اختصاصی تیترکوتاه؛

همه چیز درباره شاسی بلند لوکس کره‌ای + مشخصات و آپشن ها

در این گزارش به معرفی و بررسی کیا اسپورتیج میپردازیم.

کیا اسپورتیج یکی از خودروهای شاسی بلند و محبوب در بازار خودرو است. این خودرو به دلیل آپشن‌ها و طراحی جذابی که دارد به سرعت مورد توجه علاقه مندان به خودروهای شاسی بلند قرار گرفت.

نسخه به‌روزشده اسپورتیج SL در مدل ۲۰۱۴ به خیابان‌های کشورمان آمد و به همین دلیل مدل ۲۰۱۴ این کره‌ای در بازار کشورمان، هم فیس جدید دارد و هم فیس قدیم. SL نیوفیس به دی‌لایت‌های LED مجهز شد، رینگ‌هایش جدید بودند و مه‌شکن و چراغ‌هایش نیز کاملا تغییر کردند.

همچنین جلوپنجره‌ای که قبلا چهار خط افقی درونش جای داشت، حالا با جلوپنجره‌ای با خانه‌های مشبک جایگزین شده بود. اسپورتیج SL نیوفیس همان آپشن‌های قبل از فیس لیفتش را دارد، بعلاوه اینکه دو آپشن جدید یعنی «فرمان سه حالته» و «پخش اینفینیتی با ساب» نیز به لیست تجهیزاتش اضافه شده بود. SL نیوفیس، هم به‌صورت شرکتی و هم به‌صورت وارداتی در ایران فروخته شده که نسخه‌های فول وارداتی‌اش فقط «سه آپشن» بیشتر از فول شرکتی دارند. این آپشن‌ها عبارتند از: گرمکن عقب، رینگ جدید (معروف به رینگ پورشه‌ای) و سنسور جلو. البته در برخی خودروهای وارداتی‌ها آپشن «سردکن عقب» هم وجود دارد ولی فابریک کیا نیست. هم اکنون اسپورتیج SL بازار دست‌دوم فوق‌العاده‌ای در میان خودروهای وارداتی قدیمی دارد.

علاقه‌ مشتریان ایرانی به خودروهای شاسی بلند باعث شده تا بیشتر واردکنندگان خودرو، اصرار فراوانی برای عرضه‌ محصولات SUV یا کراس‌اوور خودروسازان خارجی در داخل کشور داشته باشند. اطلس خودرو هم به عنوان نماینده رسمی محصولات کیا در بازار ایران از این قاعده مستثنا نبوده و تاکنون سعی داشته تا اغلب‌ خودروهای شاسی بلند این شرکت کرده‌ای را همزمان با بازار جهانی به ایران نیز وارد کند.

کیا اسپورتیج را باید از موفق‌ترین خودروهای شاسی بلند وارد شده به بازار ایران دانست که در تمامی مدل‌ها فروش خوبی را تجربه کرده است. آخرین مدل اسپورتیج که چهارمین نسل این خودرو محسوب می‌شود، تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، در بازار ایران حضور داشت. این مدل که با کد QL شناخته می‌شود، نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد و از سال ۲۰۱۶ نیز به بازار وارد شد. کیا موتورز سعی کرده در نسل جدید اسپورتیج ضمن حفظ نقاط قوت مدل‌های قبلی، خودرویی به مراتب کارآمدتر و مجهزتر را در اختیار مشتریان قرار دهد؛ در ادامه با ما همراه باشید با بررسی کیا اسپرتیج ۲۰۱۷.

مشخصات فنی کیا اسپورتیج SL

این روزها اگر خودرویی توربو نداشته باشد، اصلاً خودرو نیست. جمله‌ای تلخ که در خرید و فروش‌های چند سال اخیر به‌وفور می‌شنویم. این همان بلایی است که چینی‌ها سر بازار ما آورده‌اند. ولی خُب دیگر باید ببخشید، اسپورتیج از آن بی‌توربوها است که استثناً خوب از کار درآمده.

وقتی حرف از پیشرانه خوب می‌زنیم منظورمان چیزی در حد و اندازه‌های Theta II‌ است. همان کد معروف که روی هیوندای سوناتا ۲۰۱۰، توسان ۲۰۱۰ و کیا کادنزا ۲۰۱۱ نصب شده و جواب خوبی هم گرفته است. داریم درباره پکیج ۲.۴ لیتری صحبت می‌کنیم که خیلی خونسرد ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. کسی که پشت فرمان چنین خودرویی می‌نشیند دنبال جار و جنجال نیست. پس ۱۷۷ اسب‌بخار و وزن ۱.۴ تنی ترکیب بدی برایش به حساب نمی‌آید. تازه جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیکش از پس دو محور بودنش برمی‌آید.

آپشن و تجهیزات کیا اسپورتیج SL

سال ۲۰۱۱ که برای نخستین‌بار این مدل از اسپورتیج راهی خیابان‌های کشور شد، قانون واردات حساب و کتاب خاصی نداشت. نماینده رسمی‌اش می‌آورد، نمایشگاه‌دار سر کوچه می‌آورد، شرکت بهداشتی می‌آورد و آقای دکتر هم می‌آورد. به همین دلیل یک دوجین مدل فول، نیمه‌فول و لوآپشن (Low Option) از کیا اسپورتیج در بازار پیدا می‌شود. بعضی مدل‌ها همه‌چیز دارند غیر از گرم‌کن. برخی دیگر ۲ ایربگ دارند و برخی هم رینگ‌هایشان به اصطلاح «پورشه‌ای» است. فرهنگ لغتنامه اسپورتیج، مجموعه کتابی است ۱۰ جلدی هرکدام ۱۰۰۰ صفحه. توکِرم، کمربند سقفی، ۲ گرم ۲ سرد، شیب‌سنج، فول ایربگ، مانیتور بزرگ، دیفلاک، دو دف، کولر دوال، ساب عقب و چندین و چند واژه بازاری از جمله اصطلاحات مربوط به این خودرو هستند.

خلاصه که آن‌قدر کیا اسپورتیج مختلف هست که مشتریان سخت‌گیر و بی‌خیال را نسبت به آپشن‌های متعارف موردپسند ایرانی‌ها راضی می‌کند. دوربین، سان‌روف، مون‌روف، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، تیپ‌ترونیک و گرم‌کن صندلی که از نان شب برای خیلی‌ها واجب‌تر است، در این خودرو دیده می‌شود.

با این حال از دید مشتریان حرفه‌ای، آن چیزی که از تجهیزات این خودرو باید مهم باشد، ساختار ایمنی آن است. اسپورتیج نسل سوم از همان موسسه IIHS‌ این‌بار ۵ ستاره کامل دریافت کرده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • مرتضی

    با درود. خوب بود فردی که تولید این محتوا را به دست گرفت اطلاعات مطلوب و فکت های دقیق تری میداشت.
    در سانتافه مشکل وجود دارد به دو دلیل یک عدم همخوانی موتور چون پایه ترین نسخه وارد شده تا سال 2015 یعنی موتور ام پی ای (در اسپورتیج - سانتافه - اپتیما - توسان و سوناتا یکسان است) و همچنین اویل پمپی که به گفته هیوندایی باید هر 60 هزار کیلومتر تعویض گردد. از نظر سواری هم اسپورتیج خشکت تر هست اما بدون استهلاک، کابین سلب و سخت و مونتاژ درجه یکی دارد و واقعا توهین به این خودروست همسان کردن آن با لگن های چینی بی اصل و نسب. با احترام

  • فرزاد

    برای کسی که امروز خرداد ۱۴۰۳ این ویدئو رو میبینه، اگه اونروز که این کلیپ ساخته شده کسی تیگو هفت پرو همقیمت خریده بود یا با پول بیشتر تیگو هشت خریده بود، امروز با فروش ماشینش و افت وحشتناکش باید کلی پول اضافه نیداد تا بتونه این اسپورتیج رو بخره، این در حالیه که اگه اسپورتیج رو خریده بود نهایتا یک بار هم تعمیرگاه میرفت با کمتر از پنجاه میلیون ماشینش تضمین میشد تا چند سال بدون دردسر کار کنه، ولی یه چینی صفر چند صد میلیون افت رو تجربه کرده که با تعویض موتور گریبکس و کل مصرفی های اسپورتیج هم اونقدر ضرر نمیکردید

  • ناشناس

    خودروهای یک تومانی را به ملت بافهم دویست برابر جهانی می دهید

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها