اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی هاچبک اقتصادی سایپا + فیلم و مشخصات

در این مطلب به معرفی و بررسی مشخصات و آپشن‌های تیبا ۲ می‌پردازیم.

تیبا ۲ هاچبک یکی از خودروهای پرطرفدار سایپا است. این خودرو یکی از محصولات اقتصادی جایگزین ۱۱۱ است. در ادامه به جزییات ویژگی‌های فنی و امکانات این خودروی سایپا می‌پردازیم.

نسخه هاچ‌بک تیبا یا همان تیبا ۲ از سال ۱۳۹۲ به بازار معرفی شد و تولیدش تا به امروز با کمترین تغییرات ظاهری و باطنی ادامه یافته است. این محصول به نوعی نسخه ارتقاء یافته پراید محسوب می‌شود و با ظاهر به‌روزتر، پیشرانه اصلاح شده قوی‌تر و ترمزهای مقداری بهتر توانسته یک پله بالاتر از پدرش قرار گیرد.

تیبا1

همچنین برای ساخت تیبا از ورق‌های ضخیم‌تر و ستون‌ها و درب‌های تقویت شده استفاده شده تا میزان امنیت محصول به نسبت پراید بهبود یابد. پس تا اینجای کار میتوان تیبا۲ را جایگزین نسبتاً شایسته‌ای برای پراید ۱۱۱ (که تولیدش متوقف شده است) دانست؛ اما با نیم‌نگاهی به تولیدات روز جهان متوجه میشویم که هنوز راه طولانی برای رسیدن به سرمنزل مقصود داریم چراکه در مقیاس جهانی نه فقط تیبا بلکه حتی نسخه گرانتر و جدیدتر آن یعنی کوئیک هم حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

البته این را هم قبول دارم که در سطح جهانی خودروهای صفر کیلومتر با قیمت کمتر از ۶ هزار دلار بسیار کمیاب و در برخی کشورها نایاب هستند اما در هر صورت باید قدرت خرید مردم و همچنین نیروی کار و انرژی ارزان (پایین بودن هزینه تولید) در کشور را هم در نظر داشت.

مشخصات فنی تیبا ۲

با گشودن درب موتور تیبا ۲ با همان موتور آشنای M۱۵ که با بسیاری از محصولات دیگر سایپا نظیر ساینا و کوئیک مشترک است مواجه میشویم. این پیشرانه که به نوعی حاصل اصلاح و به‌روزرسانی موتور پراید است، میتواند در بهترین حالت ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که نشان از بهبود وضعیت در قیاس با پراید دارد.

تیبا3

این نکته در کنار تغییر ضرائب گیربکس ۵ سرعته دستی، به شتاب بهتر نسبت به پراید منتهی شده و در نتیجه تیبا قادر است حتی در برابر خودروهای گرانتری نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم قد علم کند. پیشرانه تیبا از لحاظ استهلاک نیز عملکرد قابل قبولی دارد و در صورت استفاده صحیح به این زودی‌ها دچار مشکل نمیشود هرچند خرابی قسمت‌های جانبی فنی نظیر سنسور اکسیژن در این ماشین تا حدودی شایع بوده است.

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱.۵ لیتر (۱۵۰۳ سی سی)

نوع موتور

M۱۵ بنزینی

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۱۳ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۸

انتقال قدرت

۵ سرعته دستی

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۵ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

فنر پیچشی

نوع بدنه

هاچبک جمع و جور شهری

نوع رینگ

فولادی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی

ترمز عقب

کاسه‌ای

آپشن‌ها و امکانات تیبا هاچبک

تیبا ۲ به عنوان یک خودروی اقتصادی جایگزین پراید ۱۱۱ راهی بازار کشورمان شده است، بنابراین نباید از آن انتظار چندانی در بخش تجهیزات و امکانات داشت. با این وجود تیبا ۲ پلاس به عنوان نسخه فول آپشن این محصول از تجهیزاتی زیر بهره می‌برد: سنسور پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، چراغ‌های مه شکن در جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم نویگیشن، دوربین عقب، درگاه USB، دو عدد کیسه هوا ویژه سرنشین و راننده، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، تهویه مطبوع دستی، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات شش حالته دستی، روکش صندلی چرمی با دوخت قرمز، ایزوفیکس صندلی، کفپوش سه بعدی، آینه‌های بغل با تنظیم برقی شیشه دودی

طراحی داخل ماشین تیبا ۲

فضای داخلی تیبا اندکی زیباتر از پراید طراحی شده اما بدلیل کمبود خلاقیت و از آن مهم تر پایین بودن کیفیت متریال مورد استفاده، به هیچ عنوان شما را هیجان زده نخواهد کرد. البته در نسخه پلاس اضافه شدن گزینه‌هایی نظیر نمایشگر مرکزی و روکش‌های چرمی صندلی‌ها مقداری در بهبود وضعیت کابین تاثیر داشته اما در هر صورت باید از کابین تیبا به عنوان یک اتاق ساده و بی‌آلایش با حداقل جذابیت‌های بصری یاد کنیم.

از لحاظ ارگونومی هم میتوان گفت به غیر از محدودیت دید جزئی در برخی زوایا، در سایر موارد اوضاع قابل قبول است و صندلی‌ها هم جای پا و سر کافی را در سحطی که از خودرویی در این سایز انتظار میرود، در اختیار قرار میدهند. برای درک بهتر فضا بد نیست اشاره کنیم که صندلی‌های عقبی تیبا ۲ جای پای بیشتری نسبت به پژو ۲۰۶ دارند.

در خصوص فضای صندوق هم باید گفت، محفظه در نظر گرفته شده برای کاربری‌های مورد انتظار از یک خودرو هاچ‌بک کافی است و اینجا با محدودیت‌هایی نظیر آنچه در امثال ام وی ام ۱۱۰S وجود دارد مواجه نیستیم.

تیبا هاچ‌بک یا تیبا ۲ یک سال و چند ماه پس از عرضه تیبا صندوق‌دار رونمایی شد. از آنجا که سایپا ۱۱۱ توانایی مقابله با پژو ۲۰۶ نداشت، این خودرو به نوعی برای به‌دست گرفتن بازار هاچ بک توسط سایپا به بازار عرضه شد که با توجه به قیمت پایین­تر آن، امری امکان­پذیر به نظر می‌رسید. تغییرات ایجادشده در این خودرو نسبت به نوع صندوق‌دار، هم در نمای خارجی و هم در تزیینات داخلی آن است، جایی که سقف و کل فضای عقبی خودرو تغییر کرده و از طرف دیگر تعداد زیادی از قطعات داخلی به گفته سازنده آن دستخوش تغییر شده است. تغییرات ظاهری در نمای عقب را می‌توان مثبت ارزیابی کرد تا جایی که توانسته رضایت‌مندی از ظاهر این خودرو را در بین جوانان تا حدی افزایش دهد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها