اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی خودروی جدید هیبریدی در بازار ایران + فیلم و مشخصات

در این مطلب به معرفی و بررسی نسخه جدید تویوتا کمری پرداختیم.

تویوتا کمری را می‌توان به جرئت یکی از پروژه‌های موفق و پرفروش تویوتا در بازار خودرو ایران دانست. تقریبا می‌توان گفت تمامی نسخه‌های تویوتا کمری در بازار ایران با استقبال بی‌نظیر روبه‌رو شد و این خودرو در زمره خودروهای وارداتی لوکس و پرفروش قرار گرفت.

تویوتا کمری هیبریدی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ یکی از معدود سدان‌های هیبریدی حاضر در بازار ایران است که به واسطه نام و نشان بسیار معتبر برند سازنده و نیز حضور گسترده مراکز شرکت ایرتویا به‌عنوان نماینده رسمی تویوتا در سطح کشورمان، موفق شد نامی نیکو در میان دورگه‌های بازار داخلی برای خود دست‌وپا کند. تویوتا کمری هیبریدی از مدل ۲۰۱۵ در قالب تیپ‌های SE، LE و XLE مهمان جاده‌های کشورمان شد و فروش آن تا مدل ۲۰۱۶ تداوم داشت. در مطلب پیش رو بر آن شده‌ایم تا تویوتا کمری هیبریدی نسل پنجم را در بوته نقد قرار داده و از جنبه‌های مختلفی همچون طراحی ظاهری و داخلی، توان فنی، تجربه رانندگی، ایمنی و ارزش خرید مورد بررسی قرار دهیم؛ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

تویوتا-کمری1

کمری هیبریدی ابتدا از مدل ۲۰۱۵ و در سه تیپ SE و LE و XLE به ایران آمد که تیپ SE، ارزان‌ترین و البته کمیاب‌ترین تیپ و XLE نیز فول‌ترین تیپ آن بود. به‌لحاظ ظاهری، XLE را می‌توان از سراگزوزهای کرومی، دی‌لایت‌های LED در سپر جلو و رینگ‌های کرومی‌اش تشخیص داد. به لحاظ تجهیزات نیز تیپ XLE بالاتر از LE بود و تجهیزات بهتری داشت مثل: روکش چرم صندلی‌ها، صندلی برقی شاگرد، تنظیم برقی گودی کمر راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و آینه عقب الکتروکرومیک با نشانگر قطب‌نما. همچنین آپشن‌هایی مانند سنسور جلو، سنسورهای نقطه کور و تغییرلاین، سیستم پخش JBL و شارژر وایرلس در تیپ LE هیبریدی وجود ندارد و تنها برای تیپ XLE هیبریدی قابل سفارش بود.

قدرت موتور الکتریکی این ژاپنی حدود ۴۴ اسب‌بخار است که نسبت به قدرت ۳۹ اسبی موتور الکتریکی سوناتا LF هیبریدی تفاوت چندانی ندارد، اما کمری به لطف پیشرانه بنزینی حجیم‌ترش، شتاب تند و تیزتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. چه در سوناتا هیبریدی و چه در کمری هیبریدی، نمی‌توان خودرو را در حالت تمام‌برقی قرار داد چراکه تعویض قدرت (میان موتور الکتریکی و بنزینی) توسط ECU و بدون دخالت راننده انجام می‌شود. اگر باتری‌ها این خودرو شارژ باشند، در هنگام استارت‌زدن یا حرکت با سرعت کم یا حتی درجا کار کردن، موتور الکتریکی وارد مدار می‌شود، اما در غیراینصورت (مثلا با افزایش ناگهانی سرعت) پیشرانه بنزینی به کمک‌تان می‌آید.

تویوتا-کمری2

مشخصات فنی تویوتا کمری هیبریدی XLE

تویوتا کمری هیبریدی برای قوای حرکتی خود از ترکیب یک انجین ۲.۵ لیتری تنفس‌طبیعی با پیشرانه الکتریکی ۶۵۰ ولتی بهره برده که برآیند آنها به چیزی در حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت منتهی شده است. البته شتاب‌گیری با یک خودرو هیبریدی بسته به شارژ باتری‌ها می‌تواند متفاوت باشد اما تویوتا شتاب صفر تا صد رسمی ۷.۶ ثانیه را در بهترین شرایط (پر بودن باتری‌ها) برای فرزندش اعلام کرده که عدد بسیار خوبی است. تویوتا کمری هیبریدی نیازی به برق شهری ندارد و فرآیند شارژ باتری‌هایش در داخل خود اتومبیل و بوسیله پیشرانه احتراق‌داخلی و یا بازیابی انژری حاصل از ترمز صورت می‌پذیرد. بسته به میزان فشردن پدال گاز، شارژ باتری‌ها و حالت رانندگی که انتخاب نموده‌اید، کمری تصمیم می‌گیرد که تا چه اندازه از پیشرانه احتراق‌داخلی و موتور الکتریکی یاری بگیرد. جعبه‌دنده ماشین هم از سری گیربکس‌های ضریب پیوسته جدید تویوتا با نام e-CVT است که عملکرد مناسبی دارد. در واقع گشتاور خطی حاصل از موتور الکتریکی در کنار اصلاحات صورت گرفته روی سیستم انتقال قدرت باعث شده که جعبه‌دنده CVT کمری برخلاف بیشتر مدل‌های رایج در بازار، تاخیر چندانی در آغاز حرکت نداشته باشد و حس چالاکی را از همان ابتدای کار به راننده هدیه دهد.

مصرف سوخت ترکیبی هم ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده که برای سدانی با این ابعاد و شتاب، مناسب به نظر می‌رسد. هرچند با توجه به قیمت نسبتاً ارزان بنزین در کشور و دردسرهای مضاعف نگهداری از یک خودرو هیبریدی، شاید صرفه‌جویی مصرف سوخت در این سطح، توجیه اقتصادی چندانی برایتان نداشته باشد؛ اما حداقل میدانید که سهم شما از آلودگی هوای شهر کمتر از سایر خودروهای بازار (با توانایی حرکتی مشابه) خواهد بود. البته جالب است بدانید که ماشین‌های هیبریدی برخلاف انواع ساده، در جاده پرمصرف‌تر از شهر ظاهر می‌شوند که این قضیه به استفاده بیشتر از پیشرانه احتراق‌داخلی در سرعت‌های بالاتر باز می‌گردد.

امکانات و آپشن‌های تویوتا کمری هیبرید

از امکانات این خودرو می‌توان قسمت شارژ بی‌سیم برای تلفن همراه که به گونه‌ای طراحی شده که بیشتر خودرو در آن جا نمی‌شود، صفحه نمایش ۷ اینچی، سیستم صوتی مجهز به ۱۰ بلندگو، صندلی برقی، گرم کن صندلی برای سرنشینان جلو، کروز کنترل، گرم کن شیشه‌های عقب مجهز شده به تایمر و کلی امکانات دیگر که شما می‌توانید از این خودروی نیمه برقی طلب کنید.

بررسی کابین تویوتا کمری هیبرید

با ورود به داخل کابین تویوتا کمری با فضایی ساده اما خوش‌ساخت و کاربردی روبه‌رو می‌شویم. اینجا از طرح‌های فضایی و حجم‌های اغراق‌آمیز خبری نیست و همه چیز با نظم و ترتیب سر جای خودش قرار گرفته. مثلاً به این کلیدهای ساده و درشت نگاه کنید. شاید چندان لوکس و ظریف به نظر نرسند، اما شرط می‌بندم وقتی با سرعت بالا در حال دریفت به اصطلاح عربی هستید هم بتوانید بدون برداشتن چشم از جاده با آنها کار کنید!

سایر مشخصات کمری هیبرید XSE

همانند سایر تریم‌های کمری ۲۰۲۱، نسخه هیبریدی XSE نیز با ظاهری به روزرسانی شده و جلوپنجره تیره عرضه می‌شود. باله عقب تیره یا همرنگ بدنه، رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی قرارگرفته در لاستیک‌های پیرلی P۲۳۵/۴۰ R۱۹ و خروجی‌های اگزوز کرومی دوبل از دیگر نکات طراحی بدنه هستند.

در کابین خودرو طراحی جذاب و مدرنی را شاهد هستیم که از جمله خصوصیات آن می‌توان به صندلی‌های چرمی ۸ حالته برای راننده و ۴ حالته برای سرنشین کناری اشاره کرد. نمایشگر چرخشی ۹ اینچی سیستم سرگرمی نیز به جذابیت کابین افزوده است. از جمله آپشن‌های بخش داخلی می‌توان به سیستم صوتی با مسیریابی دینامیک، دید دوربین چشم پرنده، گرم کن و خنک کن صندلی‌های جلو و هدآپ دیسپلی ۱۰ اینچی رنگی اشاره کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها