت سیزدهم ندارد؛ همان طور که دولت سیزدهم نیز میراث خوبی را از دولت های قبل از خود دریافت نکرد. به عقیده من تمام این موارد ناشی از سیاست خارجی دولت مردان ما است. ما نتوانستیم از ظرفیت های تعامل درست در تجارت خارجی کشور نهایت استفاده را ببریم.

ظرفیت‌ های مغفول بازارهای صادراتی همسایه

وی در ادامه به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما به هیچ وجه نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کافی را داشته باشیم. برخی از افراد بر این باورند که اگر ما تنها به ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی خود صادرات داشته باشیم می توانیم اقتصاد ایران را از این تنگنا خارج کنیم. این در حالی است که وقتی حتی دولت ما کالایی را به پاکستان یا عراق صادر می کند در دریافت پول صادرات با مشکل روبرو است. بنابراین نمی توان از بازار این کشورها نیز انتظار معجزه داشت. بنابراین همان طور که عنوان کردم تا مادامی که سیاست خارجی کشور ما از در تعامل با دنیا وارد نشود نمی توان انتظار توسعه تجارت داشت.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی در ادامه عنوان کرد: ما باید قبول کنیم که به قله نرسیده ایم. این یک حقیقت است که کشورهای پیرامون ما با سرعت فوق العاده و بدون داشتن مزیت های کشور ما پیشرفت کرده و ایجاد ثروت کرده اند؛ این در حالی است که ما تمام ثروت ایران را از دست داده ایم.

ادعای رسیدن به قله مغایر با واقعیت‌ های موجود

نفر خاطرنشان کرد: دولت مردان باید این موضوع را درک کرده و بی جهت شعارهایی مبنی بر رسیدن به قله سر ندهند. ما به هیچ قله ای نرسیده و در مقابل منابع طبیعی خود را از دست دادیم؛ مشکلات زیست محیطی بسیار عدیده ای داریم. بحران آب در کشور ما بسیار حیاتی است و از طرفی ناتراژی انرژی در کشور بیداد می کند.

وی در پایان گفت: دولت مردان در جریان باشند که ما نه تنها در قله نیستیم بلکه مسیر قله را به صورت اشتباه در حال پیمایش هستیم. اگر سیاست گذاران متوجه این موضوع شده و مسیر خود را تغییر دهند در کوتاه ترین زمان ممکن در قله خواهیم بود. به عقیده من باید با دنیا آشتی کرد و این موضوع بدون شک شاه کلید حل چالش های حوزه تجارت و افزایش و رونق صادرات کشور است.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها