هجوم سزارین‌ های تقویمی به اتاق عمل / زایمان های سفارشی چه پیامدی دارد؟

دوباره درخواست‌های برخی مادران از پزشک خودشان برای اینکه تاریخ زایمان را با ۳.۳.۳ هماهنگ کند، باعث شده وزارت بهداشت از چند روز قبل به بیمارستان‌های خصوصی اولتیماتوم بدهد.

هجوم سزارین‌ های تقویمی به اتاق عمل / زایمان های سفارشی چه پیامدی دارد؟

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، علی‌رغم هشدارها و توصیه‌ های مکرر، زایمان سزارین همچنان در ایران از زایمان طبیعی پیشی گرفته است. این در حالی است که به جز موارد ضروری پزشکی، بسیاری از این زایمان‌ ها به انتخاب مادر یا تجویز غیرضروری پزشک انجام می‌شود.

متاسفانه، آگاهی کافی در مورد عوارض و آسیب‌ های زایمان سزارین که به مراتب بیشتر از زایمان طبیعی است، در بین مادران ایرانی وجود ندارد. بسیاری از آنها تصور می‌ کنند که سزارین زایمانی آسان‌ تر و بدون درد است، در حالی که خطرات و عوارض متعددی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

با وجود تاکیدات وزارت بهداشت بر جلوگیری از سزارین‌ های غیرضروری، برخی مادران و پدران اصرار به تولد فرزند خود در تاریخ‌ های رُند دارند. این موضوع منجر به افزایش سزارین‌ های تقویمی در بیمارستان‌ ها شده و سلامت مادران و نوزادان را به خطر می‌ اندازد.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، در بخشنامه‌ای به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با تخلفات سزارین‌های تقویمی، گفت: با توجه به اینکه مقرر است عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در اجرای بخشنامه‌های ابلاغی و خواستگاه خانواده‌ها در امر سزارین غیرضرور تقویمی و تبعات ناخواسته تحمیلی به حوزه سلامت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، ضروری است برنامه ریزی به منظور حضور تمام وقت کارشناس نظارت در اتاق عمل بیمارستان‌های دارای بلوک زایمان دارای افزایش آماری سزارین به منظور ثبت موالید مطابق با جدول مذکور انجام شود.

در این بخشنامه ضمن الزام ثبت تمامی موالید در ۲۴ ساعت تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۳ در تمامی بیمارستان‌ها، بر گزارش هرگونه تحمیل شرایط غیرعادی به اتاق‌های عمل از جمله کنسلی سایر عمل‌های جراحی، فراخوان‌های نیروی انسانی، اشغال تخت‌های NICU و نیاز به تخت‌های مازاد، افزایش درخواست و نیاز به فرآورده‌های خونی، عوارض ناخواسته و مرگ و میر مادر و نوزاد، تصریح شده است.

خطرات زایمان زودرس برای نوزادان

زایمان زودرس ناشی از سزارین‌ های تقویمی، می‌ تواند عوارض جبران‌ ناپذیری برای نوزادان به همراه داشته باشد، از جمله نارسایی ریه، نیاز به بستری در NICU، افزایش زردی و کمبود اکسیژن. این عوارض علاوه بر آسیب به سلامت نوزاد، هزینه‌ های سنگینی را به خانواده و نظام سلامت کشور تحمیل می‌ کند.

متخصصان زنان و زایمان بارها و بارها تأکید کرده‌ اند که ارائه خدمات استاندارد زایمان برای مادر و نوزاد در اولویت است و سلامتی مادر و نوزاد به مراتب از داشتن تاریخ تولد خاص  اهمیت بیشتری دارد.

وزارت بهداشت با جدیت با متخلفان در زمینه سزارین‌های غیرضروری برخورد می‌کند. اخطار ماده ۳۳ به عنوان شدیدترین نوع اخطار، در نظر گرفته شده و در صورت تکرار تخلف، کاهش درجه اعتباربخشی بیمارستان متخلف را به دنبال خواهد داشت.

منبع: مهر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر