اختصاصی تیترکوتاه؛

شاسی بلند جدید مدیران خودرو چه آپشن هایی دارد؟ + مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی شاسی بلند جدید مدیران‌خودرو یعنی فونیکس می‌پردازیم.

فونیکس یکی از لوکس‌ترین خودروهای شاسی بلند و البته مونتاژی مدیران خودرو است. این خودرو به دلیل طراحی زیبا و به خصوصی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به جزییات بیشتر درباره این خودرو می‌پردازیم.

فونیکس3

فونیکس FX یکی از جدیدترین محصولات چری است که همزمان با دیگر بازارها در ایران نیز عرضه شده است. معرفی اولیه FX اواخر پاییز ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو انجام شد و این شرکت در بهمن ماه همین سال و در حاشیه مراسم رونمایی رسمی این خودرو اعلام کرد که FX را در ۲ تیپ اکسلنت و پریمیوم وارد بازار ایران خواهد کرد.

فونیکس FX کراس‌ اوور لوکس مدیران‌خودرو است که اخیراً توسط این خودروساز خصوصی به بازار عرضه شده است. فونیکس FX از نظر طراحی خودرویی بسیار متفاوت با دیگر محصولات این شرکت چینی است و در آن سعی شده تا ترکیبی از فناوری و مدرن بودن دیده شود. نکات دقیق طراحی این خودرو را می‌توانید در فیلم بالا مشاهده کنید.

فونیکس FX به موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با توان ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر مجهز است و تمامی این نیرو از طریق گیربکس ۷ سرعته خودکار دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. فعلاً نسخه عرضه شده در ایران تک‌دیفرانسیل است. شتاب ثبت شده به صورت رسمی ۷.۸ ثانیه است اما در فیلم بالا می‌توانید عملکرد شتاب این خودرو در شهر تهران را مشاهده کنید.

فونیکس2

مشخصات فونیکس FX از نظر فنی

مشخصات فونیکس FX در تیپ اکسلنت، شامل یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در کنار گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) است. این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد ۹.۹ ثانیه را به این نسخه از فونیکس FX می‌بخشد.

اما مشخصات فونیکس FX پرمیوم کاملاً متفاوت است و این تیپ از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو در کنار گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) بهره می‌برد. این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۷ نیوتن متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه را به این تیپ پرطرفدار فونیکس FX می‌بخشد.

تفاوت فونیکس FX اکسلنت و پرمیوم علاوه بر موتور و گیربکس، در ساختار سیستم تعلیق عقب نیز هست. چراکه نسخه اکسلنت از سیستم تعلیق عقب یکپارچه با ساختار میله پیچشی (Torsion Beam) بهره می‌برد. در حالی که تعلیق عقب فونیکس FX پرمیوم از نوع مستقل چند اتصالی (Multi Link) است. این نکته باعث می‌شود تا تیپ پرمیوم هم از نظر هندلینگ و هم نرمی سواری برتر از تیپ اکسلنت ظاهر شود.

فونیکس FX در تیپ اکسلنت هم توانایی‌های فنی معقولی دارد اما نسخه پرمیوم از نظر فنی بسیار خوب ظاهر می‌شود و باید آن را یکی از پرشتاب‌ترین کراس‌اوورهای چینی مونتاژی محسوب کنیم. ناگفته نماند که هر دو تیپ فونیکس FX از نوع دیفرانسیل جلو هستند و این خودرو در هیچ بازاری تیپ چهار چرخ متحرک ندارد.

مشخصات فونیکس FX از نظر آپشن

فونیکس FX به لطف سیستم‌های کامل کمکی رانندگی (ADAS) که رانندگی خودکار سطح ۲.۵ را به آن می‌بخشد، یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای بازار کشور ما محسوب می‌شود و از این نظر جذابیت بالایی برای خریداران دارد.

لیست آپشن‌های فونیکس FX بسیار بلند بالا است. به همین دلیل، این لیست در قالب جدول آورده‌ایم. فقط بدانید که تیپ‌های اکسلنت و پرمیوم از نظر آپشن تقریباً یکسان هستند و تنها تفاوت آنها به آپشن جزئی حالت‌های رانندگی (درایو مد) برمی‌گردد. درایو مد فونیکس FX اکسلنت از نوع دو حالته (ECO – SPORT) است اما تیپ پرمیوم علاوه بر این دو حالت، حالت رانندگی NORMAL را هم ارائه می‌دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار