اختصاصی تیترکوتاه؛

با غول ژاپنی بازار خودرو بیشتر آشنا شوید + مشخصات و امکانات

در این گزارش به معرفی و بررسی شاسی بلند محبوب ژاپنی می‌پردازیم.

تویوتا راوفور یکی از خودروهای شاسی بلند لوکس و پرطرفدار در جمع وارداتی‌های بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو به دلیل طراحی و نیز آپشن هایی که دارد به سرعت مورد توجه علاقه مندان به خودرو شاسی بلند علی الخصوص آفرودسواران قرار گرفت. در ادامه به جزییات بیشتر درباره این خودرو می‌پردازیم.

در آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی، نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک شاهد رونمایی از نمونه فیس‌لیفت نسل چهارم کراس‌اوور تویوتا راو ۴ (XA۴۰) بود. تویوتا راو۴ فیس‌لیفت از سوی شرکت ایرتویا و برخی از واردکنندگان غیررسمی در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روانه بازار کشورمان شد و ما در این مطلب قصد داریم تا این خودرو را از جنبه‌های ظاهری، فنی، ایمنی و ارزش خرید مورد نقد و بررسی قرار دهیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

راوفور1

تویوتا راوفور (RAV۴) شاسی بلند جمع و جوری است که تاکنون پنج نسل از آن راهی بازارهای جهانی شده، اما قسمت ایرانی‌ها از این خودرو فقط نسل‌های سوم و چهارم آن بوده است. تولید نسل چهارم از سال ۲۰۱۲ شروع شده و مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ آن توسط ایرتویا وارد شد و سپس فیس‌لیفت راوفور، مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به بازار کشور رسید. کیفیت ساخت بالا، دوام فنی، صندوق عقب بزرگ، کابین جادار و قیمت مناسب از مزایای این خودرو است.

مشخصات فنی تویوتا راوفور

تویوتا راوفور با یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۳ نیوتن.متر به بازار ایران رسیده است. این کراس اوور ژاپنی در بازارهای جهانی با محور محرک دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه می‌شود، اما ایرتویا فقط مدل‌های دو دیفرانسیل را به کشور وارد کرده است که با این سیستم بر رقبا، چه در ایران و چه در جهان برتری دارد.

راوفور2

موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی عملکردی مشابه پیشرانه‌های توربوشارژ ندارد و اگرچه راوفور در ۹.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، اما وزن ۱۷۸۰ کیلوگرمی جلوی حرکت سریع‌تر آن را می‌گیرد.

گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به آرامی دنده‌ها را تعویض می‌کند و در حالت‌های Eco و Normal موتور و گیربکس طوری تنظیم می‌شود تا خودرو بنزین کمتری مصرف کند. در حالت اسپرت، گیربکس دنده‌ها را سریع‌تر تعویض می‌کند.

اگرچه موتور در حالت عادی بی‌سر و صدا و آرام است، اما با فشار دادن پا روی پدال گاز سر و صدای پیشرانه بلند می‌شود.

یکی از معایب تویوتا راوفور موجود در ایران، آپشن‌های محدود و سفارشی آن بوده و از این نظر قافیه را به رقبای کره‌ای واگذار کرده است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی تویوتا راوفور

در نمای بیرونی، ۹ رنگ بدنه برای راو۴ وجود دارد که شامل سیاه، سبز تیره، آبی، زرشکی، قرمز، خاکستری، نقره‌ای، کرم و سفید خواهد بود. ۵ طرح نیز برای رینگ‌ها قابل سفارش است که سایزهای ۱۷ اینچ و ۱۸ اینچ خواهند بود. چراغ‌های هالوژن اصلی، مه‌شکن و نوار روشنایی روز، آپشن‌های استاندارد خودرو هستند در حالیکه روی نسخه‌های بالاتر، تمام LED خواهند بود. اسپویلر و بخارزدای شیشه‌ی عقب هم، در تمامی مدل‌های قابل استفاده است، درحالیکه آپشن‌های متعددی مثل گردش چراغ‌ها با فرمان، شوینده‌ی چراغ جلو، جمع‌کننده‌ی برقی آینه بغل، دستگیره‌های کروم، ادوات نقره‌ای برای سرتاسر سپرها و رکاب‌ها، سانروف، باربند و بازکننده‌ی صندوق با اشاره‌ی پا، سفارشی و مربوط به نمونه‌های بالاتر هستند.

از نظر امکانات ظاهری و رفاهی، راو ۴ در تیپ‌های LE، XLE، SE، لیمیتد و پلاتینیوم عرضه می‌شود، ضمن اینکه در مدل هیبرید، صرفا در ۳ نسخه‌ی XLE، SE و لیمیتد قابل خرید خواهد بود. با این اوصاف، به درستی می‌توان نتیجه گرفت که گران‌ترین نمونه‌ی راو۴ هیبرید، دارای بعضی تجهیزات مدل فول‌آپشن تمام بنزینی (تیپ پلاتینیوم) نخواهد بود. این ادوات، بیشتر بر توانایی‌های فنی و خصوصا سیستم دو دیفرانسیل تاثیرگزار هستند و شامل قفل دیفرانسیل می‌شود. البته فناوری کنترل گشتاور خودکار (AWDi) هم، صرفا در مدل هیبرید و البته به صورت پایه وجود دارد که تا حد زیادی، هرزگردی چرخ‌ها در مسیرهای لغزنده را کاهش می‌دهد.

در فضای داخلی، نمایشگر ۶.۱ اینچ با قابلیت ارتباط گوشی هوشمند و برقراری تماس تلفنی بلوتوث، دوربین پارک، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، شارژر ۱۲ ولت، نمایشگر ۴.۲ اینچ TFT پشت فرمان و آینه‌ی وسط با فناوری دید در شب، در همه‌ی مدل‌های وجود دارد. آپشن‌های قابل نصب راو۴، شامل چند مدل سیستم صوتی از برندهای مختلف خواهد بود که در بالاتری نمونه‌ با نمایشگر ۷ اینچ و ۱۱ اسپیکر ساخت JBL امریکا ارائه می‌شود. رادار جلو و عقب، دید ۳۶۰ درجه (دید پرنده)، گرم‌کن فرمان و گرم‌کن صندلی‌های جلو، مخصوص مدل‌های فول‌آپشن است، ضمن اینکه سقف پانورامیک، گرم‌کن صندلی‌های عقب و سرد کن داخل صندلی، در نسخه‌های مختلف راو۴، دیده نمی‌شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    کی داره اون پشت سوت میزنه

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها