اختصاصی تیترکوتاه؛
معرفی و بررسی خودروی اقتصادی تویوتا + مشخصات
در این گزارش به معرفی و بررسی تویوتا یاریس میپردازیم.
تویوتا یاریس یکی از خودروهای لوکس و پرطرفدار بین تمام محصولات تویوتا است. این خودرو به دلیل داشتن طراحی زیبا و فوق العاده و همچنین آپشن های بی نظیر به سرعت مورد توجه ماشین بازان قرار گرفت.
تویوتا، در کنار فولکسواگن، فورد و البته هولدینگ عظیم جنرال موتورز به ساخت خودروهای مردمی و عامهپسند شهرت دارد. در واقع فرمول اصلی بزرگترین خودروسازان جهان برای ساخت خودروهای پرفروش، توجه به نیازهای میانگین قشر بزرگی از جامعه است و در نهایت چنین رویکردی خود را در قالب خودروهای فراگیری نظیر تویوتا کمری، فولکسواگن گلف و تویوتا کرولا نشان میدهد که همگی در زمره پر فروشترینهای بازارند. البته در سالهای اخیر افزایش فروش خودروهای کراساور و شاسیبلند تاحدی بر این روند سنتی سایه انداخته و برای مثال تویوتا کمری بخشی از فروش خود را به تویوتا RAV۴ و هوندا CR-V واگذار کرده است.
در این میان تولید خودروهایی که در واقع تکمیلکننده سبد محصولات شرکت هستند نیز تا حدی زیادی تحت شعاع قرار گرفته است و برای مثال تویوتا ناچار شده تا در ساخت نسل تازه یاریس در جهت کاهش هزینه تولید به سراغ مزدا برود و یاریس تازه را با پلتفرم و ساختاری مشترک با مزدا ۲ راهی بازار کند. البته این رویکرد تویوتا در مورد مدلهای اسپرت این شرکت نظیر GT۸۶ (همسان با سوبارو BRZ) و تویوتا سوپرا (همسان با بامو Z۴) نیز خود را نشان میدهد.
تویوتا یاریس یکی از ریزنقشترین و اقتصادیترین محصولات خودروسازی تویوتا به شمار میرود که از سال ۱۹۹۹ در سبد محصولات این شرکت جای گرفت و با فروش مناسبی در سراسر جهان مواجه شد. نسل سوم تویوتا یاریس از سال ۲۰۱۱ به لیست تولیدات کمپانی ژاپنی تویوتا اضافه شد و به واسطه حضور شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا در ایران، راه بازار کشورمان را در پیش گرفت. این خودرو در قالب مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ مهمان جادههای ایران عزیزمان شد و در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت. در مقاله پیش رو قصد داریم تویوتا یاریس -۲۰۱۴۲۰۱۶ را از جنبههای مختلف همچون طراحی داخلی و خارجی، تجربه رانندگی، ایمنی و ارزش خرید مورد نقد و بررسی قرار دهیم؛ بنابراین اگر طالب آشنایی بیشتر با این خودرو هستید، لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
بررسی مشخصات فنی تویوتا یاریس
XP۱۵۰ دومین نسخه یاریس از نسل سوم بود که تنها در برخی کشورهای آسیایی فروخته میشد. بازارهایی که عمدتا در آسیای شرقی و جنوب شرقی قرار داشتند مانند تایوان، چین، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین. یاریس که در برخی کشورهای آسیایی، تویوتا آنرا با نام Vios نیز عرضه میکند، در این نسل شباهت زیادی به هاچبکهای اسپرت جهان پیدا کرده بود بهخصوص به نسل سوم فورد فوکوس. یاریس XP۱۵۰ همانند مدلهای گذشته یاریس هاچبک، کمبودهای مهمی در بحث امکانات دارد و به معنی واقعی، یک هاچبک «کاملا اقتصادی» است.
در مجموع باید اعتراف کرد که خودروی تویوتا یاریس از نظر توان فنی حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته توان فنی مدل بنزینی و ۱.۵ لیتری این خودرو بهینهتر از مدل هیبریدی آن است. در مدل هیبریدی خودروی Yaris نیز از موتوری با گنجایش ۱.۵ لیتر استفاده شده است. با این حال حداکثر توان خروجی این موتور از رقم ۱۰۰ اسب بخار فراتر نمیرود و عملکرد فنی مناسبی را نمایان نمیسازد. حتی این موتور هیبریدی از نظر ایجاد سر و صدا نیز عملکردی دور از انتظار دارد.
امکانات و آپشنهای تویوتا یاریس
امکانات و قابلیتهای بکار رفته در خودروی تویوتا یاریس را باید با سایر خودروهای کوچک جثه و اقتصادی مقایسه کرد، نه با محصولاتی که از ساختار لوکس یا اسپورت برخوردارند. بنابراین نباید در این زمینه انتظارات چندان بالایی از این خودروی کوچک جثه داشت.
در بخش ثبات و پایداری این خودرو علاوه بر سیستم ترمز ضد قفل ABS به دو سیستم مکمل دیگر به نامهای سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم افزایش دهندهی قدرت ترمز BAS مجهز است. افزون بر آن برای حفظ هر چه بیشتر امنیت سرنشینان این خودرو دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین صندلی جلو در نظر گرفته شده است.
مدلهای موجود از خودروی Yaris در ایران از وجود نمایشگر لمسی بیبهره هستند و سیستم سرگرمی آنها هم تنها به یک سیستم صوتی خلاصه میشود. این سیستم صوتی علاوه بر امکان پخش سی دی و فایلهای ام پی تری به شش عدد بلندگو مجهز بوده و از وجود درگاه USB و AUX نیز بهره میبرد.
تویوتا یاریس هاچبک در سال ۲۰۱۳ در نسخهای که دارای ۷ ایربگ بود موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ شد. مدلهای موجود در ایران دارای ۲ ایربگ و بدون سامانه کنترل پایداری میباشند و از این حیث قطعا امنیت کمتری نسبت به نسخه تست شده دارند. ذکر این نکته قابل توجه است که نسخه فیس لیفت همین مدل از یاریس صندوقدار با مدل ۲۰۱۷ در سال ۲۰۲۱ در نسخه ۲ ایربگ + ESC توسط موسسه لاتین انکپ مورد تست قرار گرفت و تنها یک ستاره ایمنی گرفت! لاتین انکپ در گزارش خود اظهارکرد که ساختار جلو خودرو در تصادف ناپایدار عمل کرد و امکان باز کردن درهای خودرو پس از تصادف نیز وجود ندارد.
نظر شما