اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی نسل جدید کیا اپتیما / لوکس‌ترین خودروی کره‌ای در راه بازار + جزئیات

در این گزارش به معرفی و بررسی نسل جدید خودروی کیا اپتیما می پردازیم.

اپتیما یکی از محبوب ترین و همچنین یکی از لوکس ترین خودروهای وارداتی در بازار است. این خودرو به دلیل طراحی جذاب و جوان پسند و همچنین آپشن های به روزی که دارد به اندازه خودروهای آلمانی طرفدار دارد.

کوشا خودرو قصد دارد محصولات برند کیا را در بازار ایران عرضه کند. یکی از مدل‌هایی که این شرکت برای واردات انتخاب کرده، جدیدترین نسل کیا اپتیما است.

اپتیما2

این خودرو پرطرفدار در نسل کنونی از اپتیما به K۵ تغییر هویت داده است و در بازارهای بین‌المللی با نام جدید کیا کی۵ به فروش می‌رسد. واردات کیا K۵ مدل ۲۰۲۳ به کشور از سال ۱۴۰۲ شروع شده است.

کوشا خودرو با انتشار کاتالوگ رسمی، مشخصات فنی کیا K۵ وارداتی را در اختیار علاقه‌مندان و رسانه‌ها قرار داده است. با انتشار این کاتالوگ، حالا می‌دانیم سدان جذاب کره‌ای‌ها، کیا K۵ فعلی و کیا اپتیما سابق با کدام موتور و چه سطحی از تجهیزات عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی کیا K۵

سری اول کیا K۵ کوشا خودرو زیر کاپوت خود یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی دارد. این موتور با کمک فناوری سیستم تزریق سوخت چند نقطه‌ای (به اختصار MPI) می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۱۹۶ نیوتن.متر گشتاور در دور ۴۰۰۰ تولید کند. نیروی این موتور از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته به سمت چرخ‌های محور جلو ارسال می‌شود.

کوشا خودرو در رابطه با شتاب و حداکثر سرعت کیا K۵ وارداتی حرفی به میان نیاورده است. با این حال، نگاهی به نشریات و رسانه‌های خارجی حکایت از آن دارد نسخه مجهز به موتور ۲ لیتری MPI کیا اپتیما صفر تا صد را در ۱۰.۶ ثانیه طی می‌کند. حداکثر سرعت این مدل نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

بر اساس کاتالوگ کوشا خودرو، مصرف سوخت کیا K۵ با موتور تنفس طبیعی در هر صد کیلومتر ترکیبی برابر با ۷.۵ کیلومتر است. چنانچه این رقم در شرایط واقعی محقق شود، رکورد بسیار خوبی خواهد بود. گفتنی است باک این خودرو گنجایش ۶۰ لیتر بنزین را دارد.

کوشا خودرو در سال ۱۴۰۳ مدل دیگری از کیا اپتیما ۲۰۲۳ را روانه بازار کشور کرد. مشخصات فنی کیا K۵ توربو با نسخه قبلی مجهز به موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری تفاوت دارد.

کیا K۵ توربو ۲۰۲۳ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز به توربوشارژر استفاده می‌کند. حداکثر قدرت کیا اپتیما جدید با این موتور ۱۷۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۵۳ نیوتن.متر است. تفاوت دیگر کیا کی۵ توربو با مدل تنفس طبیعی، در جعبه دنده آن است. گیربکس دوکلاچه ۷ سرعه قدرت پیشرانه در اپتیما توربو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

اپتیما1

شتاب کیا K۵ با موتور توربو ۹.۲ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته مصرف سوخت اپتیما توربو کمی بهتر از نسخه تنفس طبیعی و حدود ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

سیستم تعلیق کیا K۵ یا همان کیا اپتیما سابق در هر دو مدل ۱.۵ لیتری و ۲ لیری، در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک (چند اتصالی) است. این ویژگی باعث می‌شود K۵ از هندلینگ و پایداری مناسبی در شرایط مختلف برخوردار باشد. ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم ترمز دستی از نوع پدالی و فرمان برقی از دیگر مشخصات کیا K۵ کوشا خودرو در بخش فنی است.

امکانات و آپشن‌های کیا K۵

کیا K۵ فضای داخلی مدرن و زیبایی دارد، اما مقدار زیادی پلاستیک سخت در کابین آن استفاده شده است. به عبارت بهتر، تقریبا هیچ ماده نرمی در کابین این خودرو دیده نمی‌شود و دلیل آن تریم پایه نسخه وارداتی است. با وجود این، فضای داخلی K۵ به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربرپسند باشد. همه کنترل‌ها به‌خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند و حتی نیازی به بررسی دفترچه راهنمای کاربر نخواهد بود. در نسخه وارداتی شاهد تریم دو رنگ مشکی و کرم هستیم که با پلاستیکی از طرح چوب قهوه‌ای از هم جدا می‌شوند. برای اینکه خیلی حس ارزان‌قیمت بودن به کاربران منتقل نشود، از کروم مات روی فرمان، دور دریچه‌های تهویه مطبوع و دستگیره‌ها استفاده شده است.

کابین K۵ به لطف طول تقریبا ۵متری، بسیار جادار است و فضای پا در هر دو ردیف کافی خواهد بود. فضای سر در ردیف عقب به‌دلیل نوع طراحی ستون C خیلی زیاد نیست و افراد بلندقد احتمالا تجربه راحتی نخواهند داشت. صندلی‌ها در نسخه وارداتی پارچه‌ای هستند؛ اما نمونه‌های پرآبشن‌تر با صندلی‌های چرمی و رنگ‌هایی جذاب عرضه می‌شوند. فضای صندوق عقب هم بسیار مطلوب است و برای مسافرت می‌توان روی آن حساب باز کرد.

​آپشن‌های رفاهی و ایمنی KIA K۵ ۲۰۲۳

اگر تعداد آپشن‌ها و امکانات رفاهی فاکتور مهمی برای شماست، احتمالا کیا K۵ شما را ناامید خواهد کرد. بسیاری از آپشن‌هایی که حتی در تریم پایه جهانی K۵ (کد LX) عرضه شده است، در نمونه وارداتی این خودرو وجود ندارد. به‌هرحال، از مهم‌ترین آپشن‌های کیا K۵ می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری، سیستم مولتی‌مدیا ۸ اینچی، اتولایت، دوربین دنده عقب و سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد.

آپشن‌های غایب در نمونه وارداتی کیا K۵ شامل گرمکن و سردکن صندلی‌ها، ترمز پارک برقی، تنظیم برقی صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر وایرلس، رادار نقطه کور و سقف پانوراما می‌شوند. در کمال تعجب، برخی از آپشن‌های پیش‌پاافتاده مثل سانروف و استارت دکمه‌ای هم در کاتالوگ این خودرو دیده نمی‌شوند؛ اما ممکن است در زمان عرضه اضافه شوند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها