وزیر ارتباطات آینده ایران کیست؟

گزینه های احتمالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چه کسانی هستند؟

وزیر ارتباطات آینده ایران کیست؟

با نزدیک شدن به زمان معرفی کابینه دولت چهاردهم، گمانه ‌زنی ‌ها در خصوص گزینه‌ های تصدی وزارتخانه ‌های مختلف به اوج خود رسیده است.  در این میان وزارت ارتباطات به عنوان رکن اصلی توسعه زیرساخت ‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در کشور، نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه همه جانبه آن ایفا می ‌کند. این وزارتخانه با ارائه خدمات ارتباطی پایدار و گسترده، بستری مناسب برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم می‌آورد.

با وجود اهمیت بالای وزارت ارتباطات، این وزارتخانه با چالش ‌های متعددی مانند تامین مالی، توسعه زیرساخت ها در مناطق محروم، نارضایتی مردم از سرعت اینترنت و... نیز مواجه است. از این رو مردم انتظار دارند که وزیر ارتباطات دولت چهاردهم با برنامه ریزی دقیق قادر به رفع این مشکلات باشد.

در همین راستا کارگروه تخصصی این وزارتخانه پس از ارزیابی دقیق رزومه‌ های ۲۰ نامزد اولیه، لیست ۱۶ نفره نهایی را با اولویت ‌بندی مشخص منتشر کرده است. این کارگروه متشکل از متخصصان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات، با هدف انتخاب گزینه ‌های شایسته و کارآمد به منظور معرفی آنها به رییس جمهور منتخب، به هر یک از نامزدها امتیازی بر اساس سوابق و توانایی‌ هایشان اختصاص داده است. نتایج این ارزیابی نشان می ‌دهد که ستار هاشمی با کسب بیشترین امتیاز در صدر این فهرست قرار گرفته است.

ستار هاشمی اکنون معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت‌ اسناد و املاک است و از مهرماه ۹۸ تا دی‌ماه ۱۴۰۱ در جایگاه معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات فعالیت می‌کرد.

ستار-هاشمی

در سابقه این گزینه احتمالی وزارت ارتباطات، معاونت فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین مدیریت کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز دیده می ‌شود.

هاشمی متولد ۱۳۵۵ در شهر یاسوج است و از سال ۹۲ عضو هیئت‌علمی گروه کامپیوتر دانشگاه شیراز شده است.

او مدرک کارشناسی سخت‌افزار را از دانشگاه اصفهان، کارشناسی‌ارشد هوش مصنوعی را از دانشگاه علم و صنعت و دکترای هوش مصنوعی‌ را از دانشگاه علم و صنعت و موناش استرالیا گرفته است.

گزینه بعدی این شورا رضا فرجی دانا است.  فرجی دانا متولد ۱۳۳۹ در شهر قم است. وی در سال های  پیش از انقلاب دانشجوی رشته مهندسی برق در شیراز بود و بعد از پیروزی انقلاب و تعطیلی دانشگاه ها به سپاه پاسداران پیوست. سال ۱۳۶۵ برای ادامه تحصیل به پردیس فنی دانشگاه تهران منتقل و در اوایل دهه هفتاد موفق به کسب دکتری برق خود از دانشگاه واترلوی کانادا شد.

رضا-فرجی-دانا

وی در دهه هفتاد، ریاست پردیس فنی دانشگاه تهران و در دولت اصلاحات ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت. فرجی دانا بعد از استعفای مصطفی معین از وزارت علوم، از سوی سیدمحمد خاتمی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی شد که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس ششم نشد و تا سال ۱۳۸۴در ریاست دانشگاه تهران باقی ماند. دردولت نهم و دهم به تدریس  مشغول بود و سر انجام در اوایل دولت یازدهم از سوی حسن روحانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی و موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم شد اما پس از مدتی به بهانه انتصاب جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی به عنوان  معاونان خود از سوی همان مجلس استیضاح و برکنار شد.

نفر سومی که بیشترین امتیاز را از کارگروه تخصصی این وزارتخانه دریافت کرده اکرم فداکار است.  فداکار متولد ۱۳۵۷ است، سوابق شغلی وی شامل کارشناس نرم افزار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد، کارشناس نرم افزار استانداری یزد، کارشناس مسئول فناوری اطلاعات استانداری یزد، معاون مدیرکل و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری یزد و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد و معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد است.

اکرم-فداکار

وی دو مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار و مهندسی الکترونیک از دانشگاه یزد دارد و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی را از پردیس فارابی دانشگاه تهران دریافت کرده است.

وی دارای سوابق پژوهشی و تالیفات متعدد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

عضویت در کاگروه‌های مختلف مرتبط با دولت الکترونیک و راهبری حوزه فاوا در رزومه وی مشاهده می‌شود.

با توجه به اهمیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه کشور، انتخاب وزیر این وزارتخانه از حساسیت بالایی برخوردار است. انتظار می ‌رود دولت چهاردهم با انتخاب فردی شایسته و کارآمد، بتواند گام‌ های مؤثری در جهت بهبود وضعیت این حوزه بردارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد