توسعه اقتصاد کشور با الگوبرداری از بنیانگذار انقلاب اسلامی

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: امام خمینی (ره) همیشه در دیدار با اعضای هیات دولت درباره کشاورزی، صنعت و تولیدات داخلی با مشارکت مردم تاکید می‌کردند.

توسعه اقتصاد کشور با الگوبرداری از بنیانگذار انقلاب اسلامی

توسعه اقتصادی کشور یکی از مهم‌ترین عوامل برای پیشرفت و رشد پایدار جامعه است. افزایش تولید و توزیع منابع، ایجاد فرصت‌های شغلی، کاهش فقر و بحران‌ها، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی، تقویت نظام آموزشی و بهبود سلامت عمومی، تنظیم بازارهای مالی و کاهش وابستگی به منابع خارجی از جمله مزایای توسعه اقتصادی کشورها است.

مجتبی حسنی پژوهشگر اقتصادی در برنامه میز اقتصاد گفت: شخصیت حضرت امام خمینی همیشه خاص و نگاهشان به ویژه در موضوع اقتصاد منحصر به فرد بود، به طوری که نظرشان بر پایه دیدگاه‌های اسلامی بود و نه نگاه به غرب.

او بیان کرد: امام خمینی با اتکا به الگوی اقتصادی توانستند ظرفیت‌های مردم را در برخی از عرصه‌های اجتماعی شکوفا کنند و از آن برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی کمک بگیرند. ازاین رو رجوع به اندیشه ایشان جهت درک و طراحی الگوی مذکور ضروری به نظر می‌رسد.

این پژوهشگر اقتصادی افزود: از دیدگاه امام، اقتصاد اسلامی نه سرمایه‌داری است و نه کمونیستی یعنی هیچ کدام از این دو مکتب مشروعیت ندارند. موضوع مالکیت فردی که محل نزاع این دو دیدگاه است در حد معقول و مشروع در اسلام وجود دارد و خیلی هم گسترده است و محدود به آنچه سوسیالیست‌ها می‌گویند نیست. در اصل اسلام، محدودیت مالکیت فردی تنها بر اساس رعایت حلال و حرام و مشروع و نامشروع است، این حد مشروعیت، کنترل شدیدی در ثروت از لحاظ کمی و کیفی به وجود می‌آورد.

حسینی ادامه داد: از نظر امام اقتصاد تنها یک وسیله برای رسیدن به اهداف غایی بشر است و نه هدفی که همه فعالیت‌های انسان بر مبنای آن تنظیم شود.به عبارت دیگر بر اساس بینش الهی که کمال انسان را در قرب هرچه بیشتر نسبت به خداوند و بالاترین ابتهاج ممکن برای انسان را در بندگی خداوند می‌داند.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی در اندیشه امام و رهبری جایگاه بالایی دارد و انسان را محور بالایی تشریح می‌کند.

او افزود: ایشان جایگاه ویژه و مهمی برای مشارکت مردم نه فقط در اقتصاد بلکه در همه عرصه‌ها قائل هستند، ایشان توصیه‌هایی به دولت می‌کنند و توصیه‌هایی به مردم برای مشارکت، در باب توصیه‌هایی که به دولت و دست اندرکاران قوای سه گانه ایشان دارند احترام به مالکیت‌های مشروع، احترام به ثروت‌های مشروع، عدم مداخله در حریم خصوصی افراد و موارد این چنینی می‌بینیم در منشور فرمان هشت ماده‌ای امام و در توصیه‌های بعدی می‌بینیم که دائما بر این تاکید می‌کنند و با صحبت‌هایی که با مردم داشتند سعی کردند مردم را به میدان بیاورند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امام اصول قانونی که در گزارش شما هم بود اصل ۴۴ را بسیار تاکید کردند، روی تعاونی‌ها تاکیدات بسیار فراوانی داشتند، روی بازگرداندن اموالی که به ناحق از مردم گرفته شده بود و آوردن آنها و پس دادن به مردم و آوردن آنها به صحنه توسط مردم تاکیدات زیادی داشتند حتی در فرامینی به نخست وزیری و شورای‌عالی قضایی دستوراتی دادند که اگر مردم آمدند و سرمایه‌ها را به میدان آوردند و شکایت داشتند شما مسئول رسیدگی به شکایات هستید، روی کاهش مصرف گرایی و دوری از ناامیدی تاکیدات فراوان داشتند وقتی که سخنرانی ایشان را مضامینش را واکاوی می‌کنیم این را می‌بینیم.

حسینی اضافه کرد: در اقتصاد سرمایه داری محوریت را به سرمایه می‌دهیم و آن که خیلی از چیز‌ها حتی سهم بری عوامل تولید را هم مشخص می‌کند تا حد زیادی سرمایه است که در تولید و توزیع خیلی نقش دارد و در سهم بری عوامل تولید خیلی نقش دارد. به نظرم در اقتصاد مردمی این نقش خیلی به سمت مردم گرایش پیدا می‌کند و وقتی شما پای مردم را وسط می‌آورید باید ملاکی بدهید که همه مردم شامل آن شوند یعنی در آن طبقه خاص، جنسیت خاص و سن خاصی مطرح نباشد.

او بیان کرد: به نظر من کاری که امام خمینی کردند در خصوص رفع محرومیت و گسترش عدالت با کمک مشارکت مردم، از یک انقلاب روشنگری اتفاق افتاد یعنی یک تحول شناختی در مردم و مسئولان ایجاد کردند و به هر دو طرف توصیه‌هایی را داشتند و سعی کردند فرهنگی را ایجاد کنند که فرهنگ دوره قاجار و پهلوی را کنار بگذارد و الگویی را ایجاد کند که امروز می‌بینیم آن الگو بالندگی دارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    بسمه تعالی. کشور ما هنوز به آن بالندگی که مطلوب اسلام و امامین انقلاب بوده و هست، نرسیده و فاصله بسیاری با آن داریم.اما اقدامات نیمه متمرکزی و بنیان‌های آن برای بنای ساختارهای مدّ نظر تعیین و مشخص شده و ان‌شاءالله بزودی اجراء خواهدشد.البته ناگفته نماند که در گذشته تقاضاهای موثر و دستورات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دلسوزان اسلام و نظام بر اجرای صحیح و درست اقتصاد اسلامی در همه ابعاد اجتماعی آن صورت گرفته و بسیاری از اسناد مهم آن تهیه و صادر شده است که متاسفانه به دلیل عدم پاکدستی کامل و عدم درک صحیح مدیران و در مجموع عدم کاردانی متصدیان،بیشتر آنها یا به فساد آلوده گردیده و یا بر روی کاغذ مانده و عملیاتی نشده است.مرحوم رئیسی رئیس جمهور شهید و همکاران ایشان اقدامات مجدانه ای را برای کم کردن فاصله وضع موجود با آنچه مطلوب اسلام و امامین انقلاب بوده و میباشد، انجام داده اند که مشیت الهی اینگونه رقم خورد که افراد دیگری نسبت به طراحی و مهندسی و اجرای اساس و پی و فونداسیون این ساختمان رفیع و عظیم اهتمام ورزند،که اگر ان‌شاءالله این بنا به درستی و صحت و همراه با تدبیر و تعقل و تفکر و عمل صالحانه و صداقت حالات و نیت الهی انجام پذیرد،جهان کنونی و نظام صهیونیستی و ظالمانه سلطه جهانی را با تدابیر الهی،از این رو به آن رو خواهدکرد و ان‌شاءالله الگویی خواهدشد برای جمیع جوامع بشری.ان‌شاءالله. باذن الله تبارک و تعالی.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر