علاقه عراقی ها به محصولات ایرانی

عراق به عنوان یکی از مشتریان سنتی اقتصادی ایران، خریدار کالاها و محصولات مختلف ایرانی است که شناخت بهتر و بیشتر از بازار عراق می‌تواند موجب رونق حضور بازرگانان ایرانی در این بازارها شود.

علاقه عراقی ها به محصولات ایرانی

سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درخصوص میزان صادرات ایران گفت: آخرین آمار از میزان صادرات ایران به عراق در ۳ ماهه اول سال به میزان ۳ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بوده است که این روند رو به افزایش بوده و منهای رقم صادرات برق، قاچاق و... است، اما بیشترین فراوانی کالای صادراتی به عراق مربوط به صادرات گاز خانگی و شهری است که بیشتر مربوط به ۶ ماه اول سال است، اما در زمستان به علت افزایش مصرف داخلی به حداقل خود می‌رسد.

وی در خصوص رونق صادرات تجهیزات ساختمانی به عراق توضیح داد: صادرات مصالح ساختمانی ازجمله کلینکر (مواد اولیه تهیه سیمان)، کاشی و سرامیک و شیرآلات، آجر، سفال، در و پنجره و رنگ در امسال به بازار عراق رشد چشمگیری داشت همچنین در بخش موادغذایی، میوه و صیفی جات تقاضای زیادی در بازار عراق برای محصولات ایرانی وجود داشت.

به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، در صنعت کاشی و سرامیک عمده بازار عراق دست ایران است و بیش از هزار میلیون متر مکعب صادرات در این زمینه انجام شده است که این امر هم برای عراقی‌ها مطلوب است و هم برای ایران البته مشتریان دیگری غیر از ایران نیز مانند گرجستان و پاکستان نیز در این بازار حضور دارند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تحریم‌ها را مانع اصلی توسعه صادرات ایران به عراق دانست و افزود: تحریم‌ها بزرگترین مانع پیش روی بازار‌های صادراتی ما به عراق است چراکه در بیشتر پروژه‌های دولتی چه به عنوان پیمانکار و چه به عنوان تامین‌کننده مصالح نمی‌توانیم حضور داشته باشیم و صرفا در پروژه‌های خصوصی می‌توانیم با عراق همکاری کنیم.

حسینی به بازار‌های صادراتی سودآورتری برای ایران اشاره کرد و ادامه داد: برای دسترسی به برخی بازار‌های صادراتی عراق موفق عمل نکرده‌ایم به طوری که برای پیوستن به بازار‌هایی مانند خودرو، طلا، تلفن همراه، پلاستیک، جواهرات و گوشت به دلیل نبود ظرفیت‌های لازم به دربسته خورده ایم، اما مانع دیگر به بی‌ثباتی قوانین در کشور مربوط می‌شود برای مثال صادرات مرغ و گوشت دربرهه‌ای آزاد و دربرهه‌ای دیگر ممنوع می‌شود و همین امر باعث سردرگمی کشور‌ها شده و ترجیح می‌دهند تا اقلام خود را از کشور‌های دیگر تامین کنند.

طبق گفته‌های وی، سقف صادرات به عراق درحال‌حاضر محدود به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است و اگر مشکل تحریم‌ها حل شود می‌توانیم در دیگر بخش‌ها مانند بخش خدمات فنی مهندسی، ساخت‌وساز و حتی بخش‌های آموزشی و بهداشتی نیز نقش ایفا کنیم.

منبع: رکنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد