پیش بینی خطرناک از قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴
احتمال جهش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴ با توجه به کاهش تولید داخلی، روند کند واردات و افزایش قیمتهای مصوب کارخانه تقویت شده و نگرانی خریداران را افزایش داده است. آیا بازار خودروی ایران آماده انفجار قیمت است؟

آیا در سال ۱۴۰۴ شاهد افزایش قیمت چشمگیر خودرو خواهیم بود؟ این سوالی است که این روزها ذهن بسیاری از فعالان بازار را به خود مشغول کرده است. علاوهبر نرخ ارز که همواره نقش اصلی را در قیمتگذاری ایفا میکند، عواملی دیگر نیز برای بازار خودرو در آینده قابل پیشبینی است.
از یک طرف، افزایش قیمت مصوب خودروها در کارخانهها و نمایندگیها همچنان تأثیر زیادی بر قیمتهای بازار آزاد دارد. از سوی دیگر، کاهش تولید داخلی و روند کُند واردات خودرو، نگرانیهایی برای بازار بهوجود آورده است.
عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودرو
عامل توضیحات
افزایش قیمت کارخانه | افزایش قیمت خودروهای تولید داخل بهطور مستقیم بر قیمتهای بازار آزاد تأثیر میگذارد. |
رشد نرخ ارز | افزایش مداوم قیمت دلار، بر قیمت تمامشده خودروها بهویژه مدلهای مونتاژی و وارداتی تاثیرگذار است. |
کاهش تولید | حجم تولید داخلی در ۱۰ ماه ابتدایی امسال بهاندازه ۶.۵ درصد کاهش داشته است. |
واردات قطرهچکانی | با وجود ازسرگیری واردات، میزان عرضه خودروهای خارجی پاسخگوی تقاضا نیست. |
سیگنال خودروسازان: افزایش قیمتها در نمایندگیها
یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد، افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در نمایندگیها است. در اواسط آذرماه ۱۴۰۲، ایرانخودرو و سایپا موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت شدند و بلافاصله قیمتها در بازار آزاد نیز بهشدت افزایش یافت.
بهعنوان نمونه، قیمت فیدلیتی پرایم تیپ ۲ بهعنوان یکی از شاسیبلندهای محبوب، تنها در یک شب، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رشد کرد و به بیش از ۱.۵ میلیارد تومان رسید!
سیگنال بازار ارز: افزایش ۵۰ درصدی قیمت دلار
قیمت ارز، همچنان مهمترین سیگنالدهنده در بازار خودرو به حساب میآید. نرخ دلار که در ابتدای سال حدود ۶۰ هزار تومان بود، اکنون به مرز ۹۰ هزار تومان نزدیک شده است؛ این افزایش حدود ۵۰ درصدی خود دلیلی بر نگرانی فعالان بازار است.
مدیران خودروسازی با استناد به همین افزایش قیمت ارز، بخشی از هزینههای بیشتری را به مصرفکنندگان منتقل میکنند و این امر قیمتها را در بازار آزاد نیز دستخوش نوسان میسازد.
سیگنال عرضه و تقاضا: کاهش ۶.۵ درصدی تولید داخلی
حجم تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی، یکی دیگر از عوامل کلیدی است. دادههای رسمی نشان میدهند که حجم تولید خودرو در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود ۶.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین، عرضه خودرو در پیشفروشها نیز پاسخگوی تقاضای زیاد بازار نیست.
برای مثال، در پیشفروش دیماه ایرانخودرو، تعداد متقاضیان به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسید، اما فقط ۶۰ هزار خودرو عرضه شد. این یعنی شانس برندهشدن در قرعهکشی برای هر نفر کمتر از هفت درصد بود.
سیگنال خودروهای وارداتی: عرضهای که هنوز هم اندک است
انتظار میرفت ازسرگیری واردات خودرو به کشور، بخشی از نیاز بازار را پوشش دهد، اما آمارها نشان میدهند که این انتظارات برآورده نشده است. فرورد عسگری، معاون وزیر اقتصاد، اعلام کرده که تعداد کل خودروهای وارداتی در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری کمتر از ۵۰ هزار دستگاه بوده است.
در همین حال، در پیشفروش دیماه خودروهای وارداتی، بیش از ۹۰ هزار نفر برای خرید ثبتنام کردند که نشاندهنده شکاف عمیق بین عرضه و تقاضاست.
نظر شما