اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی و بررسی سدان پرطرفدار تویوتا + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی خودروی محبوب و لوکس ژاپنی می پردازیم.

تویوتا کرولا یکی از جذاب ترین و البته پرطرفدارترین خودروهای ژاپنی در بازار خودرو به حساب می آید. این خودرو به دلیل آپشن هایی که دارد بسیار مورد توجه ماشین بازها قرار گرفت.

تویوتا کرولا یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌رود که آمار فروش بالایی را در بازارهای مختلف به ثبت رسانده است. این خودرو تاکنون در دوازده نسل مختلف وارد بازار شده که آخرین نسل آن از سال ۲۰۱۸ در اختیار مشتریان قرار دارد. پس از ممنوعیت واردات خودرو، در سال‌های اخیر دیگر اثری از محصولات جدید تویوتا از جمله کرولا در ایران مشاهده نشده است.

تویوتا-کرولا2

مشخصات فنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳

تویوتا کرولا ۲۰۲۳ قرار است با دو پیشرانه به بازار ایران بیاید. نسخه پایه مجهز به پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVTi را دارد. این پیشرانه توان تولید حداکثر قدرت ۱۱۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۱۰ دنده مصنوعی) به چرخ‌های جلو می‌رسد و با این مشخصات مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این سدان ژاپنی ثبت می‌شود.

اما نسخه دیگر تویوتا کرولا وارداتی به پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز است که خروجی‌های ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن متر را دارد. در این نسخه هم انتقال قدرت از طریق جعبه دنده CVT انجام می‌شود و مصرف ترکیبی ۵.۶ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر داریم. نهایت سرعت در هر دو نسخه ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و در کل خروجی‌های فنی عجیب و غریبی در این خودرو نمی‌بینیم اما یادمان باشد که کیفیت و دوام تویوتا را در قوای محرکه این خودرو داریم و همین باعث می‌شود بسیاری از مشتریان خرید این خودرو را به نمونه‌های چینی (حتی با مشخصات بهتر) ترجیح دهند.

کرولا

امکانات ایمنی و رفاهی کرولا معین خودرو

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی کرولای وارداتی توسط معین خودرو می‌توان به مواردی همچون کیسه هوای جلو و کناری و پرده ای، سیستم استارت و ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی ایزوفیکس، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم کمکی حفظ حرکت بین خطوط، سیستم ترمز فعال، اتو پارک، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، قفل مرکزی با ریموت، تنظیم چهار جهته فرمان، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ثبت وقایع، سیستم رانندگی خودکار سطح دو، هدآپ دیسپلی، دی لایت، اتو لایت، مانیتور، بلوتوث، اپل کارپلی، آینه‌های کناری برقی و… اشاره کرد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

تنفس طبیعی

قدرت

۱۲۱ اسب بخار

گشتاور

۱۵۴ نیوتن.متر

گیربکس

CVT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۱ ثانیه

سرعت

۱۹۰ کیلومتربرساعت

مصرف سوخت

۵.۹ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان کامپکت

نوع رینگ

آلومینیومی

طراحی بدنه تویوتا کرولا وارداتی

این نسخه سدان از دوازدهمین نسل از کرولا است که البته در بازار چین عرضه می‌شود و تویوتا لوین Levin نام دارد. البته کلیت طراحی در این سدان با نسخه‌های بازار‌های دیگر یکسان است اما در جزییات تفاوت هایی دیده می‌شود. در جلوی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ چراغ‌های نسبتا باریک را می‌بینیم که به دو طرف کشیده شده‌اند. درون کاسه چراغ، دیلایت‌های LED طرح L دارند و چراغ‌های اصلی از نوع هالوژنی هستند. خطی کرومی روی زمینه‌ای مشکی رنگ چراغ‌های جلو را به هم پیوند می‌دهد و جلوپنجره از بالا حذف شده و به پایین سپر منتقل شده است. سپر طراحی سه بعدی و برجسته دارد و در گوشه آن دو قطعه مشکی رنگ با طرح C دیده می‌شود و ال‌ای دی‌ها مه شکن هم در پایین همین بخش جایگذاری شده‌اند.

بررسی تویوتا کرولا از نظر ظاهری

قبل از پرداختن به مشخصات تویوتا کرولا وارداتی معین خودرو، بهتر است نگاهی به طراحی ظاهری این خودرو داشته باشیم. خودرو تویوتا کرولا در هیچ کدام از نسل‌های خود، طراحی هیجان‌انگیز و جوان‌پسندی نداشته و رویکردی محافظه‌کار را دنبال می‌کرده است. تویوتا کرولا ۲۰۲۴ هم از این قاعده مستثنا نیست و ظاهری ساده و نسبتاً عامه‌پسند دارد.

البته در نمای جلو تویوتا کرولا به لطف ورودی هوای حجیم روی سپر، امتداد خطوط اطراف لوگو تویوتا تا بالای چراغ‌ها و قطعه کرومی C شکل طرفین سپر، چهره‌ای نسبتاً جسور و خشن را می‌بینیم. اما با گذر از این نما، هیجانات کم‌کم فروکش می‌کنند و جای خود را به سادگی می‌دهند.

در نمای داخلی تویوتا کرولا ۲۰۲۴ هم المان‌هایی به‌روز مثل مانیتور ایستاده بالای داشبورد و صفحه نشان دهنده‌های تمام دیجیتال (نسخه‌های فول) را می‌بینیم اما هم‌چنان سادگی حرف اول را می‌زند. در واقع برخلاف بسیاری از چینی‌های این رده، اثری از صفحات لمسی متعدد یا نورپردازی‌های شلوغ را نمی‌بینیم و طراحان تویوتا تمرکز خود را روی ارگونومی بالا و کاربردی بودن داشبورد صرف کرده‌اند.

در مجموع برای بررسی تویوتا کرولا از نظر ظاهری باید بگوییم این خودرو چهره‌ای ساده و منطقی دارد که شاید در خیابان چندان جلب توجه نکند اما نمی‌توانیم ایراد چندانی از آن بگیریم. چراکه قشر اصلی خریدار تویوتا کرولا افراد میان‌سال هستند و این رده سنی با چنین چهره‌ای ارتباط مناسبی برقرار می‌کنند.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها