تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

تهدیدهای سیاست ترامپ برای خودروسازان بزرگ دنیا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده است که ممکن است از اول فوریه تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از کانادا و مکزیک اعمال کند. این خبر تأثیر فوری بر سهام خودروسازان آسیایی و شرکت‌های تولیدکننده باتری گذاشت و زنگ خطری برای شرکت‌هایی شد که تولیداتشان به بازار آمریکا وابسته است.

تهدیدهای سیاست ترامپ برای خودروسازان بزرگ دنیا

تعرفه‌های گمرکی نه تنها ابزاری اقتصادی برای تأثیرگذاری بر تجارت بین‌المللی هستند، بلکه گاهی به‌عنوان اهرمی سیاسی برای ایجاد تغییرات اساسی در بازارهای جهانی به کار می‌روند. در تازه‌ترین تحولات، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرده است که از اول فوریه ممکن است تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالاها از کانادا و مکزیک اعمال کند. این تصمیم ناگهانی، زنگ خطری جدی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی و تولیدکنندگان وابسته به بازار آمریکا به شمار می‌رود.

در شرایطی که مکزیک به قطب مهمی برای تولید خودروهای صادراتی تبدیل شده و بسیاری از برندهای معتبر جهانی از این کشور به‌عنوان پایگاه تولید و صادرات به آمریکا استفاده می‌کنند، اعمال این تعرفه‌ها می‌تواند زنجیره تأمین، هزینه‌های تولید و حتی اشتغال در این صنعت را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کند. از کارخانه‌های پرکار مکزیک گرفته تا شرکت‌های چینی و آسیایی که به دنبال حضور در این بازار هستند، این خبر می‌تواند تأثیرات مالی و استراتژیک چشمگیری به همراه داشته باشد.

در این گزارش به بررسی شرکت‌ها و برندهایی می‌پردازیم که در خط مقدم تأثیرپذیری از این تصمیم قرار دارند و با چالش‌هایی بزرگ در آینده نزدیک روبه‌رو خواهند شد.

آئودی

کارخانه آئودی وابسته به فولکس‌واگن در سن‌خوزه‌چیاپا، مکزیک، مدل Q5 را تولید می‌کند و بیش از ۵,۰۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. این کارخانه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۷۶,۰۰۰ خودرو تولید کرده و طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان خودرو مکزیک، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۰,۰۰۰ خودرو به آمریکا صادر کرده است.

بی‌ام‌و 

کارخانه بی‌ام‌و در سن‌لوییس‌پوتوسی، مکزیک، مدل‌های سری ۳، سری ۲ کوپه و M2 را تولید می‌کند. تقریباً تمامی تولیدات این کارخانه به آمریکا و سایر بازارهای جهانی صادر می‌شود. از سال ۲۰۲۷، این کارخانه خط تولید مدل تمام‌برقی «Neue Klasse» را آغاز خواهد کرد.

بی‌وای‌دی

خودروساز چینی بی‌وای‌دی در حال بررسی مکان‌هایی برای احداث کارخانه‌ای در مکزیک است. این شرکت بارها اعلام کرده که این کارخانه تنها برای بازار داخلی مکزیک تولید خواهد کرد و خودروهای آن به آمریکا صادر نخواهند شد. با این حال نمیتوان انتظار داشت که بی وای دی از بازار خوب و بزرگ آمریکا دست بکشد و نگاهی به این بازار نداشته باشد. البته که مشکل اصلی بی وای دی در این مورد در حوزه باتری خودروهای برقی تعبیر می شود. 

هوندا موتور

۸۰ درصد تولیدات هوندا در مکزیک به بازار آمریکا ارسال می‌شود. شینجی آویاما، مدیر ارشد عملیاتی هوندا، در ماه نوامبر هشدار داده بود که در صورت اعمال تعرفه‌های دائمی بر خودروهای وارداتی از مکزیک، این شرکت مجبور به انتقال خطوط تولید خود خواهد شد.

جَک موتورز (JAC Motors)

شرکت چینی جک موتورز از سال ۲۰۱۷ در همکاری با Giant Motors در مکزیک خودروهای برند جک را مونتاژ می‌کند. شرکت MG، که متعلق به SAIC است، نیز در ماه اوت برنامه‌هایی برای ساخت یک کارخانه در مکزیک اعلام کرده است. شرکت های چینی یک به یک به دنبال راهی برای فرار از مشکلات ایجاد شده بر اثر تعرفه های بالا هستند. 

کیا 

شرکت کیا کره جنوبی یک کارخانه در مکزیک دارد که در آن خودروهای خود و تعداد محدودی از شاسی‌بلندهای توسان را برای صادرات به آمریکا تولید می‌کند.

مزدا 

مزدا در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲۰,۰۰۰ خودرو از مکزیک به آمریکا صادر کرده است. ماساهیرو مورو، رئیس مزدا، در ماه نوامبر اعلام کرد که موضوع تعرفه‌ها «مشکلی نیست که بتوان توسط شرکت‌های منفرد حل کرد» و شرکت مزدا جزئیات را با دقت بررسی خواهد کرد تا پاسخ مناسبی ارائه دهد.

نیسان موتور

نیسان موتور دو کارخانه در مکزیک دارد که مدل‌های سنترا، ورسا و کیکس را برای بازار آمریکا تولید می‌کنند. این شرکت در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۵۰۵,۰۰۰ خودرو در مکزیک تولید کرده است، اما تعداد صادرات به آمریکا را فاش نکرده است.

استلانتیس (Stellantis)

استلانتیس دو کارخانه مونتاژ در مکزیک دارد: کارخانه سالتیلو که وانت‌ها و ون‌های Ram تولید می‌کند و کارخانه تولاکا که برای تولید جیپ کامپس استفاده می‌شود. این گروه فرانکو-ایتالیایی همچنین دو کارخانه مونتاژ در کانادا دارد: کارخانه ویندسور که مدل‌های کرایسلر را تولید می‌کند و کارخانه برمپتون که در حال نوسازی است و در سال ۲۰۲۵ با یک مدل جدید جیپ تولید خود را از سر می‌گیرد.

تویوتا موتور

تویوتا مدل تاکوما (Tacoma) را در دو کارخانه در مکزیک تولید می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۳۰,۰۰۰ تاکوما در آمریکا فروخته است که تقریباً ۱۰ درصد از کل فروش این شرکت در این بازار را شامل می‌شود. تویوتا قبلاً تاکوما را در آمریکا تولید می‌کرد، اما اکنون تمام آن‌ها را از مکزیک صادر می‌کند.

فولکس‌واگن

کارخانه فولکس‌واگن در پوئبلا بزرگ‌ترین کارخانه خودروسازی در مکزیک و یکی از بزرگ‌ترین‌ها در گروه فولکس‌واگن است. این کارخانه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳۵۰,۰۰۰ خودرو تولید کرده است که شامل مدل‌های جتا، تیگوان و تائوس می‌شود و تمامی آن‌ها برای صادرات به آمریکا تولید شده‌اند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار