فرهنگیان و معلمان با این فرمول عاقبت بخیر شدند

رئیس سازمان درالقرآن الکریم کشور گفت: تعدادی از مؤسسات قرآنی در کشور، ترویج فرهنگ، مفاهیم و معارف قرآن کریم را آغاز کرده‌اند و نیاز است تا معلمان در مدارس هم به ترویج آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور که عصر امروز در جمع فعالان و مدیران موسسات قرآنی شهرستان گنبدکاووس حاضر شده بود، در ارتباط با این مسئله گفت: دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان واحدهای دروس قرآنی را پاس می‌کنند و تحقیقات نشان داده خروجی گذراندن این واحدها، آنگونه که باید و شاید مطلوب نیست و در برخی اوقات این معلمان توان اولیه قرائت به صورت روانخوانی را ندارند.

حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده اظهار کرد: طرحی را در لایه ملی دنبال می‌کنیم که در این طرح با استفاده از ظرفیت ۹هزار موسسه و خانه‌های قرآنی و ۹۸ پردیس فرهنگیان در کشور، فرآیند آموزش عمومی مربی قرآن برای دانشجومعلمان فراهم شود.

وی تصریح کرد: تاکنون این طرح به‌صورت آزمایشی در دو پردیس فرهنگیان کشور اجرا شده که اجرای نهایی و ملی آن منوط به ایجاد گفتمان بین سازمان درالقرآن کشور و دانشگاه فرهنگیان است.

آغاز آموزش معارف، مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم در موسسات قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن کشور خاطرنشان کرد: رویکرد اغلب موسسات و خانه‌های قرآنی کشور، رویکرد آموزشی و در سطوح قرائت، حفظ، تجوید بوده و به‌تازگی مفاهیم و معارف قرآنی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تعدادی از موسسات قرآنی ترویج فرهنگ قرآن کریم را آغاز کردند و نیاز است تا معلمان در مدارس هم به ترویج آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی بیان کرد:با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده اعتبارات امسال سازمان دارالقرآن کشور بیش از ۳۳۰ درصد افزایش یافته و از ۱۰ میلیارد تومان به بیش از ۳۰ میلیارد تومان رسیده‌است.

حلقه گمشده در رفع مسائل کشور، تمسک به قرآن است

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس هم در نشست فعالان و مدیران موسسات قرآنی این شهرستان گفت: برای اشاعه و ترویج فرهنگ قرآنی باید ابتدا از خودمان شروع کنیم.فرد فرد ما در جامعه باید تلاش کنیم تا فعالیت‌های ما بر محور قرآن بوده و این فرهنگ را در جامعه اشاعه دهیم‌.

وی با بیان اینکه خلاءهای زیادی در حوزه قرآنی آموزش‌وپرورش کشور وجود دارد تصریح کرد: در گذشته آموزش قرآن به فرزندان فقط به مدرسه خلاصه نمی‌شد و والدین از همان اوان کودکی فرزندان خود را به مساجد و یا مکتب‌خانه‌های قدیم هدایت می‌کردند.در کنار مدرسه فرزندان در محافل قرآنی در مسجد و یا جلسات قرآنی خانگی حضور داشتند و این به رشد تربیت‌قرآنی آنها کمک می‌کرد.

آموزش و پرورش می‌تواند در ترویج فرهنگ قرآن نقش مهمی ایفا کند

یکی از نهادهای مهمی که می‌تواند در تربیت قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن نقش بسزایی داشته‌باشد، آموزش و پرورش، مدارس و به ویژه معلمان بوده که روزانه چندین ساعت با دانش آموزان سروکار داشته و ساعات زیادی را با آنها سپری می‌کنند.

در این نشست یکی از معلمان بازنشسته گنبدکاووس پیشنهاد داد: اگر آموزش قرآن از پایه اول در مقطع ابتدایی با برنامه‌ریزی صحیح آغاز شود و تا پایان دوره ابتدایی به صورت منظم ادامه یابد، در پایان دوره ابتدایی فرزندانمان با قرائت قرآن آشنا شده و جذب تلاوت قرآن خواهند شد.

مدیر موسسات و خانه های قرآنی گنبدکاووس نیز در این مراسم اظهار کرد: اعتبارات حوزه قرآنی برای موسسات و دارالقرآن‌ها بسیار اندک است به طوری که در یک‌سال و نیم گذشته در این شهرستان برای ۴۰۰ مسجد اهل‌سنت، ۹۵مسجد اهل شیعه و ۵۰ خانه‌قرآنی، تنها حدود پنج میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی این است که برخی از مردم صرفا در ایام ماه مبارک رمضان به برگزاری محافل، مجالس و تلاوت قرآنی می‌پردازند و بعد از ماه مبارک، برگزاری این محافل کمتر می‌شود. نیاز است تا مسؤولان در برگزاری این نوع محافل و مجالس که به نوعی علاوه بر ترویج قرائت قرآن و درک مفاهیم، برکات بسیار زیادی را همراه خود دارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بر اساس آمار اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان، بیش از ۳۴۰ تشکل قرآنی در این استان فعالیت دارند که از این تعداد ۳۴ موسسه قرآنی، ۱۳۵ خانه قرآن در شهرها و ۱۷۵ خانه قرآنی روستایی است که فعالیت‌های قرآنی انجام می دهند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر