این مرد بالاخره حرف دل فرهنگیان را زد
احمد محمدی - کارشناس کارگزینی فرهنگیان
بدون شک موضوع بیمه تکیملی کارمندان در ادارات دولتی و خصوصی از موضوعات مطبوع، ولی چالش برانگیز است. گرچه از زمان اجرای آن، برای فرهنگیان بیشتر چالشی بوده تا مطبوع. غیر از کمیت و کیفیت مراکز درمانی طرف قراداد و زمان پرداخت هزینههای درمانی و غیر از تعهدات طرفین، کاغذ بازی و بورکراسی حاکم بر روابط بیمه گر و بیمه گذار همیشه برای فرهنگیان چالش برانگیز بوده به گونهای که پس از هر بار تمدید قرارداد شرکت بیمه گر، فرهنگیان خیلی زود متوجه میشوند که هدف اصلی نه ایجاد تسهیلات درمانی برای ایشان که در درجهی اول، هدف اصلی، نگاه سوداگرانه و سودانگارانهی این شرکتهای بیمه گر به جمعیت انبوه فرهنگیان میباشد.
در حالی که میرفت با عقد قرارداد جدید بین شرکت بیمه دانا و وزارت آموزش و پرورش، کمی از مشکلات و بدبینیهای گذشته که کام معلمان را تلخ میکرد مرتفع گردد، شرکت بیمهای مذکور با ایجاد تغییرات اساسی در فرایند تایید مدارک و اسناد پزشکی جهت پرداخت هزینه خسارت درمانی چالش جدیدی برای فرهنگیان ایجاد نموده است.
موضوع از این قرار است که شرکت بیمه دانا هیچ هزینهای را پرداخت نمینماید مگر آنکه فرهنگیان تصویر اسناد پزشکی مورد نظر را در سامانهای موسوم به «رفاپ» بارگذاری نمایند.
تا اینجا به دلیل سهولت انجام فرایند و همچنین کاهش چشمگیر ترددهای غیر ضرور همهچیز عالیست لکن موضوع وقتی شکل شگرفی به خود میگیرد که:
اولا: تصاویر بارگذاری شده از سوی فرهنگیان در بررسیهای اولیه به دلایل مختلف از جمله عدم وضوح رد میشود.
ثانیا: در صورت موفقیت در بارگذاری و سپس اتمام بررسیهای اولیه سامانهی مذکور اسناد را تایید و آماده صدور حوالهی مالی مینماید، اما زهی خیال باطل؛ زیرا انتظار پرداخت انتظاری بیهوده است چرا که فرهنگیان باید برای صدور حوالهی مالی «شخصا به شعبهی بیمه دانا مراجعه و مجددا اصل و تصویر اسناد بارگذاری شده را ارائه نمایند» تا شاید پس مدتی بین دو هفته تا یک ماه حواله مالی صادر شود.
پرسش اینجاست که واقعا اگر قرار است فیزیک اسناد پزشکی حضورا ارائه گردد چرا فرهنگیان را درگیر سامانه جدید و بارگذاریهای بیهوده نموده اند. موضوع وقتی بغرنج خواهد شد که فرهنگی زحمت کشی هزینههای هنگفتی را متحمل شده باشد، ولی به دلایل ضعیف بودن اینترنت و احیانا اختلالهای سامانهای معمول، موفق به بارگذاری اسناد پزشکی نشود.
شایسته است در فرایند مذکور یا به بارگذاری اسناد اکتفا شود و یا در صورت ضرورت مراجعهی حضوری، بارگذاری اسناد طبق معمول به کارمندان زحمت کش شرکت بیمه گر واگذار گردد. / روز نو
نظر شما