اختصاصی تیترکوتاه؛

معرفی اقتصادی‌ ترین خودروی خارجی در بازار + فیلم و مشخصات

در این گزارش به معرفی و بررسی هیوندای‌ آی ۲۰ می‌پردازیم.

هیوندای i۲۰ یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای مونتاژی و خارجی بازار است. این خودرو به دلیل طراحی فوق العاده و داشتن آپشن‌های مدرن و لوکس در بازار به سرعت مورد توجه قرار گرفت و آمار فروش خوبی را به خود اختصاص داد.

هیوندای i۲۰ یک هاچبک جمع‌وجور اقتصادی است که نسل اول آن از سال ۲۰۱۱ وارد بازار کشورمان شد؛ دو سال بعد نیز شرکت آسان موتور که نمایندگی رسمی کمپانی هیوندای را در ایران بر عهده دارد، اقدام به واردات نمونه فیس‌لیفت هیوندای i۲۰ به بازار کشورمان کرد. هیوندای i۲۰ در مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ خود به چهره‌ای جدید و جسورانه‌تر نسبت به گذشته مزین شده بود که جذابیت‌های بصری آن را بیش‌ازپیش ارتقا بخشید.

هیوندای2

سال ۲۰۰۸ بود که هیوندای تصمیم گرفت i۲۰ را برای نخستین بار تولید کند. هیوندای i۲۰ قرار بود جانشین Getz باشد؛ اما برخلاف آن i۲۰ به‌سرعت از محبوبیت بالایی برخوردار شد. هدف‌گذاری هیوندای در سال اول در بازار کره، فروش هزار دستگاه بود و فقط دو سال بعد از تولیدش به جمع خودرو‌های سبز قاره پیوست. در آن دوران i۲۰ را به‌عنوان یک خودروی شهری باقیمت پایین و قابل‌اعتماد می‌شناختند. اما پس از گذشت چند سال ظاهر این خودرو برای بازار اروپا تکراری شده بود و هیوندای تصمیم گرفت فیس لیفت کوچکی را بر روی این خودرو انجام دهد که در فیس‌لیفت برخی از ایرادات هم رفع شد.

امکانات هیوندای i۲۰

هنگامی که وارد یک خودروی میلیاردی می‌شوید انتظار متریال نرم و صندلی‌های روکش چرم دارید؛ اما در i۲۰ از این خبرها نیست؛ چون این یک هاچ‌بک اقتصادی شهری است؛ تمام داشبورد و رودری‌ها از جنس پلاستیک خشک بوده و روکش صندلی‌ها هم پارچه است. نکتهٔ بدی که وجود دارد حتی در رودری‌ها هم از پارچه یا پد نرم استفاده نشده؛ خودروی مورد بررسی تقریباً ۶۰ هزار کیلومتر کارکرده و فقط در شهر استفاده شده بنابراین رودری‌ها و داشبورد به سروصدا نیفتاده؛ اما دور فرمان و دسته دنده براق شده. مهندسی کابین i۲۰ خیلی هوشمندانه است و فضای زیادی را برای قرار دادن وسایل می‌بینید.

هیوندای1

فرمان این خودرو برقی و در ۴ جهت تنظیم می‌شود؛ ولی در نهایت در این خودرو از آپشن‌های زیادی بهره‌مند نیستیم؛ مثلاً در i۲۰ حتی کروز کنترل یا استارت دکمه‌ای را هم نمی‌بینیم؛ اما مالک دوربین عقب را به‌صورت افترمارکت بر روی خودرو نصب کرده‌اند. در نسخه‌هایی که در اروپا وجود دارد سقف پانورامیک مشاهده می‌شود؛ اما متأسفانه به دلیل سختی و هزینهٔ بالای وارد و مونتاژ کردن، کرمان موتور تصمیم گرفت سقف فلزی را بر روی این خودرو نصب کند. در سمت چپ فرمان کلید خاموش کردن ESP و تنظیم میزان نور چراغ وجود دارد؛ بر روی در سمت راننده کلیدهای چهار شیشه (فقط شیشه راننده اتوماتیک برقی است) به همراه تنظیم آینه برقی قرار دارد. مانیتور روی داشبورد کیفیت و عکس‌العمل خیلی بالایی ندارد و شباهت بسیاری به مانیتور سراتو سایپا دارد که همانند آن فقط بلوتوث و AUX را پشتیبانی می‌کند. کولر این خودرو هم تک‌کاناله است. کلاستر از دوبخش آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری تشکیل شده که وضوح و طراحی خوبی دارد. هیوندای i۲۰ دو تیپ آپشنی دارد که خودروی مورد تست پدال، نسخهٔ لو آپشن یعنی با کمترین تجهیزات است؛ در نسخه‌های فول، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب و از این دسته از آپشن‌ها درنظر گرفته شده‌اند.

مشخصات فنی هیوندای i۲۰

هیوندای i۲۰ به جز ایران و کره جنوبی در هند، ترکیه و الجزایر هم مونتاژ شده بنابراین در بازارهای مختلف موتورهای متنوعی هم دارد. هیوندای i۲۰ با شش موتور عرضه شد که عبارت‌اند از ۱ لیتری، ۱.۲ لیتری، ۱.۲۵ لیتری، ۱.۴ لیتری، ۱.۱ لیتری دیزل و ۱.۴ لیتری دیزل؛ بعلاوه هیوندای برای i۲۰ پنج نوع گیربکس در نظر گرفته که عبارت‌اند از ۵ سرعته دستی، ۶ سرعته دستی، ۴ سرعته اتوماتیک، ۷ دنده دو کلاچه و CVT. در ایران، این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری با قدرت ۹۸ اسب بخار و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور که به کمک یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نیرو را به چرخ‌های جلو وارد می‌کند، عرضه شد. شتاب این خودرو به گفته کمپانی ۱۳.۲ است و می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. مصرف سوخت هیوندای i۲۰ به طور ترکیبی ۶.۷ است.

طراحی ظاهری

حتی سرسخت‌ترین مخالفان خودروهای کره‌ای هم قبول دارند که تیم طراحی هیوندای مسیرش را پیدا کرده و اکنون قادر است با حفظ اصالت ظاهری، جذابیت را به مشتریانش پیشکش نماید. خوب میهمان امروز ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. به‌خصوص این مدل جدید که با خطوط پخته‌تر و شکیل‌تر از قبل پیکرتراشی شده و حالا اگر i۲۰ را به عنوان زیباترین هاچ‌بک زیر ۱۰۰ میلیون بازار معرفی کنیم خیلی بیراه نگفته‌ایم. (البته نمی‌دانم بعد از نگارش این مقاله قیمت دلار و تعرفه خودرو چقدر اضافه خواهد شد و شما در هنگام مطالعه این متن با چه قیمت‌هایی روبه‌رو هستید! واقعاً جا دارد که بابت این همه ثبات در قیمت‌ها از مسئولان تشکر کنم! ) به بحث خودمان بازگردیم؛ گویا هیوندای i۲۰ قسمتی از مدرنیته پیکانتو، مقداری از حالت فانتزی میراژ و بخشی از حس و حال اسپرت ام‌جی ۳ و کیا ریو را با هم ترکیب کرده و همین موارد باعث شده که ظاهرش با بیشتر سلایق جور در بیاید.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها