کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۳۵

قیمت بلیت مترو سر به فلک کشید / تهدید بازار نفت با حمله پهبادهای اوکراینی به روسیه

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی‌گذار و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

قیمت بلیت مترو سر به فلک کشید / تهدید بازار نفت با حمله پهبادهای اوکراینی به روسیه

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۱۸ مه ۲۰۲۴ ( ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • برنده بازی کرونا اعلام شد

مدرنا ( شرکت زیست فناوری و داروسازی امریکایی) در نبرد حقوقی با شرکت‌های Pfizer ( شرکت داروسازی امریکایی) و BioNTech ( شرکت بیوفناوری آلمانی) در مورد حق اختراع کلیدی مربوط به واکسن‌های کرونا( COVID-۱۹ ) به پیروزی رسید. اداره ثبت اختراع اروپا اعتبار مدرنا را تایید کرده است. این شرکت با Pfizer-BioNTech بر سر واکسن کووید Comirnaty خود دعوای حقوقی دارد. آنها در سال ۲۰۲۲ از آنها شکایت کردند و ادعا کردند که Pfizer-BioNTech از فناوری mRNA آنها کپی کرده است. این شرکت‌ها در طول دوران همه گیری کرونا، میلیاردها دلار کسب درآمد داشتند.

  • تهدید بازار نفت با حمله پهبادهای اوکراینی به روسیه

قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت، افزایش اندکی داشت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در این هفته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید که افزایش ۲.۳ درصدی در هفته را نشان می‌دهد. این سومین افزایش در چهار هفته است. قیمت‌ها با کاهش ذخایر نفت خام امریکا و نشانه هایی مبنی بر کاهش تورم بیشتر می‌شود. علیرغم این عوامل مثبت، قیمت نفت با چالش هایی از نگرانی در مورد کاهش رشد تقاضا مواجه شد که توسط آژانس بین‌المللی انرژی تاکید شده است. با توجه به کاهش خطرات ژئوپولیتیکی در منطقه خاورمیانه، حمله پهبادهای اوکراینی به پالایشگاه Tuapse روسیه، نشان داد که تهدیدها همچنان وجود دارند.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Taimes) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • هوش مصنوعی بلای جان انسان می‌شود؟

یکی از رهبران سابق OpenAI که در اوایل این هفته از این شرکت استعفا داد، می‌گوید که ایمنی محصول در این شرکت با نفوذ هوش مصنوعی به محصولات درخشان تبدیل شده است. جین لیک، محقق هوش مصنوعی، فکر می‌کند که باید بیشتر روی آماده شدن برای مدل‌های جدید هوش مصنوعی پیشرفته تمرکز کنند. این مسئله شامل تمرکز بر ایمنی و مطالعه‌ای است که چگونه این فناوری‌ها می‌توانند بر جامعه تأثیر بگذارند. او معتقد است که ایجاد ماشین‌های هوشمندتر از انسان خطرناک است و این شرکت مسئولیت بزرگی در قبال تمام بشریت دارد.

  • قیمت بلیت مترو سر به فلک کشید

مسافران در بوئنوس آیرس روز جمعه با افزایش ناگهانی ۳۶۰ درصدی کرایه‌های مترو مواجه شدند که یکی از چشمگیرترین افزایش قیمت‌ها در کمپین سختگیرانه ریاضت اقتصادی رئیس‌جمهوری آزادیخواه خاویر مایلی در آرژانتین بود. کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی موضوعی حساس در سراسر امریکای لاتین است، جایی که نابرابری اقتصادی عمیقاً ریشه‌دار شده است و خشم ناشی از افزایش قیمت بلیت مترو باعث ناآرامی‌های اجتماعی می‌شود. قیمت بلیت اتوبوس نیز یک شبه به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزاترش موارد زیر پرداخت:

  • آینده مبهم خودروهای قدرتمند امریکایی

تیم کونیسکیس، رئیس رام Ram و دوج Dodge ( شرکت‌های خودروسازی امریکایی) که حرف اول را در ساخت خودروهای قدرتمند امریکایی می‌زنند، پس از نزدیک به ۳۲ سال حضور در کنار خودرروسازی استلانتیس، کناره‌گیری می‌کند. Stellantis با تغییر خودروهای گازسوز به برقی در ایالات متحده روزهای سختی را برای فروش خودرو در ایالات متحده سپری می‌کند. به این معنا که فروش آن ۱۴.۱٪ کاهش یافته است. تیم کونیسکیس، سال‌ها در حوزه ساخت خودروهای پرقدرت امریکایی مانند Challenger SRT Demon با قدرت ۱۰۲۵ اسب بخار فعالیت داشته است.

  • آلمانی‌ها در مقابل تسلا

یک گروه دولتی در آلمان به برنامه تسلا برای بزرگتر کردن نخستین کارخانه اروپایی خود پاسخ مثبت داد. امسال مردم نسبت به این موضوع اعتراض زیادی داشتند. تسلا می‌خواهد یک انبار حمل‌ونقل و فضای لجستیکی را به کارخانه خود که در سال ۲۰۲۲ افتتاح شد، اضافه کند. فعالان محیط‌زیست از ماه فوریه به دلیل نگرانی در مورد آب و جنگل زدایی در جنگلی نزدیک کارخانه دست به تظاهرات زده‌اند. ساعاتی قبل از جلسه شورا، دادگاه حکم داد که پلیس نمی‌تواند خانه‌های درختی را که فعالان در این منطقه ساخته اند، پاکسازی کند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد