روی خط جشنواره پوسترهای نمایشگاهی ۳۴

نشست هم‌اندیشی داوران جشنواره پوسترهای نمایشگاهی برگزار شد

اولین نشست هم‌اندیشی داوران جشنواره پوسترهای نمایشگاهی برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی داوران جشنواره پوسترهای نمایشگاهی برگزار شد

اولین نشست هم اندیشی شورای سیاست گذاری و گروه داوری سومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی با حضور داود یار احمدی به عنوان رئیس هیات داوران، محسن احمدزاده به عنوان ناظر گروه داوری، عبدالکریم جلالی، اعظم ارجح، هومن مشایخی، یاسر باوقار، مانی روشن به عنوان اعضای گروه داوران ، میلاد محمدی رییس سومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی و محمدامین زمانی و سهیل فرزین به عنوان دبیران بخش بین الملل و داخلی، شب گذشته در محل دبیرخانه این جشنواره برگزار شد.

رکورد مشارکت در جشنواره پوسترها شکسته شد

محمدی در این جلسه با بیان اینکه سومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی از ۳ الی ۶ اسفند ماه سال جاری و همزمان با برگزاری نمایشگاه صنعت نمایشگاهی در محل نمایشگاه تهران برگزار خواهد شد، گفت: خوشبختانه برگزاری این جشنواره با استقبال خوب فعالان صنعت نمایشگاهی قرار گرفت و ارسال بیش از ۱۰۰ پوستر به دبیرخانه این جشنواره گواه این مدعا است.

وی افزود: این جشنواره اولین رویداد در حوزه مسئولیت های اجتماعی صنعت نمایشگاهی است و امیدواریم هدیه گرانبهایی برای نسل های آینده این صنعت بزرگ و مهم کشور باشد.

نشست-هم‌اندیشی-داوران-جشنواره-پوسترهای-نمایشگاهی-3

تاثیر برگذاری جشنواره پوسترها در ارتقا سطح کمی و کیفی طراحی پوسترها

یار احمدی در این جلسه با بیان اینکه به طور حتم برگزاری این جشنواره موجب ارتقا سطح کمی و کیفی طراحی پوسترها در صنعت نمایشگاهی خواهد شد، عنوان کرد: پیشنهاد می کنم که این جشنواره به صورت همه ساله برگزار شود تا برگزارکنندگان و طراحان به مرور زمان اهمیت برگزاری این جشنواره را درک کرده و در طراحی پوسترها المان های مدنظر کمیته داوری جشنواره را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: بهتر است در این راه سیاست های انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) را نیز مدنظر قرار دهیم. از طرفی حقوق مولف نیز باید مورد توجه سیاست گذاران و گروه داوری قرار بگیرد. امیدواریم برگزاری این جشنواره اثرگذاری مدنظر شورای سیاست گذاری و تیم داوری را داشته باشد و ما در سال های آینده شاهد بلوغ این جشنواره و رشد کمی و کیفی طراحی پوسترهای نمایشگاهی باشیم.

نشست-هم‌اندیشی-داوران-جشنواره-پوسترهای-نمایشگاهی-5

نزول جایگاه طراحی پوسترها در صنعت نمایشگاهی

در ادامه این جلسه اعظم ارجح با بیان اینکه یکی از بزرگترین مزیت های برگزاری جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی خارج کردن پوسترها از فضای کاملا تجاری به فضای هنری – صنعتی است، خاطرنشان کرد: بنده نیز معتقد هستم که این نمایشگاه باید هر ساله برگزار شود. متاسفانه این روزها پوسترهای نمایشگاهی جایگاه خود را به شدت پایین آورده اند و نگاه حرفه ای در این حوزه به صورت کامل از بین رفته است.

وی افزود: متاسفانه امروز ما در حوزه گرافیک با فقدان طراح حرفه ای پوستر مواجه هستیم. بنابراین یکی از مهم ترین اهدافی که برگزاری این جشنواره دنبال می کند و گروه داوری نیز بر آن تاکید ویژه دارد معرفی طراحان حرفه ای به فعالان صنعت نمایشگاهی و طراحی حرفه ای و درخور شان  پوسترهای صنعت نمایشگاهی کشور است.

حمایت شرکت سهامی نمایشگاه ها از برگزاری جشنواره

احمدزاده در این نشست تصریح کرد: همواره بحث کمی و کیفی طراحی پوسترها در صنعت نمایشگاهی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. بنابراین برگزاری این جشنواره تاثیر بسیار خوبی در اراتقا کیفیت پوسترهای نمایشگاهی خواهد داشت. از همین رو به نمایندگی از شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران ضمن استقبال از برگزاری این جشنواره فرهنگی – صنعتی آمادگی این شرکت برای کمک به برگزاری هر چه بهتر این جشنواره اعلام می کنم.

مدیر روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران در ادامه عنوان کرد: یکی از وظایف ما در این معاونت تایید پوسترهای نمایشگاهی است. اما باید اعلام کرد که ما به سلیقه برگزارکننده در این بخش احترام قائل هستیم و در طراحی ها دخالتی نداریم (مگر اینکه مورد خاصی از اجزای پوستر احتیاج به تغییر داشته باشد). بنابراین معتقدیم که برگزاری این جشنواره ضمن ارتقای جایگاه پوسترهای نمایشگاهی موجب ایجاد تحولی بزرگ در این حوزه خواهد شد.

نشست-هم‌اندیشی-داوران-جشنواره-پوسترهای-نمایشگاهی-2

اولین جشنواره تجاری و تخصصی در یک حوزه مشخص

جلالی نیز در این نشست ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار داشت: اغلب جشنواره های پوستر که در کشور برگزار می شوند در حوزه فرهنگی فعالیت دارند. بنابراین می توان گفت که جشنواره پوسترهای نمایشگاهی اولین جشنواره تجاری و تخصصی در یک حوزه مشخص است.

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه افزود: با توجه به روی کار آمدن فناوری های نوین و آسان به منظور طراحی پوستر، ما در دوره ای شاهد  حضور افراد غیرحرفه ای به این حوزه شدیم و همین امر باعث شد که جایگاه پوسترها در صنعت نمایشگاهی نزول پیدا کند. هدفگذاری این جشنواره باید ارتقای این جایگاه باشد و امیدواریم که در نیل به این هدف موفق شویم.

لزوم توجه ویژه به طراحان

با وقار در این نشست بیان کرد: به اعتقاد بنده باید در برگزاری این جشنواره نگاه ویژه ای به طراحان پوسترها داشته باشیم؛ چرا که نقش اصلی ایجاد این جشنواره همین طراحان هستند. اگر ما موفق شویم ضمن برگزاری این رویداد چند طراح شاخص را به صنعت نمایشگاهی کشور معرفی کنیم به هدف اصلی خود از برپایی این جشنواره دست پیدا کرده ایم.

نشست-هم‌اندیشی-داوران-جشنواره-پوسترهای-نمایشگاهی-۱

پوسترها؛ بنیان هویت بصری نمایشگاه

هومن مشایخی در این نشست بیان کرد: پوسترها در صنعت نمایشگاهی بنیان هویت بصری یک رویداد را تشکیل می دهد. بنابراین ما در برگزاری این جشنواره تنها با پوسترها سر و کار نداریم بلکه تمام اجزای بصری نمایشگاه ها با این موضوع مرتبط خواهند شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنم که گروه داوران مولفه های مشخصی برای امتیازدهی به پوسترها تعیین کنند تا از این طریق بتوان به ارزیابی دقیق و قابل استتناد دست پیدا کرد.

نشست-هم‌اندیشی-داوران-جشنواره-پوسترهای-نمایشگاهی-4

افزایش انگیزه طراحان و برگزارکنندگان 

مانی روشن نیز در این جلسه عنوان کرد: با برگزاری این جشنواره می توان یک اقدام فرهنگی را به یک حوزه تجاری گره زد. در این راه می توان از ایده ها و روش های نوین مانند پوستر موشن و... استفاده کرد. استفاده از ظرفیت های بین المللی برای هرچه بهتر نشان دادن ظرفیت های ایران در سطح جهانی نیز نباید مورد غفلت واقع شود. 

وی افزود: امیدواریم گروه داوران این جشنواره بتوانند بر اساس مولفه های صحیح بهترین انتخاب ها را انجام دهند تا ضمن معرفی طراحان جدید به صنعت نمایشگاهی موجب افزایش انگیزه سایر طراحان و برگزیدگان شویم. 

میلاد محمدی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها