چند سناریو برای تامین مسکن کارگران

مسکن یکی از مهمترین مشکلات کارگران است. چرا که با افزایش و نوسانات قیمت مسکن در بازار، توان کارگران برای تهیه آن یا پرداخت اجاره بهای آن پایین آمده است.

چند سناریو برای تامین مسکن کارگران

مسئولان و همچنین وزارت کار بارها وعده تامین مسکن برای جامعه کارگری را داده اند اما هنوز اتفاق چشمگیری رخ نداده است. به نظر می رسد دولت برای این موضوع راهکاری پیدا کرده است که در ادامه به جزئیات آن اشاره می کنیم.

مطابق آمارها نزدیک به ۷۰ درصد درآمد کارگران صرف اجاره بها و تأمین مسکن می‌شود.

بیش از نصف حقوق کارگران صرف پرداخت اجاره بهای خانه می‌شود و عملا توان خرید مسکن با حقوقی که دریافت میکنند را ندارند؛ حتی در صورتی که وام بگیرند. 

چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار در هفته کارگر سال ۱۴۰۳ خبر از ساخت ۶۰هزار مسکن کارگری داد.

او درباره این طرح توضیح داد: وزیر کار چند ماه قبل دستور تشکیل قرارگاه مسکن کارگری را صادر کردند که با حضور سازمان‌های تابعه وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شکل گرفت، ولی ما تمرکز کردیم روی اینکه چند سناریو را طراحی کنیم و برخی از این سناریوها، تعاونی محور، برخی کارفرما محور و برخی دیگر روی رفع موانع پیش روی کارگران و کارفرمایان است.

او ادامه داد: تلاش وزارت کار این است که در چند ماه آینده رویکرد جدید و بسته‌های اختصاصی مسکن کارگری ایجاد شود. در ماه های اینده، این رویکرد ها اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی هم درباره آخرین وضعیت مسکن کارگران اظهار داشت: تا کنون برای ۱۴۰هزار واحد مسکن کارگری زمین تأمین شده است و هر منطقه‌ای که بتوانیم زمین را تأمین کنیم نسبت به ارائه زمین برای مسکن کارگران اقدام می‌کنیم، اما این اراضی به پیمانکاران تعلق نمی‌گیرد بلکه اگر مدیران صنایع بتوانند در مناطقی که اراضی تأمین شده است، برای کارگران مسکن بسازند با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت، البته اگر مدیران صنایع پای کار نیایند باز هم از روش‌های دیگری برای خانه‌دار کردن کارگران اقدام می‌کنیم.

معاون تعاون وزیر کار نیز درباره موضوع مسکن کارگران، خبر داد: مبلغ ۸هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن، در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر