اختصاصی تیترکوتاه؛

خودروی محبوب و پرآپشن نیسان را بهتر بشناسید + مشخصات

در این خودرو اقدام به بررسی سدان پرطرفدار کمپانی ژاپنی نیسان کردیم. با ما همراه باشید.

نیسان تیانا یکی از محبوب‌ترین سدان‌های برند ژاپنی نیسان در بازار خودروهای داخلی است. همچنین می‌توان از این خودرو به عنوان یکی از خودروهای موفق در میان خودروهای مونتاژی به حساب آورد.

نیسان تینا از سال ۸۸ ابتدا به‌صورت وارداتی و سپس در قالب مدل‌های مونتاژی توسط پارس‌خودرو به بازار عرضه شد تا شاید بتواند موفقیت مدل بسیار پرطرفدار و محبوب ماکسیما را دوباره تکرار کند. تولید تینا (تیانا) تا سال ۱۳۹۲ در کارخانه‌های پارس‌خودرو ادامه داشت و باوجود استقبال نسبتا مناسب مشتریان ایرانی از این خودرو، نتوانست در حد و اندازه ماکسیما ایرانیان را عاشق و دلباخته خود کند.

نیسان-تیانا1

در سال ۲۰۰۹ پارس‌خودرو اندکی پس از واردات خودرو تی‌ینا، مونتاژ آن‌را آغاز کرد و نخستین نسخه‌های آنرا سال ۱۳۸۹ و با دو تیپ XL و XV به بازار فرستاد. تیپ XV (معروف به های‌کلاس) نسخه فول تی‌یناست و امکانات بیشتری نسبت به تیپ XL یا نیمه‌فول دارد؛ امکاناتی مانند کنترل کشش، ایربگ‌های پرده‌ای، اتولایت، تهویه صندلی‌های جلو، پانوراما و سانروف. مونتاژ این لوکس ژاپنی تا زمان تشدید تحریم‌های صنعت خودرو در سال ۲۰۱۳ ادامه داشت و هرچند در این مدت تی‌ینا، فروش خوبی را تجربه کرد اما نتوانست محبوبیت خارق‌العاده ماکسیما را در ایران تکرار کند.

مشخصات فنی نیسان تینا

نیسان تینا در بخش فنی نیز یک خودروی پرقدرت و تواناست که می‌توان روی آن حساب زیادی باز کرد. قلب تپنده این سدان ژاپنی یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری است که می‌تواند حداکثر ۱۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جعبه دنده تینا نیز مشابه دیگر خودروهای نیسان، خصوصاً در آن زمان، مانند مورانو از نوع اتوماتیک CVT X-TRONIC است که نیرو را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. با این که گیربکس این خودرو از نوع CVT است، اما به لطف موتور ۶ سیلندر و فناوری گیربکس که مخصوص نیسان است شتاب این سدان ژاپنی زیر ۱۰ ثانیه است، که رقمی مناسب برای آن محسوب می‌شود.

تینا نزدیک به ۱۵۳۰ کیلوگرم وزن دارد و حداکثر می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. سیستم تعلیق نیسان تینا در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع مولتی لینک است که سبب شده سواری این خودرو بسیار نرم باشد و رانندگی لذت بخشی را برای سرنشینان به همراه دارد. از طرفی، به لطف پیشرانه ۶ سیلندر این خودرو قدرت بالایی دارد و به دلیل توربوشارژ نبودن استهلاک پایینی نیز دارد. ترمز‌های تینا نیز کاملاً مطمئن و قوی هستند که یک نکته حائز اهمیت برای این خودرو محسوب می‌شود.

نیسان-تیانا2

امکانات و آپشن‌های نیسان تیانا

نیسان تینا در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز خودرویی با سطح نسبتاً بالا محسوب می‌شود. در همان سال هایی که این سدان ژاپنی بر روی خط تولید پارس خودرو حضور داشت، یکی از دلایلی که سبب شد مردم به سوی آن بروند امکانات رفاهی و ایمنی آن بود. همان طور که اشاره کردیم نیسان تینا با دو تیپ XL و XV تولید می‌شد، که تیپ XV در اصل نسخه فول آپشن این خودروی سدان باکیفیت است و امکاناتی بیش تر از نسخه XL دارد.

کنترل کشش (XV)، کنترل پایداری، سنسور عقب، ترمز ABS و EBD، ترمز کمکی، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ پرده‌ای و ایربگ کناری در مجموع ۶ عدد (در تیپ XV)، ایربگ راننده و سرنشین و ایربگ کناری در مجموع ۴ عدد (در تیپ XL)، پشت سری فعال، تهویه اتوماتیک دو کاناله با دریچه عقب، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، سنسور نور، اتولایت و ارتفاع نور اتومات (XV)، چراغ شوی، چراغ زنون (XV)، چراغ هالوژن (XL)، فرمان الکترو هیدرولیک، فرمان حساس به سرعت، سیستم صوتی با مانیتور ۵ اینچی و ۶ بلندگو، کی‌لس و استارت دکمه ای، صندلی راننده و سرنشین تنظیم برقی با مموری (XV) فقط گرم‌کن، صندلی سرنشین جلو VIP فقط تیپ XV، گرم‌کن و سردکن صندلی‌‌های جلو، آینه‌های کناری تاشو برقی با گرم‌کن، سقف پانوراما (XV)، سانروف (XL).

کیسه هوا: کیسه هوای سرنشینان جلو - جانبی - پرده‌ای

سیستم صوتی: سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD - مجهز به ۶ اسپیکر - مجهز به چنجر ۶ تایی

ترمز و پایداری: ABS - EBD - BA - VDC

دیگر امکانات: کامپیوتر سفری - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با قابلیت تنظیم جداگانه دمای راننده و سرنشین جلو - سیستم کنترل سرعت - سانروف - صندلی با حالت تنظیم حافظه دار - چراغ عقب LED - تنظیم ارتفاع چراغ جلو - آینه‌های جانبی همراه با گرم کن - سیستم کنترل گشتاور - کروز کنترل - سنسور نور - روشن شدن خودرو بدون کلید - سنسور باران - سیستم کنترل گردش خودرو ASC

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها