آموزش و پرورش از یک بحران جدید رونمایی کرد
محسن زارعی، معاون وزیر و رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش در مورد آزمون شهریورماه و جزئیات آن توضیح داد: امسال ۲۸۶ هزار نفر در آزمون شهریورماه شرکت میکنند البته همه این افراد دانش آموزان امسال نیستند و بین آنها بزرگسال هم وجود دارد.
زارعی در ادامه در مورد وضعیت افت و خیز نمرات در شاخه های مختلف تحصیلی متوسطه تصریح کرد: امسال در رشته ادبیات و علوم انسانی در نمره درس تاریخ افت داشته ایم، اما رشتههای علوم تجربی و ریاضی نسبت به سایر شاخهها، داوطلبان عملکرد بهتری در آزمون نهایی داشتند.
او در مورد مسائل امنیتی در آزمونهای آینده آموزش و پرورش نیز بیان کرد: دستورالعمل حفاظت از آزمون امسال مصوب شورای امنیت کشور شد و آنجا تقسیم وظیفه برای تمام دستگاه صورت گرفت تا همه برای تامین امنیت آزمونهای نهایی آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند.
رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این مصوبه قابل پیگیری است و ما به مدیران کل استانها نیز اعلام کردهایم و از طریق شورای تامین استان و شهرستان میتوانند موضوع را پیگیری کنند. این بهترین دستاورد است که همه دستگاهها ملزم به همکاری با آموزش و پرورش برای حفاظ از آزمونها هستند و هرکدام تکلیف دارند و شورای امنیت کشور این تکلیف را تعیین کرده است. در آزمون نهایی خرداد ماه این تعامل خیلی خوب صورت گرفت.
معاون وزیر افزود: «احمد وحیدی» وزیر کشور جلسهای را با حضور استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور تشکیل دادند و وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشتند و عمده تمرکز جلسه، کمک به حفاظت از آزمونها و امنیت آن به عنوان عزمی ملی بود.
رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تامین تجهیزات و مکان برگزاری آزمون، تامین امنیت و… همه مورد توجه قرار گرفت و گامهای خوبی برداشته شد. همکاریهای خوب سازمان برنامه و بودجه نیز در آزمون خرداد ماه کمک زیادی به ما کرد هرچند که سال قبل درخواستهای خودمان را ارائه داده بودیم.
زارعی عنوان کرد: سال قبل این امر محقق نشد، ولی در سال جاری سر بزنگاه کمکهای خوبی شد. ما توانستیم امکانات امنیتی که حوزهها نیاز داشتند را فراهم کنیم و از تجربیات این دوره در برگزاری آزمون های سالم و امن استفاده خواهیم کرد.
زارعی در مورد تاثیر کیفیت مدارس دولتی مناطق محروم کشور در نتیجهای که در آزمون نهایی آموزش و پرورش حاصل شده است و بررسی این نکته و نقش مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر قطعی معدل، بیان کرد: در برخی استانهای کم برخوردار باید دید عملکرد دانش آموزان در آزمون سراسری به چه صورت است؛ به طور مثال در خصوص استان سیستان و بلوچستان؛ طبق آمار سال قبل، بر اساس عملکرد داوطلبان در آزمون نهایی در خصوص رتبههای زیر ۳ هزار، سهم مناطق محروم بیشتر بوده یعنی سهم این افراد بر اساس آزمون نهایی ۱۶ صدم بود و بر اساس آزمون سراسری، سهم این افراد از رتبههای زیر ۳ هزار ۴ صدم بود.
رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش: افزود: این آمار یعنی تقریبا ۴ برابر سهم برای داوطلبان این مناطق افزایش مییابد و اینجاست که میگوییم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تاثیر معدل در کنکور در تحقق عدالت آموزشی کمک میکند.
زارعی در ادامه اضافه کرد: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همین حالا به عدالت آموزشی کمک میکند و عملکرد افراد داوطلب مناطق محروم در آزمون نهایی نشانگر آن است و در آزمون نهایی بیش از آزمون سراسری به آنها کمک میشود. به طور مثال ما میگوییم سهم استان سیستان و بلوچستان از رتبههای زیر ۳ هزار کنکور در کشور چقدر است؟ برخورداری از این سهم اگر یک سهم باشد، مطلوب و متعادل است. در آزمون سراسری سال گذشته این سهم برای داوطلبان مناطق محروم ۴ درصد بوده و این سهم در آزمون نهایی ۱۶ صدم میشد. یعنی سهم داوطلبان نسبت به یک سهمی که با توجه به شرکت کنندگان میتوانستند کسب کنند، ۴ برابر میشود. برخی استانها بیشتر از این سهم بهره بردند و برخی کمتر. اگر براساس آزمون نهایی برای داوطلبان سهمی در نظر میگرفتیم، این سهم بیشتر هم میشد.
او در مورد تفاوت نتایج آزمون نهایی مدارس دولتی و غیردولتی نیز توضیح داد: اتفاقا در مدارس غیردولتی کاهش نمرهها بیشتر بوده، ولی در واقع تقریبا این کاهش نمره در مدارس غیردولتی با مدارس دولتی در یک سطح قرار داشت و نمیتوانیم بگوییم نمرات مدارس دولتی افت بیشتری داشته است. یعنی افت یک نمرهای که به صورت میانگین در معدل رخ داده شامل افت نمرات مدارس غیردولتی هم میشود.
نظر شما