طبل تو خالی خودروهای چینی
ترس خودروسازان غربی از تقابل شدید و رشد سریع خودروسازان چینی، کاملاً شناخته شده است. اما در همین حال بسیاری از برندهای چینی برقی نیز تحتفشار سایر بازیگران داخلی هستند.
خودروهای چینی در دهههای اخیر توانستهاند با کیفیت نسبی و قیمت مناسب خود به بازار جهانی وارد شوند، اما اکنون بازار خودرو روی دیگر خود را به خودروسازان چینی نشان داده است.
به گفته Alixpartners درحالحاضر ۱۳۷ برند خودروی برقی در چین مشغول به فعالیت هستند، اما تحلیلگران اینچنین فکر میکنند که تنها ۱۹ مورد از آنها تا سال ۲۰۳۰ سودآور خواهند بود. کارشناسان بر این باورند که از هر ۷ شرکت امروزی تنها ۱ شرکت در پایان این دهه همچنان درآمد خوبی کسب خواهد کرد.
نرخ بالای ریزش پیشبینیشده به دلیل جنگ بیرحمانه قیمتهاست که در دو سال گذشته در بازار داخلی چین در جریان بوده و هیچ نشانهای از کاهش نشان نمیدهد. این جنگ قیمت قبلاً به برخی از برندهای چینی از جمله WM Motor که در سال ۲۰۲۳ اعلام ورشکستگی کرد صدمه زده است و Alixpartners انتظار دارد که تعداد بیشتری از برندهای چینی را درگیر کند.
به گزارش بلومبرگ، تحلیلگران پیشبینی میکنند که برندهایی که قادر به کسب سود نیستند، مجبور میشوند بهطورکلی صنعت را ترک کنند یا مسیر خود را تغییر دهند و تنها بخش کوچکی از بازار خودرو را تعقیب کنند.
در همین حال، شرکتهایی مانند بیوای دی و تسلا موقعیت خود را تقویت خواهند کرد. ماه گذشته کارشناسان Alixpartners گفتند که انتظار دارند خودروسازان چینی تا سال ۲۰۳۰، ۳۳ درصد از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دهند.
نظر شما