آموزش و پرورش صدای این افراد را درآورد

امتحانات نهایی برای کنکور ۱۴۰۲ برگزار و نمرات دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان اعلام شد، اما بسیاری از داوطلبان با نمره پایین مواجه شده‌اند و همین موضوع گلایه‌ها و حاشیه‌های امتحانات نهایی از آموزش و پرورش را به اوج رسانده است.

آموزش و پرورش صدای این افراد را درآورد

 براساس اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش  آخرین مهلت ثبت درخواست اعتراض نمرات در سامانه فقط تا پایان ۲۱ تیر بوده و تنها در موارد خاص و بسیار جزئی تا ظهر امروز (پنجشنبه) اعتراض انجام می‌شود.

دانش‌آموزان با مراجعه به مدارس روزانه خود و داوطلبان ترمیم نمره و ایجاد سابقه که فارغ‌التحصیل هستند نیز با مراجعه به مدارس بزرگسالان، باید به صورت مکتوب درخواست اعتراض خود را ثبت می‌کردند تا مدیر مدرسه این اعتراضات را در سامانه ثبت کند.

اعتراضات به‌ صورت کشوری، تصادفی و به غیر از استان خود دانش‌آموز انجام و برگه دانش‌آموز به صورت تصادفی مجدد به استانی غیر از استان خود دانش‌آموز ارسال می‌شود. سپس برگه‌های امتحانی برای بررسی و تصحیح مجدد در اختیار مصحح چهارم قرار می‌گیرد و ملاک عمل، نمره مصحح چهارم است.

تصحیح برگه امتحانات نهایی داوطلبان با حاشیه‌هایی مواجه شد. برخی گلایه می‌کردند که به دلیل کمبود مصحح، «از دبیران دروس غیرمرتبط برای تصحیح برگه‌های امتحانی استفاده شده است».

بدون سرمایه ساعتی ۴۲ هزار تومان درآمد داشته باش!

بدون سرمایه ساعتی ۴۲ هزار تومان درآمد داشته باش!

مشاهده

yektanet-logo-sign

تبلیغ

خبرنگار اکوایران این موضوع را از چند دانش‌آموز جویا شد که روایت مشابهی داشتند و در ادامه نیز بابت این مساله از  آموزش و پرورش  توضیح خواست. محسن زارعی - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام  آموزش و پرورش  - به اکوایران پاسخ داد: «نیروهای بازنشسته دارای ابلاغ تدریس، اجازه تصحیح داشتند و ابلاغ تصحیح دبیران می‌بایست مورد تأیید گروه‌های آموزشی قرار می‌گرفت.»

هم اکنون دیگران می خوانند

    تخریب خانه‌های مردم یک روستا در هرمزگان | ماجرا چیست؟

    مسمومیت دسته‌جمعی مردم در چند شهر ایران | ماجرا چیست؟

    انفجار مهیب در یک مرکز درمانی در ایلام | تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها اعلام شد

    رئیسی به کنیا نیسان آبی داد و گوشت قرمز آورد!

    شایعات داغ درباره رائفی‌پور | چه بلایی سر سخنران انقلابی در عربستان آمد؟

    خودکشی خانوادگی یک مادر به همراه ۳ فرزند خردسالش در لرستان | مادر زنده می‌ماند + عکس

    صبح امروز؛ ۲ نفر در فولادشهر اصفهان در ملاعام اعدام شدند

اعتراض دانش‌آموزان به نمرات و نحوه تصحیح آن محدود به یک نفر و دو نفر نیست. بسیاری از دانش‌آموزان یا در پیگیری اکوایران یا در شبکه‌های اجتماعی گلایه‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند. برخی معتقدند که به قدر کافی درس خوانده‌اند و مطمئن هستند که امتحاناتشان را خوب داده‌اند اما در نهایت نمره‌ای بسیار پایین‌تر از برآورد خود را دریافت کرده‌اند، تا جایی که برخی که مثلا در یک درس خاص انتظار نمره مناسبی داشتند، حتی نتوانستند نمره قبولی (دست‌کم ۱۰ از ۲۰) کسب کنند.

این وضعیت زمانی تأمل‌برانگیزتر می‌شود که یادآوری کنیم که تعدادی از داوطلبان معترض، بابت ترمیم نمرات خود مجددا امتحان داده بودند. به بیان ساده، برخی فارغ‌التحصیلان گذشته مدارس برای شرکت مجدد در کنکور سراسری تصمیم گرفتند که در امتحانات نهایی شرکت کنند تا با ترمیم نمرات خود، سهم بهتری از ۴۰ درصدِ مورد اشاره در رتبه کنکور خود داشته باشند؛ اما موفق به کسب نمرات مناسب نشدند. برای نمونه، یک فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی مهندسی عمران حتی نتوانسته نمره قبولی از درس فیزیک کسب کند و نمره زیر ۱۰ گرفته است.

بزرگترین طرح توانمندسازی دیجیتال معلمان همراه با گواهینامه (رایگان)

بزرگترین طرح توانمندسازی دیجیتال معلمان همراه با گواهینامه (رایگان)

ثبت‌نام

yektanet-logo-sign

تبلیغ

گلایه دیگر داوطلبان، تفاوت زیاد آزمون اخیر با آزمون دی‌ماه است؛ هم در زمینه سطح سوالات (سختی و راحتی آزمون) و هم از نظر نمراتِ کسب‌شده.

با این حال، یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پیگیری این مشکلات، به خبرنگار اکوایران گفته که این نمرات، نتیجه درس نخواندنِ داوطلبان بوده و باید بهتر درس می‌خواندند.

بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، اوایل هفته آینده نتایج تجدیدنظر نهایی و اعتراضات داوطلبان اعلام می‌شود.

آنطور که زارعی درباره تاثیر سهیمه بر نمرات نهایی گفته، نمره کل سابقه تحصیلی بصورت تراز شده به سازمان سنجش برای ترکیب با نمره کل آزمون سراسری ارسال می‌شود و بعد در تعیین رتبه سهمیه‌ها اعمال خواهد شد.

بر این اساس قرار است بعد از تأیید سابقه تحصیلی، نمرات تراز شود؛ یعنی هر درس در هر سال تراز شود و نمره کل برای هر فرد تولید و این نمره کل به سازمان سنجش برای اثربخشی «سهم ۴۰ درصدی» گزارش داده شود. سپس سازمان سنجش نمره کل آزمون نهایی و نمره کل آزمون سراسری را در کارنامه داوطلب درج می‌کند و بعد از تلفیق این دو، رتبه فرد اعلام می‌شود. در واقع داوطلبان هر سال با جامعه آماری خود تراز می‌شوند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • جعفری

    خیرسوالات غیرمرتبط بادرس بود بنده ۴۵جلسه معلم خصوصی برای پسرم گرفتم برای یک درس نمره اش ۵ شده خودش معتقد هست باید۱۴ یادبالاتر میگرفت،سعی درخالی نگه داشتن دانشگاه چاره کارنیست.

  • امین

    به مسولین نظارتی و بازرسی اموزش و پرورش :«
    اگر واقعا دلسوز نظام هستید
    مسولین چنین امتحانات سختی را جلب و محاکمه کنید تا نارضایتی ها منجر به شورش و اعتراضات گسترده نشود که برای نظام هزینه سنگینی دارد.
    اگر هم که قصد دیگری داشتید که معلوم میشه نیروی نفوذی خیلی خوبی هستید و خوب دارید کار می کنید
    بی عیب و نقص.
    بعد دوسال کرونا و سال پر ماجرای امسال(اعتراض های خیابانی گسترده نسل نوجوان،مسمومیت های گازی و...) طراحان و مسببان چنین امتحانات سختی چه اهدافی را دنبال می کنند

  • ناشناس

    اول باید زیر سازیهای یک طرح اجرا بشه بعد طرح به مرحله اجرا در بیاید یهویی تصمییم میگیرید امسال کنکور رو به این صورت اجرا کنیم اخه کدوم مدرسه کتابها رو به صورت مفهومی با دانش آموزان کار کرده که سوالات نهایی به صورت مفهومی داده شده.چرا باعث میشید جونها نسبت به درس دلسرد بشن وباعث استرس وتشویش خانواده ها میشد

  • خاک تو سر آموزش و پرورش

    با چنین سوالاتی ک ب دانش آموزان داده بودند

  • نگار

    بردارید این شرط معدلو.تا چه حد ظلم..بسه دیگ..جوونا رو نابود کردین.چطور میتونین پاسخگو باشید.کی دیگ انتخابات نماینده مجلس شرکت میکنه؟این نمایندگان مجلس ما هستن ک نظر میدن و قانون وضع میکنند و جوونا رو بدبخت میکنن

  • یک مادر

    فقط بدونید که فرسوده ترین نظام آموزشی رو دارید .
    اگه کنکور رو کلا حذف کنید شاهد پیشرفت کشور میشید با برگزاری کنکور فقط و فقط امید و آینده بچه های ساکن در مناطق محروم از عدالت آموزشی رو میگیرید .
    با این وضع جامعه و اقتصاد دانش آموزی که شغل پدرش کارگری هست به هیچ عنوان نمیتونه در کنکور رتبه‌ی خوبی هم بیاره ، من خودم شاهد چندین نفر بودم که در دوران دبیرستان در مدرسه دولتی معدل زیر ۱۹ نداشتند ولی به خاطر این که پول کتاب تست و کلاس های کنکوری رو نداشتند نتونستند‌ که در کنکور رتبه‌ی خوبی هم بگیرند‌ ، حالا شما این بچه ها رو با بچه های بالاشهر نشین مقایسه کنید که چقد بی عدالتی‌ هست.
    شما قطعا دارید به دانش‌ آموزا و آینده‌شون ظلم میکنید.
    دارید با روح و روان بچه ها بازی میکنید.
    بچه ها دیگه امیدی براشون نمونده ، شمام با این کاراتون‌ فقط و فقط دارید انگیزه دانش‌ آموزان رو نابود میکنید.
    خودتون شاهد افت سال به سال تحصیلی دانش آموزان هستید ولی... .
    بچه‌ی کدوم از شما مسؤلان‌ در ایران داره درس میخونه ؟ کدوم؟
    مسؤلان محترم با وعده الکی با مردم بازی نکنید....
    شما دارید انگیز‌ه های دانش آموزان رو نابود میکنید.

  • جعفر

    سوالا امتحان افتتاح و و از همه مهمتر نمره آخرافتتاح تر

  • ناشناس

    تا زمانی که مافیای کنکور هست این نظام آموزشی درست نمی شود
    تعدادی معلم از خود راضی وبیسواد وپر مدعا بچه های مردم را بدبخت کردند که البته تعدادشان هم کم نیست وزیر آموزش وپرورش کاملا از این موضوع مطلع هست وهیچ کاری نمی کند .
    آموزشگا ههای خصوصی در دست مافیای کنکور هست با این تصمیم که دروس عمومی حذف شود وقتی دیدند جیب دزدی گشادی که برای مردم در این چند سال دوخته بودند با برگزار نشدن کلاس های عمومی وفروش نرفتن کتاب های عمومی پر نشد با این روش که هم سوالات امتحانات نهایی غیر استاندارد وهم آزمون سراسری سخت که از لحاظ درجه سختی با آزمون دی ماه قابل مقایسه نبود جوانان را بدبخت کردند وسپس با تصحیح اوراق به روش جدید که اختلاف زیاد بین نمره مصحح اول ودوم بودمواجه شدیم اگر برگه ها درست تصحیح شده بود ومصححان سواد کافی داشتند این اتفاق(ناراضی بودن اکثریت از نمره )وجود نداشت .
    چه کسی می تواند به غیر از مسئولین مافیای کنکور مسئول طرح سوالات غیر استاندارد باشد.
    بچه های دوازدهم که هنوز ۲۰ درصد کتاب دوازدهم را نخوانده بودند وجمع بندی کتاب ها را انجام نداده بودند کنکور دی ۱۴۰۱را بهتر از کنکور تیر ۱۴۰۲ دادند آیا این جای شبهه وشک ندارد.واقعا اگر این موضوع توسط مسئولین تا حالا درک نشده جای شک کردن به عقل ومنطق مسئولین دارد.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر