نقشه راه خانه دار کردن مردم در دولت جدید زیر ذره بین تیتر کوتاه؛

پزشکیان، بازار مسکن را از چنگال تورم خارج می کند؟

مجید گودرزی گفت: در دولت سیزدهم ریل‌گذاری خوبی در حوزه مسکن انجام شد. در این دولت، موضوع واگذاری زمین‌های رایگان و ایجاد لوایح و قوانین لازم برای نخستین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاد.

پزشکیان، بازار مسکن را از چنگال تورم خارج می کند؟

پروژه نهضت ملی مسکن که با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و با درآمد متوسط در ایران آغاز شده بود، در دولت سیزدهم پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشت. این پروژه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مختلف، به‌منظور تسریع در ساخت و تحویل واحدهای مسکونی در مناطق مختلف کشور توسعه پیدا کرد. بهبود فرآیند تخصیص زمین، استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی، و افزایش مشارکت بخش خصوصی از جمله اقدامات انجام‌شده برای تسریع در تحقق اهداف این پروژه بزرگ ملی به شمار می‌روند. با این حال، همچنان چالش‌هایی نظیر تأمین منابع مالی و مسائل زیرساختی وجود دارد که نیازمند توجه و پیگیری بیشتری هستند. برنامه و هدف‌گذاری دولت چهاردهم برای به سرانجام رساندن پروژه‌های مسکن حمایتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم است.

در همین راستا به گفت‌وگو با مجید گودرزی کارشناس مسکن پرداختیم.

گودرزی در خصوص تاریخچه پروژه مسکن ملی توضیح داد: تکالیف قانونی در قانون دولت موظف است که در حوزه مسکن ورود کرده و کمبودها را به خصوص برای اقشار ضعیف جامعه برطرف کند. این تکلیف بر گردن همه دولت هاست. شروع طرح‌های بزرگ مسکن حمایتی از دولت نهم و دهم بود. دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن حمایتی چندان عملکرد مثبتی نداشت، زیرا برخی از مسئولان این دولت‌ها اعتقادی به رفع چالش مسکن و مسائل آن نداشتند، اما در دولت سیزدهم بخش بزرگی از واحدهای باقی مانده مسکن مهر تکمیل و تحویل شد. از سوی دیگر طرح نهضت ملی مسکن با وجود تمام تنگناها و مشکلات حرکت رو به جلو داشت.

مجید-گودرزی

وی در رابطه با عملکرد دولت سیزدهم در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: حدودا ۱۸ بانک متاسفانه به تعهدات خود در پرداخت تسهیلات مسکن عمل نکردند و همین موضوع چالش بزرگی برای تامین مالی این پروژه به وجود آورد. به هر حال تلاش‌های دولت سیزدهم در این حوزه ارزشمند بود هرچند که به نتیجه لازم و مورد نظر نرسید. از تلاش‌های دولت سیزدهم در بخش مسکن می‌توان به واگذاری زمین‌های رایگان اشاره کرد. به علاوه وام‌های فرزند آوری و تکمیل ۱۵ درصد تعهدات طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات از طریق بانک مسکن و بانک‌های عامل دولتی برای کمک به خود مالک ها، ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و ساخت شهرک‌های جدید توانست کمک شایانی به بخش مسکن داشته و نتیجه آن هم تک رقمی شدن تورم مسکن و کاهش ۹ درصدی آن بود. به هر حال تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه مسکن در دولت سیزدهم نسبت به دو دولت قبل شاخص و ارزشمند بود.

این کارشناس مسکن در ادامه افزود: درحال‌حاضر یک قفل شدگی کامل در بازار مسکن ایجاد شده که سبب یک چالش جدی برای تمامی ذی نفعان این بازار از جمله صنعت ساختمان به وجود آورده است. بسیاری از قیمت گذاری‌های مسکن ناصواب و دور از منطق بوده و از طرفی تقویت هیچ کدام از مولفه‌های لازم برای ایجاد رونق در بازار مسکن محقق نشد. طرح نهضت ملی مسکن یک پروژه ملی بوده و تعهداتی برای دولت ایجاد می‌کند. به علاوه امتیازاتی از جمله واگذاری زمین برای این طرح در نظر گرفته شده ، زیرا حدود ۶۰ درصد بهای تمام شده مسکن، به مسئله زمین مربوط می شود. حتی اگر دولت فقط در بخش زمین اقدامات موثری انجام دهد، می‌توان به شکسته شدن قفل بازار مسکن امیدوار بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر برنامه راه دولت چهاردهم برای بخش مسکن گفت: در دولت سیزدهم ریل‌گذاری خوبی در حوزه مسکن انجام شد. در این دولت، موضوع واگذاری زمین‌های رایگان و ایجاد لوایح و قوانین لازم برای نخستین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاد. قیمت گذاری‌های غیر اصولی دمار از روزگار صنعت ساختمان و مردم ایران درآورده است، با وجود اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه مسکن وجود دارد و عموما ما نباید مشکلی در این بخش داشته باشیم.

گودرزی همچنین تصریح کرد: قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن و واگذاری زمین رایگان برای نخستین بار تصویب شد، هرچند که قطعا اصلاحاتی نیاز خواهد داشت، اما میتوان گفت که نابسامانی و آشوب عظیمی که در بازار مسکن وجود دارد را هدف‌گذاری کرده است. البته که این موضوع نیازمند ایستادگی پایدار قوه قضاییه بوده و امید است که به مرور با مدیریت صحیح فشار مسکن از دوش مردم ایران برداشته شود و از طرفی باعث رونق این صنعت مهم باشد که تاثیر شگرفی بر اقتصاد و اجتماع کشور دارد، زیرا درحال‌حاضر بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی ما ناشی از چالش مسکن است و مسکن در بهای تمام شده بیشتر کالاها و خدمات نقش دارد. بنابراین پذیرفتنی نیست که این مسئله بر خلاف کشورهای توسعه یافته دنیا به حال خود رها شود. مسکن جزو کارنامه لاینفک تمام دولت‌ها در دنیا است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر