اختصاصی تیترکوتاه؛

ورود پرچمدار خودروهای لوکس به بازار ایران + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی جدیدترین سدان فوق لاکچری چینی می‌پردازیم.

هونگچی یکی از جدیدترین خودروهای فوق لوکس چینی در بازار است. این خودرو به حدی لوکس و مدرن طراحی شده است که قابلیا مقایسه با خودروهای مدرن آلمانی نظیر بنز و بی‌ام دبلیو است.

برندهای چینی به دلیل قیمت مقرون به صرفه محصولات خود، سهم قابل توجهی از دور جدید واردات خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال تمامی خودروهای چینی وارد شده به ایران، از نوع اقتصادی نیستند. در کنار انواع برندهای چینی، اکنون نوبت به برند لوکس هونگچی رسیده است تا با ارائه محصولاتی همچون هونگچی H۵، تصور متفاوتی از صنعت خودرو چین در ذهن مشتری ایرانی ایجاد کند.

هونگچی-اچ5

برای سال‌ها جای خالی خودروهای لوکس جدید در بازار ایران حس می‌شد؛ اما بالاخره این طلسم با ورود Hongqi H۵ (بخوانید: هونگچی اچ فایو) شکسته خواهد شد. هونگچی H۵ قرار است جواب محکمی به کسانی باشد که می‌گویند خودروی چینی خوب نیست! H۵، لوکس‌ترین خودروهای وارداتی در بازار ایران خواهد بود و احتمالا این عنوان را تا زمان واردات پرچمداران هونگچی مثل H۹ نگه می‌دارد. با ما در ادامه همراه باشید تا به معرفی و بررسی هونگچی H۵ بپردازیم.

مشخصات هونگچی h۵ از نظر فنی

بعد از بررسی طراحی، وقت آن است که نگاهی به مشخصات فنی هونگچی h۵ داشته باشیم. قلب تپنده هونگچی h۵ یک نمونه ۲ لیتری توربو با سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) است که حداکثر قدرت ۲۲۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به محور جلو این خودرو منتقل می‌کند.

مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی هونگچی h۵ هم به ترتیب برابر با ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر و ۷.۸ ثانیه است که برای یک سدان نسبتاً بزرگ با وزن بیش از ۱.۶ تُن، اعداد بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

با این اوصاف بایستی هونگچی h۵ را سدانی نسبتاً تند و تیز در سگمنت خودش محسوب کنیم که علاوه بر ویژگی‌های تشریفاتی، از نظر توانایی‌های حرکتی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

هونگچی-اچ5

طراحی کابین و امکانات H۵

طراحی داخل کابین محصولات هونگچی بسیار متفاوت تر از محصولات دیگر کمپانی‌های خودرو ساز چینی بوده و استفاده از متریال با کیفیت در داخل کابین هونگچی H۵، این خودرو را متمایز کرده است. متریال به کار رفته در بخش رودری‌ها ترکیبی از، متریال نرم ساده در بالای رودری ها، پلاستیک طرح دار در بخش دستگیره در، متریال پارچه‌ای نرم در بخش میانی و پلاستیک خشک در بخش پایین رودری‌ها است که کیفیت بسیار بالایی داشته و Hongqi H۵ نمره قابل قبولی را از این بخش دریافت می‌کند.

داشبورد سدان لوکس H۵

اما زیباترین بخش طراحی داخل کابین هونگچی H۵ مربوط به بخش داشبورد و کنسول وسط این خودرو است. بخش بالای داشبورد این خودرو از پلاستیک نرم استفاده شده که دارای کیفیت بالایی است. در بخش میانی، پلاستیک طرح دار با اِلمان‌های لوزی شکل به کار گرفته شده که به طراحی لوکس این خودرو کمک کرده است و در زیر این بخش از روکش پارچه‌ای استفاده شده اما در بخش زیرین داشبورد همانند بخش پایین رودری‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده است. از دیگر نکاتی که به طراحی لوکس این خودرو کمک کرده و طراحی داخل کابین این خودرو را زیباتر کرده است. استفاده نورپردازی داخلی در بخش هایی نظیر دستگیره و داشبورد این خودرو است.

طراحی هونگچی H۵ در بدنه

هونگچی خوب می‌دانست که برای ورود به رقابت با بزرگان صنعت خودروسازی و البته مدل‌های لوکس تر (مانند‌ای کلاس، لکسوس LS و…) نخستین قدم را که ایجاد یک زبان طراحی واحد که بیانگر ویژگی‌های این برند است را باید محکم بردارد. برای همین به سراغ یکی از طراحان مشهور حوزه خودرو یعنی گیلز تیلور «Giles Taylor» انگلیسی که به واسطه سابقه درخشان خود در طراحی محصولات لوکسی مانند جاگوار XJ (X۳۵۱)، رولزرویس فانتوم نسل هشت، گوست و شاسی بلند کولینان را در کارنامه خود دارد رفت تا از تفکرات فردی که تجربه‌ای غنی در طراحی محصولات لوکس و فوق لوکس دارد استفاده کند. هر چند که تیلور طراحی محصولات اسپرت تر و اقتصادی تر مانند سیتروئن Xsara که به گفته خود او در طراحی آن از سیتروئن زانتیا نیز الهام گرفته است را نیز در کارنامه دارد.

با این حال او در مصاحبه‌ای در رابطه با طراحی‌های برند هونگچی این گونه عنوان می‌کند که؛« در طراحی محصولات هونگچی قرار نیست از مفهوم زیبایی شناسی غرب کپی برداری کنیم، چرا که این برند قدیمی‌ترین خودروساز کشور چین است و این کشور از تنوع فرهنگی گسترده‌ای اعم چوب، چرم، پشم، ابریشم، مجسمه‌های باستانی، خوشنویسی و… که تاریخی غنی و زیبا را ایجاد کرده است بهره‌مند می‌باشد و باید این موارد ستون اصلی تشکیل دهنده هویت این برند باشند و ما از این عناصر به گونه‌ای استفاده خواهیم کرد که زیبا و ظریف بوده و افراد را به خود جذب کند.»

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها