بازار موتورسیکلت در چه وضعیتی است؟
چرا موتورسیکلت دوباره گران شد؟
از سال ۱۳۹۷ تا نیمه اول ۱۴۰۰، قیمت موتورسیکلت دستخوش تغییرات متعددی شد به نحوی که موتورسیکلتی که با قیمت ۵ میلیون تومان میشد خرید، به قیمت ۱۰۰میلیون تومان نزدیک شد.
برندهای مختلف موتورسیکلت با کیفیت و ویژگیهای متفاوتی تولید میشوند که هر کدام از آنها قیمت متفاوتی دارند. عواملی مانند عرضه و تقاضا، رقابت در بازار و شرایط اقتصادی نیز میتوانند بر قیمت موتورسیکلت تأثیر بگذارند.
یکی از بازارهایی که بشدت دچار به هم ریختگی شد، موتورسیکلت بود. با گران شدن خودرو، به یکباره موتورسیکلت هم جهش قیمتی پیدا کرد و پا به پای پراید گران و البته کمیاب شد. بر این اساس بخش قابل توجهی از خریداران موتورسیکلت که قشر ضعیف جامعه هم هستند، توان خرید خود را از دست دادند. شاید به جرأت بتوان گفت که صنعت موتورسیکلت در دولت روحانی بشدت تضعیف و دست مردم از خرید آن کوتاه شد. از همین رو خرید و فروش موتورسیکلتهای دست دوم و کاربراتوری رونق گرفت؛ موتورهایی که سطح آلایندگی آنها زیاد و قرار بود کنار گذاشته شوند، دوباره تردد خود را آغاز کردند.
از سال ۱۳۹۷ تا نیمه اول ۱۴۰۰، قیمت موتورسیکلت دستخوش تغییرات متعددی شد به نحوی که موتورسیکلتی که با قیمت ۵ میلیون تومان میشد خرید، به قیمت ۱۰۰میلیون تومان نزدیک شد. فضای بهوجود آمده و کوتاه شدن دست مردم از خرید موتورسیکلت، باعث شد که دولت سیزدهم برای این حوزه برنامهریزی کند و مانع جدی بر سر راه سودجویان شود. از همین رو تأمین ارز و قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان، مورد توجه و اولویت دولت سیزدهم قرار گرفت و به اذعان تولیدکنندگان از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بخش قابل توجهی از مشکلات آنها حل شد.
یکی از اتفاقهای مهمی که در این حوزه رخ داد، افزایش تولید بود. افزایش تولید موتورسیکلت به جایی رسیده که اکنون تولیدکنندگان به فروش اقساطی روی آورده اند؛ همان مجموعههایی که قطرهچکانی موتورسیکلتهای خود را روانه بازار میکردند، اکنون با آگهیهای مختلف از متقاضیان موتورسیکلت دعوت میکنند تا با خرید قسطی و شرایط سهل، موتور خریداری کنند.
اما بین فعالان بازار موتورسیکلت به خصوص فروشندگان دست دوم، اوضاع به گونهای دیگر است. آنها بشدت از فروش اقساطی و ثبات تولید موتورسیکلت ناراضی هستند و از هر روشی استفاده میکنند تا بازار این بخش به هم بریزد و قیمتها افزایشی شود. اما تولیدکنندگان تأکید دارند که تولید روال طبیعی به خود گرفته است و هر زمان که بازار با کمبود مواجه شود، عرضه موتورسیکلت افزایش پیدا خواهد کرد.
یکی از چالشهایی که بازار موتورسیکلت با آن روبهرو شده، تغییر ماهیت موتورسیکلت است. این کالا مانند خودرو، سرمایهای شده و این در حالی است که موتورسیکلت، کالایی کاملاً مصرفی است. لذا به نظر میرسد اگر فعالیت سودجویانه از این بازار کمتر شود و برخی از تولیدکنندگان مانند گروه بهمن در این حوزه شیطنت نکنند، بازار موتورسیکلت هم مانند خودرو به کاهش قیمت و آرامش میرسد.
برخی از تولیدکنندگان مانند ایران دوچرخ (وابسته به گروه بهمن) با پیش فروش موتورسیکلتهای خود و فضاسازی رسانهای اینگونه به مردم القا میکنند که قیمتها افزایشی خواهد بود. لذا صاحبان پول را تشویق میکنند که برای خرید موتورسیکلت اقدام کنند تا در مدت کوتاه به سودهای میلیونی برسند. اما مجموعههای تولید باید بدانند که اکثر خریداران موتورسیکلت، هدفشان کار است. لذا رفتارهای سودجویانه آنها میتواند به صورت مستقیم بر معیشت مردم اثر بگذارد.
علی عرب، عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران درباره دلایل گرانی موتورسیکلت در یکی دو ماه گذشته گفت: از اول بهمن ۱۴۰۱ که قیمت موتورسیکلت در واحدهای تولیدی مشخص شد، دیگر افزایش قیمتی در این بخش نداشتهایم و افزایش قیمتی که درباره موتورسیکلتهای موجود در بازار از آن صحبت میشود، احتمالاً مربوط به تکفروشیهاست.
بیشتر فروشندگان دستکم خرید ۳ تا ۶ ماه را انجام میدهند؛ چراکه نرخ معلوم و مشخص است. تا جایی که اطلاع دارم افزایش نرخ موتورسیکلت در بازار ازسوی تولیدکنندگان نیست.
عرب ادامه داد: باتوجه به اینکه نرخ دلار هم در یکی دو ماه اخیر تغییر چندانی نداشته، احتمالاً فقط در مغازههای کوچک این افزایش قیمتها دیده میشود و اگر به نمایندگی شرکتها هم مراجعه کنید در نهایت خواهند گفت افزایش نرخ موتورسیکلت در ماههای نخست امسال مربوط به بازار است و تولیدکنندگان در آن نقشی ندارند. گفتنی است بخش مهمی از نرخ موتورسیکلت، مربوط به قطعات وارداتی است که این بخش نیز متأثر از نرخ ارز قرار دارد و از آنجا که ارز نیز در این مدت تغییر نرخ چندانی نداشته و تعرفههای گمرکی نیز افزایش پیدا نکرده، میتوان گفت افزایش قیمتها در بازار موتورسیکلت بیشتر کاذب بوده و حالت روانی دارد.
این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: وضعیت کنونی صنعت موتورسیکلت و نوسانات و افزایش قیمتها در بازار آن در حال حاضر مربوط به ورود مصرفکنندگان غیرواقعی به بازار موتورسیکلت برای حفظ ارزش پول است. عرب درباره تبدیل شدن موتورسیکلت به یک کالای سرمایهای و تأثیری که این رویکرد بر صنعت موتورسیکلت کشور دارد، اظهار کرد: آنچه مشخص است بهدنبال کاهش ارزش پول ملی، افراد برای حفظ دارایی و سرمایهای که دارند، به سمت بازارهای گوناگون تمایل پیدا میکنند که یکی از این بازارها میتواند بازار موتورسیکلت باشد.
صنعت موتورسیکلت بخشی از صنعت خودرو است و عدهای که توان خرید خودرو بهعنوان یک کالای سرمایهای را ندارند، برای حفظ ارزش پول خود وارد بازار موتورسیکلت میشوند. در این شرایط، موتورسیکلتهای خریداریشده برای حفظ دارایی در خانهها انبار میشوند و حتی در مواردی افرادی که موتورسیکلتسوار هم نیستند، اقدام به خرید این کالا میکنند تا صرفاً ارزش پولشان حفظ شود.
نظر شما