قابل توجه مالکان خودروهای فرسوده / شرط نوسازی خودرو شما اعلام شد

معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل گفت: پیش بینی ما این است که اگر سازمان بهینه سازی مصرف سوخت طی سال جاری در زمان مناسب پرداخت داشته باشد، می توانیم ۸۰ هزار دستگاه از وسایل نقلیه فرسوده را نوسازی کنیم.

قابل توجه مالکان خودروهای فرسوده / شرط نوسازی خودرو شما اعلام شد

نوسازی خودروهای فرسوده در صنعت خودرو نقش مهم و تأثیرگذاری دارد. نوسازی خودروهای فرسوده باعث افزایش ایمنی، کاهش آلودگی و مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، و بهبود  و راحتی در رانندگی می‌شود. این تغییرات نه تنها زندگی رانندگان را بهتر می‌کند بلکه به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند.

اخیراً جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پلایش و پخش فرآورده های نفتی طی اظهار نظری، اعلام کرد: «سالانه یک و نیم میلیون خودرو به ناوگان اضافه شده و خودروهای فرسوده نیز خارج نمی شود که باعث عدم تعادل در مصرف شده است، لذا سیاست های تشویقی در حوزه خودروهای پرمصرف در دستور کار قرار گرفته است.» این درحالی است که «نوسازی انواع خودرو» نیازمند تامین شرایط مالی و تهسیل روند تولید برای خودروسازان است، متاسفانه بررسی ها حاکی از آن است که طی پنج سال گذشته بیشترین ناهماهنگی میان دستگاه در حوزه نوسازی خودرو ایجاد شده است. شاید با جابجایی ستاد حمل و نقل بتوان به نوسازی خودروهای فرسوده نسبت به گذشته کمی امیدوار بود، برای بررسی وضعیت تامین مالی نوسازی خودروهای فرسوده با مهدی ابراهیمی معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به گفت گو پرداختیم؛

تسهیلات مالی نوسازی براساس اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط خودروسازان در ازای شماره گذاری محصولات خود تامین می شود

* یکی از چالش های اصلی نوسازی خودرو در کشور تامین مالی آن است، نقدینگی مورد نیاز خروج خودروهای فرسوده از چه محلی باید تامین شود؟

تسهیلات مالی نوسازی براساس اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط خودروسازان در ازای شماره گذاری محصولات خود تامین می شود. خودروسازان مکلف هستند تا یک و نیم درصد از قیمت خودروهای فرسوده را به صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت جهت اخذ مجوزهای لازم شماره گذاری واریز کنند. البته این موضوع فقط شامل خودروسازان نشده و واردکنندگان محصولات سواری و سنگین نیز باید این فرآیند را طی کنند، بنابراین تامین مالی نوسازی از محل تولید یا واردات انجام می شود.

هزینه صرفه جویی سوخت برای طرح های سازمان بهینه سازی مصرف می شود

* بودجه ای که از محل صرفه جویی سوخت به دست می آید، در کجا مصرف و چرا وارد چرخه نوسازی خودروهای فرسوده نمی شود؟

هزینه صرفه جویی سوخت برای طرح های سازمان بهینه سازی مصرف می شود، به عنوان مثال طرحی داریم که مصوبه آن از شورای اقتصاد نیز دریافت شده است، بنابر مصوبه مذکور ۸۵ هزار دستگاه موتورسیکلت، اتوبوس و تاکسی درون شهری فرسوده به کمک سرمایه گذاران از رده خارج می شوند. در اینجا سرمایه گذار پایان هر سال به عنوان مثال ۱۴۱۰ دلار به ازاری تیراژ وسایل نقلیه مذکور دریافتی خواهد داشت، این مبلغ را از سامان بهینه سازی دریافت خواهد کرد. بنابراین به خودروهای که توسط سازمان بهینه سازی و محل صرفه جویی یاارانه دریافت می کنند، گواهی اسقاط داده نمی شود. این موضوع می تواند محرک مناسبی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور باشد.

* آیا برنامه یا برآوردی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل در سال جاری دارید؟

پیش بینی ما این است که اگر سازمان بهینه سازی مصرف سوخت طی سال جاری در زمان مناسب پرداخت داشته باشد، می توانیم ۸۰ هزار دستگاه از وسایل نقلیه فرسوده را نوسازی کنیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها