با بودجه یک میلیاردی چه خودرویی می توان خرید؟
بودجه یک میلیارد تومان در حال حاضر، اقتصادیترین بودجه برای خودروهای غیرایرانی محسوب میشود. اما بهترین خودروهایی که میتوان با این بودجه خریداری کرد چیست؟
خرید خودرو در محدوده قیمتی یک میلیارد تومان برای خودروهای غیرایرانی، جزو کمترین بودجههایی به شمار میرود که شما میتوانید خودروهای مونتاژی را خریداری کنید. گرچه طی سالهای اخیر به دلیل افزایش قیمتها در بازار، خرید خودرو با بودجههای چند صد میلیون تومانی برای بسیاری از افراد به یک آرزو تبدیل شده است.
در ادامه دو فهرست از خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر بازار که جزو بهترین گزینهها با بودجه یک میلیارد تومان محسوب میشوند، معرفی خواهند شد. لازم به ذکر است که خودروهای دست دوم بر اساس گزارشهای مصرفکنندگان از میزان هزینهها و خرابی خودروها جمعآوری شده، اما خودروهای صفر کیلومتر غالباً بر اساس آپشنها و مشخصات فنی معرفی میشوند.
خرید دنا پلاس و تارا با بودجه یک میلیارد تومان!
با بررسی بازار خودروهای داخلی و مونتاژی میتوان به فهرست زیر دست یافت. سه محصول داخلی از شرکت ایران خودرو که با رشد قیمت سالهای گذشته به نرخ میلیاردی رسیدند، دو محصول مونتاژی و یک خودروی وارداتی (زوتی DL۵) از معدود خودروهای یک میلیارد تومانی بازار هستند.
خودروهای صفر کیلومتر با بودجه یک میلیارد تومان
شرح محصول قیمت بازار (میلیون تومان)
تارا اتوماتیک V۴ ۹۳۷
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۹۵۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۹۹۵
ام وی ام X۳۳ کراس دنده دستی ۹۹۵
بک X۳ Pro ۱۰۱۵
زوتی
DL۵ ۱۰۱۵
خودروهای کارکرده با بودجه یک میلیارد تومان
شرح محصول سال ساخت کارکرد حدودی (هزار کیلومتر) محدوده قیمتی (میلیون تومان)
کیا سراتو مونتاژ سایپا (۱۶۰۰ سیسی دندهای) ۱۳۹۴ ۱۹۰ ۹۶۰
رنو ساندرو استپوی (اتوماتیک) ۱۳۹۸ ۱۱۰ ۱۰۳۰
جک S۵ (اتوماتیک) ۱۳۹۶ ۱۵۰ ۱۰۱۰
هایما S۵ (توربو اتوماتیک) ۱۳۹۸ ۱۱۰ ۱۰۳۰
لیفان X۷۰ (اتوماتیک) ۱۴۰۰ ۷۰ ۱۰۰۰
بسترن B۳۰ (اتوماتیک) ۱۴۰۰ ۷۰ ۸۸۵
واقعیت ماجرا این است که نوع استفاده در انتخاب خودروی مناسب تأثیر بالایی دارد. بنابراین با توجه به اینکه هر سه خودروی داخلی از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند، در صورتی که به دنبال خودرویی جمعوجور و جوانپسند باشید پژو ۲۰۷ پانوراما با گیربکس اتوماتیک میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
اما از میان دو خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا V۴ اتوماتیک، با توجه به اینکه هر دو خودرو از لحاظ ابعاد و کلاس بدنه، شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، شرایط کمی متفاوت است. خودروی تارا V۴ از پیشرانه TU۵ پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه EF۷ توربوشارژ بهره میبرد که حداکثر قدرت و گشتاور متفاوتی نسبت به یکدیگر تولید میکنند.
پیشرانه خودروی تارا حداکثر ۱۱۳ اسببخار و ۱۴۴ نیوتنمتر تولید میکند؛ این در حالی است که پیشرانه دنا پلاس حداکثر قدرتی برابر با ۱۵۰ اسببخار و ۲۱۵ نیوتنمتر را به تولید میرساند. بنابراین دنا پلاس نسبت به تارا از توان حرکتی و شتاب بهتری برخوردار خواهد بود، اما تارا هم مزیتهایی نسبت به این سدان محبوب ایرانی دارد.
با توجه به اینکه تارا V۴ اتوماتیک از پلتفرم پژو ۳۰۱ بهره میبرد، ایمنی بیشتری نسبت به دنا پلاس دارد. همچنین با وجود اینکه هر دو محصول از امکانات شبیه به یکدیگر بهره میبرند، اما تارا V۴ اتوماتیک چند آپشن مانند گرمکن صندلیهای جلو، سنسور پای صندوق عقب و چراغ خوشآمدگویی دارد که در دنا پلاس توربو آپشنال دیده نمیشود.
خودروی مونتاژی ارزان قیمت یا وارداتی؟
در میان خودروهای غیرایرانی، بک X۳ Pro و ام وی ام X۳۳ کراس دنده دستی دو محصول کراساوور چینی است. این دو محصول را میتوان در همان محدوده قیمتی یک میلیارد تومان خریداری کرد که تفاوتهایی با هم دارند. با توجه به اینکه مشخصات پیشرانه و حداکثر قدرت تولیدی این دو محصول شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، گیربکس خودرو یکی از بزرگترین وجه تمایزات این دو محصول چینی است.
بک X۳ پرو از گیربکس اتوماتیک CVT بهره میبرد، این در حالی است که ام وی ام X۳۳ کراس در این بازه قیمتی با گیربکس پنج سرعته دستی قابل خریداری است. بنابراین فارغ از طراحی ظاهری به روزتر X۳۳ کراس، اگر به دنبال راحتی رانندگی باشید، بک X۳ پرو با گیربکس اتوماتیک میتواند گزینه بهتری برای شما باشد.
اگرچه زوتی DL۵ نیز در این فهرست به چشم میخورد، اما با توجه به سابقه نهچندان درخشان شرکت زوتی و همچنین توان حرکتی ضعیف این خودرو، خرید زوتی DL۵ وارداتی پیشنهاد نمیشود.
مقایسه خودروهای چینی، فرانسوی یا کرهای کارکرده
در فهرست زیر نام ۶ خودروی کارکرده بازار با مدل، کارکرد و قیمت حدودی را میتوانید مشاهده کنید.
با توجه به ردیف بالا، انتخاب در خودروهای دست دوم با عمر کمتر از ۱۰ سال به چند قسمت تقسیم میشود. کیا سراتو مونتاژی سایپا با اصالت کرهای و رنو ساندرو استپوی با اصالت فرانسوی، دو محصول غیرچینی بازار هستند که میتوان نسخههای کارکرده آنها را در محدوده قیمتی یک میلیارد تومان خریداری کرد.
اما در میان چهار محصول مونتاژی چینی، با توجه به اینکه هایما S۵ محصول شرکت ایران خودرو بوده و نسخه بهبود یافته آن، هماکنون روی خط تولید شرکت قرار دارد، در نتیجه خدمات پس از فروش بهتری نیز نسبت به دیگر خودروهای مونتاژی بازار خواهد داشت. البته جک S۵ یکی از خوشنامترین خودروهای چینی بازار به شمار میرود که با وجود بازار دست دوم نهچندان جالب خودروهای چینی، نسخههای کارکرده این خودرو همچنان طرفداران بسیاری دارد.
اگر به دنبال خودروی سدان باشید، نسخههای کم کارکرد بسترن B۳۰ با گیربکس اتوماتیک نیز میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. اگرچه بسترن B۳۰ را میتوان در محدوده قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان خریداری کرد، اما با توجه به کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، طراحی ظاهری قابل قبول و هماهنگی ادوات فنی خودرو با یکدیگر، بسترن B۳۰ را میتوان گزینه مناسبی برای خرید در بازار دست دوم دانست.
نظر شما