تعرفه نجومی واردات خودرو کارکرده + جزئیات
تعرفه واردات خودرو کارکرده مشخص شد. البته باید توجه داشت که علاوه بر این هزینه، برخی مخارج گمرکی و هزینههای ثبتی نیز مشمول خودروهای وارداتی دست دوم خواهد شد.
تعرفه واردات خودرو کارکرده اعلام شد. بالاخره و پساز گمهزنیهای بسیار و بررسیها مداوم نمایندگان مجلس، واردات خودروهای دست دوم با آراء بالا و با هدف کاهش قیمت خودرو و تامین بخشی از تقاضای بازار تصویب شد و روند واردات این خودروها بهزودی آغاز خواهد شد. اما مسئلهای که اینجا حائز اهمیت است، تعرفه واردات و هزینههای گمرکی و همچنین برخی هزینههای دیگر است که اخیرا اعلام شده و در پایین به آنها اشاره کردهایم.
تعرفه واردات خودرو کارکرده اعلام شد
ارزش خودروهای واردشده براساس این بخشنامه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد. این ارزش مبنای پرداخت حقوق گمرکی برای واردات خودرو خواهد بود. همچنین این خودروها باید موردتأیید سازمان استاندارد و حفاظت محیطزیست باشند.
منظور از خودرو سواری درواقع سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار، مطابق ماده ۱ آییننامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن است. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخذ گواهی از استاندارد و محیطزیست دارد. همچنین باید منشأ ارز واردات خودرو به تأیید بانک مرکزی برسد.
تعرفه واردات خودرو کارکرده اعلام شد
حقوق ورودی یا همان تعرفه واردات خودروهای کارکرده از ۲۰ درصد تا ۱۷۵ درصد متغیر است. این تعرفه را به تفکیک میتوانید در ادامه مشاهده کنید. لازم به ذکر است که تعرفههای زیر مربوط به حقوق واردات خودروهای بنزینی هستند.
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سیسی، ۲۰ درصد
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی، ۷۰ درصد
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی، ۹۵ درصد
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی، ۱۳۵ درصد
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی، ۱۶۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی، ۱۷۵ درصد
هزینههای گمرکی در واردات خودروهای دست دوم
علاوه بر حقوق گمرکی، هزینههای قانونی دیگری نیز شامل حال واردات خودروهای دستدوم خواهد شد. این عوارض به شرح زیر هستند:
۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
یک درصد حقوق ورودی بهعنوان عوارض هلال احمر
عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
عوارض واردات خودروهای بنزینسوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری.
عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علیالحساب.
هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیصشده یا یکونیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو
(۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری (عوارض راهنماییورانندگی)
سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شمارهگذاری
هزینه نقلوانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو
جلال رشیدی کوچی با اشاره به آثار واردات خودرو در بازار و ضرورت تعیین تعرفه های متعارف برای خودردهای وارداتی، بیان کرد: پیرامون تعرفههایی که اکنون دولت برای واردات خودرو تعیین کرده است، سود بازرگانی در اختیار خود دولت است اما مجلس نسبت به حق گمرکی میتواند ورود داشته باشد. تعریف سود بازرگانی کنونی مقداری کج سلیقگی بود. مجلس موافق پلکانی کردن تعرفه خودروهای وارداتی است.
وی در ادامه اظهار کرد: «به عبارت دیگر افرادی که میخواهند خودرو گرانقیمتتری سوار شوند باید تعرفه بیشتری پرداخت کنند. افرادی که خودرو اقتصادی نیز سوار میشوند باید تعرفه کمتری بپردازند. در تعرفههای پیشبینی شده همه با یک نگاه دیده شدهاند. حتی خودروهای ارزانقیمت نیز باید ۹۰ درصد تعرفه بپردازند که رقم بالایی است.»
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عملاً با تعرفههای پیشبینی شده خودروهای صفر کیلومتر با قیمتهای ۱۰ الی ۱۵ هزار دلار به ۳۰ الی ۳۵ هزار دلار رسیده که اکنون نیز موجود است و قیمتها زیر یک و نیم میلیارد نمیآید. از نظر بنده دولت باید در تعرفههای پیشبینی شده تجدید نظر کند. تعرفهها باید بر اساس قیمت خودرو و نه حجم موتور در نظر گرفته شود. مثلاً فردی که قصد واردات خودرو ۱۰۰ هزار دلاری دارد باید ۱۰۰ درصد تعرفه بپردازد اما فردی که میخواهد خودرو ۱۰ هزار دلاری وارد کند، ۱۰ درصد تعرفه بپردازد.
وی در ادامه تاکید کرد: «اگر بر اساس قیمت خودرو تعرفه تنظیم شود، قطعا واردات خودرو اثربخشی بیشتری در کاهش قیمتهای بازار برجای خواهد گذاشت. تا به امروز ما در حوزه واردات خودرو قانون نداشتیم. این امر سبب میشد تا دولتها سلیقهای رفتار کنند. یک دولت واردات خودرو انجام میداد و دولت دیگر خودرو وارد نمیکرد.»
وی افزود: مهمترین اقدامی که مجلس یازدهم انجام داد این بود که در حوزه واردات خودرو قانون گذاشت. همه دولتها نیز ملزم به اجرای قانون هستند و دیگر رفتارهای سلیقهای در بحث واردات خودرو کنار میرود. حتماً واردات خودرو انجام خواهد شد. دولت میتواند نقش تسهیلگری زیادی در انجام واردات خودرو داشته باشد.
نظر شما