مدیران مونتاژکار خودرو چینی چه می کنند؟ / مصائب چینی قسطی

حضور خودروهای چینی در یک سال اخیر در بازار خودرو ایران بسیار پر رنگ شده است و تقریبا هر ماه یک مدل جدید و یا فیس لیفت جدید رونمایی می شود. اما همچنان بازار ایران تشنه خودروهای با دوام و دست دومی است که کمتر صاحبان خود را به تعمیرگاه ها ببرد و یا خودروی خود را مدتها در تعمیرگاه به بهانه کمبود قطعات نخواباند.

مدیران مونتاژکار خودرو چینی چه می کنند؟ / مصائب چینی قسطی

 اما گویا خودروهای چینی نه تنها مانع ورود خودروهای دست دوم و برگشتن مسئولان از وعده های خود شده اند و به حدی در بازار ایران رسوخ کرده اند که دیگر توان فروش آنها با قیمت های حدود دو برابر جهانی برای ایرانی ها جذاب نیست و از این رو دست به فروش اقساطی خودرو زده است.

خرید قسطی خودرو از ازدواج سخت تر!

یک متقاضی خرید قسطی از شرکت مدیران خودرو با ارسال شرایط پیش خرید قسطی به عصر اقتصاد می گوید: برای استفاده از شرایط قسطی این شرکت در نمایندگی باید ۱۳ مدرک ارائه دهیم که از کارت پایان خدمت، کارت ملی تا فیش حقوقی و مفاصا حساب بانکی و … است و جالب است که همه این مدارک نیز برای ضامن و یا ضامنین هم ضروری است.( ( مدارک مورد نیاز در انتهای گزارش)

وی با بیان این که برای ازدواج و یا خرید خانه این مقدار سند و مدارک از مردم نمی خواهند، گفت: امروز خرید قسطی در تمام دنیا و حتی در ایران با اعتبارسنجی و اطلاعات بانکی موجود افراد، دیگر نیاز به این همه بروکراسی نیست! اصرار عجیب این شرکت خودرو سازی برای فروش قسطی آن هم با قیمتی حدود ۳ برابر قیمت کشورهای اطراف ایران منطقی نیست و به نظر می رسد برای این شرکت بیش از آن که فروش قسطی مد نظر باشد ایجاد عطش در بازار مد نظر است.

خودرو قسطی توجیه دارد؟

 صرف نظر از استهلاک بالای خودروهای چینی، گشت و گذار در فضای مجازی برای فروش اقساطی مدیران خودرو نشان می دهد که قیمت تمام شده و میزان سود در سایت اصلی مدیران خودرو با نمایندگی های متفاوت است. زیرا نمایندگی ها نرخ سود سالانه را ۲۳ درصد اعلام می کنند که با کمی کنکاش متوجه می شویم منظور از سود ۲۳ درصد همان طرح استفاده از سیستم بانکی برای فروش اقساطی کالاها است که در نهایت سود این نوع وام ها حدود ۲۸ درصد می شود.

با یک محاسبه ساده می توان حدس زد که مثلا برای خودروی آریزو ۵ اف ال با قیمت نقدی یک میلیارد و ۹۱ میلیون تومان عملا فرد با باز پرداخت ۵۰ درصد و اقساط ۶۰ ماهه باید ۷۶۸ میلیون تومان پرداخت کند. به عبارت بهتر شما بابت اقساطی کردن مبلغ ۵۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باقیمانده ماهانه تا ۶۰ ماه حدود ۱۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان سود پرداخت می کنید.

حال اگر نرخ سود بانکی ۵۰ درصد نقدی به شرکت را بدون لحاظ کردن سود مرکب در نظر بگیریم عملا شما بابت خرید یک خودرو مانند خودروی آریزو ۵ ماهانه ۲۵ میلیون از جیب می پردازید که اگر در طول ۵ سال هزینه بیمه، بیمه تکمیلی، استهلاک، هزینه های بنزین و روغن و تعمیرات را نیز در نظر بگیرید عملا هزینه یک خودروی قسطی چینی در این شرایط ماهانه حدود ۳۰ میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت. بدیهی است که فردی با قدرت خرید آریزو ۵، هزینه رفت و آمد شهری و حتی برون شهری روزانه یک میلیون تومان نخواهد داشت و به رغم سیستم حمل و نقل پر ایراد عمومی و اسنپ باز هم ترجیح بر استفاده از امکانات موجود و پس اندازسود است.

ای کاش داخلی سازی می شد

صرف نظر از تبعیض میان خودروسازان داخلی و خارجی که خودروهای داخلی را مجبور به قیمت گذاری پایین تر از قیمت تمام شده کرده و موجب زیان های هزاران میلیاردی به صنعت خودروسازی داخلی شده است، این خودروساز نماها در تلاشند تا به طور کلی بازار داخلی را در اختیار مونتاژکاران خودروهای چینی قرار گیرد، آن هم با کیفیت پایین خدمات پس از فروش و بدون هیچ آورده تکنولوژی و دانش فنی!

شرکت مدیران خودرو با سابقه حضور بیش از ۲۱ سال همچنان بیش از آن که خودروساز باشد نقش نمایندگی فروش خودروی چری را در ایران ایفا می کند و بی توجه به وعده ها و سلیقه مشتریان ترجیح می دهد تا همچنان مدل های جدید خودرو را به نمایش بگذارد. چند ماه پیش بود که عدم تحویل خودروی تیگو ۸ با قیمت تعیین شده شورای رقابت مورد انتقاد مشتریان این خودروساز شد با این حال این خودروساز ترجیح داد تا خواباندن خط تولید تیگو ۸، هفته پیش خودرویی مشابه آن اما با نام تیگو ۷ و تکنولوژی مشابه رونمایی کند.

نگاهی به عمق بخشی در داخلی سازی خودروهای عرضه شده توسط این خودروساز نیز نشان می دهد که همچنان این محصول برای پایین آوردن قیمت محصولات خود و حداکثر کردن سود ، قطعات را به شکل SKD و با کیفیت پایین و رنگ شده وارد میکند و از این رو یکی از نقاط ضعف این خودرو ها کیفیت پایین رنگ آنها است در حالی که انتظار می رفت بعد از این همه سال لااقل یک سالن رنگ در این مجموعه وجود داشته باشد!

سایت رکنا در این باره گزارش مفصلی درباره کیفیت پایین خودروهای چینی و نحوه خدمات پس از فروش شرکت های به ظاهر خودروساز داخلی و مونتاژکاران چینی منتشر کرده و در این باره با انتقاد از عدم پاسخگویی در این باره می نویسد: سیستم نوبت دهی مبهم، تعداد کم نمایندگی ها و انتخاب دورترین نمایندگی برای نوبت دهی، پروسه بسیار زمان بر تعمیر، کمبود قطعات، استفاده از قطعات بی کیفیت، گرانی خدمات پس از فروش، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات، عدم آموزش لازم به نیروهای نمایندگی ها، اخذ هزینه های بسیار بالا و اضافی در فرآیند تعمیر بخشی از مشکلات مردم است که خدمات پس از فروش در ایران برای خودرو های چینی است.

مونتاژی های ایران به شدت ضعیف است

این رسانه در گفتگو با رامین نعمتی، کارشناس خودرو می نویسد: همه خودروهای چینی به صورت SKD (قطعات نیمه منفصل) وارد کشور می شوند، و مونتاژی های ایران به شدت ضعیف است و خدمات و قطعات به معنی واقعی نداریم و نمایندگی ها در ابتدایی ترین مسائل مشکل دارند. برای مثال اخیرا تیگو ۷ پرو در نمایندگی غرب تهران مدیران خودرو به دلیل ایراد گیربکس یک ماه و نیم خوابیده بود، لذا این خودروها صرفا داخل ایران می آید و مونتاژ می شود و تحویل مشتری می شود.

قیمت و خدمات به شدت در این نمایندگی ها گران است. برای مثال چرا باید قیمت سپر تیگو ۸ و ۷ حدود ۲۸ میلیون تومان باشد اما سپر لاماری با همان وزن، قالب، ابعاد و متریال ۸ میلیون تومان باشد؟ لذا خدمات به شدت گران است، علی الخصوص قطعات اصلی مثل گیربکس و موتور که کاملا نایاب است. خودروی مشتریان حداقل یک تا دو ماه در نمایندگی ها می خوابند و هیچ وقت هم ایرادات کامل برطرف نمی شود و پابرجا است و بعد از چند هزار کیلومتر دوباره باید برای سرویس برگردند.

مونتاژکاران در ایران به اندازه ای ضعیف هستند که فقط SKD (قطعات نیمه منفصل) وارد می شود و با جرثقیل های صنعتی که داخل سوله ها کارشده، قطعات را سر هم می کنند. هیچ تکنولوژی و سیستم پیچیده ای ندارند و حتی فاقد واحد مهندسی محصول و R&D هستند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه همه شرکت های مونتاژکار این ایرادات را دارند، گفت: ایرادات همه این خودروها فجیع تر از حالت ممکن است. ضخامت رنگ ، کیفیت رنگ و ایراداتی از این دست مشکلاتی را برای مصرف کننده و سرمایه گذار بوجود می آورند. به اندازه ای این خودروها ایرادات رنگ دارند که از هر دو معامله یک معامله بهم می خورد و به مشکل میخورد، چون رنگ کارخانه ایراد داشته است و خریدار می گوید اگر این خودرو را بخرم به عنوان خودروی رنگ دار با افت قیمت مواجه می شود، این در حالی است که مصرف کننده و سرمایه گذار خودرو را از کمپانی خریده است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اقساطی محصولات مدیران خودرو نمایندگی…

۱.کارت ملی و شناسنامه و گواهینامه(اصل و کپی پشت و رو)

۲.کارت پایان خدمت متقاضی اصل و کپی

۳.گواهی اشتغال به کارخطاب به بانک مورد نظر(کارمندان با مهرشرکت)

۴.حکم کارگزینی یا سابقه ی بیمه بانام کاربری و رمز عبور(کارمندان بامهر شرکت)

۵.پرینت گردش حساب سه ماه آخرحساب حقوق ، چک و حساب پرگردش( به همراه جمع بستانکاری و مهر بانک در کاغذA4)

۶.فیش حقوقی سه ماه آخر

۷.جوازکسب معتبر (کپی برابر اصل)

۸.مفاصا حساب مالیاتی برای متقاضی انجوازکسب دار

۹.معدل حساب یکساله

۱۰.سند یا اجاره نامه محل کسب مطابق با جواز(کپی برابر اصل)

۱۱.برگه سامانه ثناو سخا

۱۲.گواهی امضا خطاب به بانک مورد نظر ( نسخه الکترونیکی و دستی)

۱۳.کلیه مدارک بالا برای ضامن هم مورد نیاز می باشد

نکات مهم:

•۹۰درصد درآمد متقاضی و ضامن میبایست مبلغ اقساط را پوشش دهد

•دارا بودن یک یا دو ضامن الزامی میباشد

•حداکثر سن متقاضی یا ضامن بین۲۰تا۷۰سال می باشد

•آدرس سند و ثنا و گواهی امضا و سخا همگی یکی باشد

•تمامی امضاها با گواهی امضا برابر باشد

•مدارک کپی برابر اصل حتما غیر ابرازی باشد

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها