ثبت‌نام خودرو، ترمز طلا و دلار را کشید

در هفته جاری اونس جهانی طلا نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد کرد ولی تمامی اقلام بازار ارز و طلا منفی شدند و سقوط دسته‌جمعی را ثبت کردند.

ثبت‌نام خودرو، ترمز طلا و دلار را کشید

بازار ارز و طلا در این هفته برای دومین هفته متوالی روند نزولی را طی کرد ، دلار تهران کانال ۶۰ هزار تومان را از دست داد و در نیمه دوم کانال ۵۰ هزار تومانی عقب نشینی کرد.

در این هفته اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تقدیم مجلس شد پیش از این تحلیلگران پیش‌بینی‌ می‌کردند با اعلام اسامی وزرای دولت بازار ارز روند اصلاحی به خود بگیرد که این پیش‌بینی‌ها با اعلام اسامی و بازدهی منفی بازار ارز و طلا به درستی به وقوع پیوست. البته برخی از تحلیلگران معتقدند که فراخوان ثبت‌نام ایران‌خودرو در این هفته در نزول بازار ارز وطلا بی‌تأثیر نبوده است. در شرایطی که رکود بسیاری از بازارها را فراگرفته است اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران خودرو وسوسه‌انگیز است، اتفاقی که پس از مدت‌ها که ایران‌خودرو ثبت‌نام انجام نداده بود نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. بررسی‌های میدانی حاکی از آنست که برخی ارز و طلای خود را به منظور ثبت‌نام در فراخوان ایران‌خودرو به فروش رسانده‌اند. علاوه بر آن، گزارشی از وام صد میلیون تومانی بعضی بانک‌ها برای ثبت نام در این طرح نیز مشاهده شده است.

بررسی میدانی از فروش طلا و ارز توسط مردم برای ثبت‌نام در این طرح، روند عجیب خروج پول از صندوق های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و سهام در مدت مجاز وکالتی نمودن حساب‌ها، گذشت زمان طولانی از آخرین دوره ثبت‌نام ایران‌خودرو، اعطای وام توسط برخی بانک‌ها، اختلاف وسوسه انگیز قیمت کارخانه و بازار خودروهای ایران‌خودرو، کم کردن محدودیت‌‌های ثبت‌نام و افزایش دامنه افراد مشمول این طرح باعث شده تا پیش‌بینی شود که استقبال از این فراخوان بالا خواهد بود و تعداد زیادی دراین طرح شرکت‌ خواهند کرد، که از نظر اغلب تحلیلگران بی‌تأثیر در رکود بازار ارز، طلا و سرمایه در این هفته نیست.

 پیش از این گمانه‌زنی‌ها احتمال پاسخگویی ایران را در این هفته بالا می‌دانستند. در این هفته تیشا‌بِآو نحس‌ترین روز یهود سپری شد ولی عملیات خونخواهی ایران محقق نشد و مشخص شد پاسخ ایران هوشمندانه است و برنامه‌ریزی هوشمندانه در پشت این عقب نشینی تاکتیکی کوتاه‌مدتی وجود دارد. به همین خاطر بازار ارز در با اعتماد بیشتر به این سناریو اصلاحی شد.

در هفته جاری اونس جهانی طلا رشد کرد ولی تمامی اقلام سکه کاهش بیشتری را نسبت به دلار تجربه کردند و سکه امامی، نیم‌سکه و ربع سکه کمترین سطح حباب از ابتدای سال جاری را ثبت کردند.

ربع سکه در این هفته با کاهش ۶.۵ درصدی بیشتر از تمام اقلام طلا و ارز کاهش یافت. تمامی اقلام بررسی شده در بازار ارز وطلای داخلی کاهش یافتند و تتربا کاهش ۲.۴۸ درصدی کمترین کاهش هفتگی را ثبت کرد.

 

بازار-ارز-و-طلا

میانگین هفتگی حباب درهم در این هفته منفی شد و محدوده منفی پنجاه تومان جای گرفت که تاییدکننده روند نزولی بازار ارز در این هفته است.

با توجه به کمبود نقدینگی هم‌زمان با بلوکه شدن نقدینگی برای ثبت‌نام در فراخوان ایران‌خودرو، رکود در ماه صفر، کاهش ریسک‌های منطقه‌ای و تکاپوی دولت و مجلس برای انتخاب وزرای دولت چهاردهم و فاصله اقلام طلا و ارز با حمایت‌های معتبرتر،پیش‌بینی می‌شود بازار ارز در این هفته اگر دچار ریسک سیستماتیک نشود دچار تغییر جهت نمیشود.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد