خودروسازی | صنعت خودرو | مصرف بنزین

بلای خودروهای داخلی بر سر بنزین کشور / به مونتاژ کار خودروهای چینی تبدیل شده‌ ایم!

یک کارشناس انرژی گفت: خودروهای داخلی به لحاظ مصرف سوختی استاندارد لازم را ندارد و ما در حقیقت با به بازار وارد کردن این خودروها به مونتاژ کار خودروهای چینی تبدیل شده‌ایم.

بلای خودروهای داخلی بر سر بنزین کشور / به مونتاژ کار خودروهای چینی تبدیل شده‌ ایم!

ما در کشور شاهد ناترازی بنزین هستیم؛ یعنی تقاضا و مصرف داخلی بیشتر از تولید بنزین است و پالایشگاها نمی‌توانند رشد مصرف داخل را برآورده کنند و تنها راه باقی مانده واردات بنزین است.

محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی درباره راه کار فائق آمدن بر معضل ناترازی بنزین گفت: نیاز داریم که کم کم خودروسازان ما به سمت توسعه زیر ساخت‌های خودروی برقی حرکت کنند. زیرا خودروهای بنزینی تولید داخل ما هیچ مزیت نسبی نسبت به سایر تولیدات ندارند و متأسفانه با توجه به تحریم‌هایی که رخ داده تبدیل به یک وارد کننده صرف شده‌ایم.

این کارشناس انرژی بیان کرد: از سوی دیگر خودروهایی مثل پراید، ۴۰۵ را از رده خارج کرده‌ایم و در حال از رده خارج کردن سمند هم هستیم و در مقابل خودروهای کوچکی مثل کوئیک و ساینا در کشور تولید می‌شوند که مصرف بنزین بالایی دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: این خودروها به لحاظ مصرف سوختی استاندارد لازم را ندارد و ما در حقیقت با به بازار وارد کردن این خودروها به مونتاژ کار خودروهای چینی تبدیل شده‌ایم. بهتر است که به سمت توسعه زیر ساخت‌های خودروهای برقی برویم زیرا حداقل در ناوگان حمل و نقل سبک آینده متعلق به خودروهای هیبریدی و برقی است.

مهرجو بیان کرد: در حال حاضر خودروهای هیبریدی خیلی پر تیراژ شده و استفاده از آنها در کشورهای اروپایی با استقبال مواجه شده است ولی ما کمتر خودروی صرف بنزینی در کشور می‌بینیم. باید به جای واردات بنزین به این سمت حرکت کنیم و واردات خودروهای برقی و هیبریدی را داشته باشیم تا بتوانیم جلوی رشد مصرف بنزین را بگیریم.

این کارشناس انرژی بیان کرد: این مسئله هم با بهره برداری از ستاره خلیج فارس مقارن شده بود که رقم قابل توجهی بنزین برای ما تولید می‌کند. استدلال دیگری که نمایندگان مجلس برای توسعه حمل و نقل برقی مطرح می‌کردند بحق کمبود برق و ناترازی برق است که اصلاً توجیه خوبی نیست.

وی افزود: ما باید به سمت توسعه زیر ساخت‌های تولید برق برویم زیرا مزیت‌های خیلی خوبی مثل باد و آفتاب و زمین گرمایی و دریای عمان و خلیج فارس را داریم و می‌توانیم از این انرژی‌های هم برای کمک به رفع ناترازی بنزین استفاده کنیم.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه استفاده از هر نوع انرژی تجدید پذیر که به صرفه تر و در دسترس تر است باید برای مدیریت پیک مصرف بنزین استفاده کنیم توضیح داد: باید صرفه اقتصادی برای ورود بخش خصوصی به تولید برق هم به وجود بیاید. با قیمت گذاری دستوری و انحصار صادرات برق این انگیزه‌ها کم و کم‌تر می‌شود باید این گره‌ها را از دست بخش خصوصی باز کنیم که بخش خصوصی سرمایه گذاری در تولید برق تجدید پذیر کند.

وی ادامه داد: اینها راه کارهایی است که می‌توان به بحث کاهش ناترازی بنزین کمک کند. توسعه زیر ساخت‌های تولید برق هم به ناترازی گاز و هم به ناترازی بنزین کمک می‌کند، این اقدام یک اقدام خوب است. با توجه به موقعیت استراتژیک کشور که ما در مرکز بیضی تولید و مصرف برق قرار داریم، در شمال کشور بزرگ و پر جمعیت روسیه و در شرق و غرب و جنوب کشورهای مصرف کننده برق را داریم.

این کارشناس انرژی در خاتمه افزود: ما خودروهای بنزینی بسیاری داریم که بنزین بسیار زیادی استفاده می‌کنند و اساساً اگر در کنار گران کردن حامل‌های انرژی این شیوه را هم پیش بگیریم که خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم می‌توانیم مصرف را پایین بیاوریم. البته گران کردن حامل‌های انرژی هم سقفی دارد و حداکثر می‌توان این قیمت را دو برابر کرد و امکان افزایش بیشتر آن وجود ندارد.

منبع: برنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها