گوشت و مرغ | بازاریابی دیجیتال | گوشت حلال
بازار غذاهای حلال، رونق جهانی گرفت / غیرمسلمانان مایل به مصرف گوشت و مرغ حلال
تقاضا برای غذای حلال دیگر تنها به مسلمانان محدود نمیشود، بلکه در بین غیرمسلمانان هم چشمگیر شده است.نیاز به غذای حلال در جهان با حضور حدود دو میلیارد مسلمان در کشورها و قارههای مختلف در حال گسترش است.

غذای حلال از دیدگاه اسلام، غذایی است که طبق اصول دینی اسلامی تهیه شده و مجاز است برای مصرف. این نوع غذاها بر اساس قوانین اسلامی فرآوری شده و مواد غذایی اصلی، مانند گوشت، میوهها و صیادیها نیز باید طبق مقررات اسلامی بوده و از طریق روشهای حلال تهیه گردند. در بسیاری از کشورها و جوامع اسلامی، مردم به دنبال محصولات حلال هستند و از مشتریان و بازارهای ناسالم دوری میکنند.
چند سالی است که مواد غذایی حلال در بین مصرفکنندگان چه در بین مسلمانان و چه غیرمسلمانان، محبوبیت زیادی پیدا کرده، زیرا از یک شاخص دینی به تضمینی برای ایمنی، بهداشت و قابلیت اطمینان بودن مواد غذایی تبدیل شده است.
ارزش بازار جهانی غذای حلال در سال ۲۰۲۳ به ۲۳۳۹.۱ میلیارد دلار (۲.۳ تریلیون دلار) رسید و انتظار میرود کل درآمدهای بازار غذای حلال ار سال ۲۰۲۴ تا سال ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۰.۵ درصد رشد کند و تا ۲۰۳۰ به حدود ۵۲۸۴.۹۶ میلیارد دلار(۵.۳ تریلیون) برسد.
بازار حلال حالا دیگر شاهد رشد قوی است که ناشی از افزایش جمعیت مسلمانان، افزایش آگاهی مصرف کننده، چندفرهنگی شدن سریع جوامع، افزایش نگرانیهای مربوط به سلامت و ایمنی، گسترش تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال است.
حلال در واقع به معنای غذای مجاز برای مصرف انسانها طبق قوانین اسلامی است و گوشت، مرغ و غذاهای دریایی بخش اصلی بازار غذای حلال هستند. گوشت حلال به ویژه برای مصرفکنندگان مسلمان از جمله گوشت گاو، بره، مرغ و غذاهای دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است.
محصولات لبنی نیز مانند شیر، پنیر، ماست و کره، بخش مهمی از بازار مواد غذایی حلال را تشکیل میدهند و استانداردهای بهداشتی و منابع دقیقی برای اطمینان از ایمنی این محصولات اعمال میشود و آنها را به انتخابی مطمئن برای مصرفکنندگانی که به پیروی از دین و سلامت مواد غذایی اهمیت میدهند، تبدیل میکند.
بازاری که هر روز در حال گسترش است
صنعت حلال به غذا و تغذیه محدود نمیشود، بلکه فراتر از بخش غذا گسترش یافته است و شامل داروها، لوازم آرایشی، محصولات و لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی، علاوه بر بخش خدمات مانند تدارکات، بازاریابی رسانههای چاپی و الکترونیکی، بستهبندی، برندسازی و تامین مالی است.
به گزارش پایگاه ریسرچ گیت، بازار غذای حلال به عنوان یکی از سودآورترین و تاثیرگذارترین بازارها در تجارت جهانی مواد غذایی امروزی برجسته است.
بر اساس آنچه که وبگاه آلاید مارکت ریسرچ منتشر کرده است بازار جهانی حلال در تعدادی از کشورهایی که از لحاظ تاریخی سابقه استفاده از غذای حلال در آنجا چشمگیر هم نبوده حالا به سرعت در حال گسترش است. برای مثال، ارزش تخمینی بازار غذای حلال در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به ۵۹.۴ میلیارد دلار رسید و انتظار میرود تا حدود ۸۸.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ برسد.
فروشگاههای بزرگ بیشترین سهم از بازار حلال را دارند
بر اساس گزارش مفصلی با عنوان «گزارش بازار غذای حلال»، توسط گروه IMARC درباره وضعیت بازار جهانی غذای حلال، مهمترین کانالهای توزیع کالا و خدمات حلال در جهان، فروشگاههای بزرگ (سوپرمارکتها و هایپرمارکتها)، خردهفروشان سنتی و آنلاین و غیره است.
سوپرمارکتها و هایپرمارکتها بیشترین سهم بازار حلال را به ویژه در مناطق شهری و حومه شهرها به خود اختصاص دادهاند.
این سوپرمارکتها طیف گستردهای از محصولات حلال، از محصولات تازه و گوشت گرفته تا کالاهای بستهبندی شده و فست فودها را ارائه میدهند و برای مصرفکنندگانی که به دنبال مجموعه بزرگی از گزینههای حلال هستند، راحتی و تجربه خرید یکجا را فراهم میکنند.
خرده فروشان سنتی نیز نقش مهمی در توزیع محصولات غذایی حلال در کشورهای دنیا ایفا میکنند، به ویژه در مناطقی که مردم بیشتر از بازارهای محلی وشرکتهای کوچک خرید میکنند. این خرده فروشان شامل قصابیهای محلی، خواربارفروشیهای محله و بازارهای ویژه محصولات حلال هستند که اغلب درک عمیقی از جوامع خود دارند و طیف وسیعی از محصولات حلال را ارائه میدهند.
کانالهای توزیع آنلاین محصولات حلال
از سوی دیگر کانالهای توزیع آنلاین نیز به دلیل سهولت نسبی دسترسی از طریق تجارت الکترونیک و توانایی پاسخگویی به مصرفکنندگان جهانی در بازار مواد غذایی حلال رونق قابل توجهی بهدست آوردهاند.
خرده فروشان آنلاین طیف گستردهای از محصولات حلال را ارائه میدهند، از جمله اقلام ویژه که ممکن است به راحتی در فروشگاههای محلی در دسترس نباشند.
این کانال به مصرفکنندگان اجازه میدهد تا غذای حلال را در حالی که در خانههایشان نشستهاند جستوجو و خریداری کنند و آن را درب منزل تحویل بگیرند؛ خردهفروشان آنلاین اغلب توضیحات دقیق محصول، لیست مواد تشکیل دهنده و اطلاعات گواهی حلال را ارائه میدهند که به ویژه برای مصرفکنندگانی که نگران اصالت محصولات حلال هستند جذاب است.
آسیا قویترین مرکز حلال و رشد بالا در امریکا و اروپا
بازارهای مهم محصولات حلال در جهان شامل امریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا)، اروپا (آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا و غیر، آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، هند، کره جنوبی، استرالیا، اندونزی و غیره)، امریکای لاتین (برزیل، مکزیک و غیره)؛ خاورمیانه و افریقاست که منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم بازار محصولات حلال را به خود اختصاص داده است.
منطقه آسیا و اقیانوسیه یک مرکز قوی در بازار جهانی غذای حلال است، زیرا بزرگترین جمعیت مسلمان در جهان را در خود جای داده است که تقاضا برای محصولات حلال را افزایش داده است. کشورهایی مانند اندونزی، مالزی، پاکستان و بنگلادش دارای صنایع غذایی حلال و نهادهای نظارتی قوی در این زمینه هستند.
علاوه بر این، غذاهای متنوع و تنوع فرهنگی در این منطقه، بازار پر جنب و جوشی را برای طیف وسیعی از غذاهای حلال از وعدههای غذایی خیابانی گرفته تا غذاهای اشرافی و رستورانی ایجاد کرده است. منطقه آسیا و اقیانوسیه یک مصرفکننده بزرگ و همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات غذایی حلال است که به بازارهای جهانی نیز صادر میکند.
امریکای شمالی نیز تقاضای فزایندهای برای غذای حلال داشته است که در درجه اول به دلیل جامعه چندفرهنگی آن است و جوامع مسلمان در ایالات متحده و کانادا تقاضا برای محصولات حلال را افزایش دادهاند که نتیجه آن در دسترس بودن محصولات حلال در سوپرمارکتها و رستورانهای بزرگ این منطقه از جهان است.
محصولات حلال همچنین شاهد افزایش تقاضا برای آن از سوی مصرفکنندگان غیرمسلمان است که آن را به دلیل کیفیت و ایمنی انتخاب میکنند و این روند باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی امریکای شمالی به دنبال گواهی حلال برای رفع نیازهای این بازار در حال گسترش باشند.
بازار اروپا برای غذای حلال نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده است که هم توسط جمعیت مسلمانان و هم مصرفکنندگان غیرمسلمان که به دنبال اقلام غذایی با کیفیت بالا هستند، مورد استقبال قرار دارد.
کشورهایی مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان دارای جوامع مسلمان بزرگی هستند که به افزایش تقاضا برای محصولات حلال در این کشورها کمک کرده است. اتحادیه اروپا همچنین تلاشهایی را برای یکپارچه کردن فرآیندهای صدور گواهی حلال، تسهیل تجارت و اطمینان از اعتماد مصرفکنندگان انجام داده است.
امریکای لاتین همچنین بازار پر رونقی برای غذای حلال دارد و کشورهایی مانند برزیل و آرژانتین به عنوان بازیگران اصلی در تولید و صادرات گوشت حلال ظاهر شدهاند.
بازار غذای حلال در این منطقه به اقلیت مسلمان و بازارهای بینالمللی از جمله خاورمیانه و آسیا پاسخ میدهد، و به ویژه صنعت گوشت حلال برزیل به دلیل رعایت استانداردهای سخت حلال شناخته شده است به نحوی که این کشور را به صادرکننده اصلی گوشت حلال به بازارهای جهانی تبدیل کرده است.
مطرحترین شرکتها در صنعت غذای حلال
بر اساس وبگاه حلال تایمز، ۱۲ شرکت برتر تولیدکننده مواد غذایی حلال در سال ۲۰۲۳ شامل شرکتهای زیر است:
۱-شرکت غذایی کیو-ال (QL Foods Sdn Bhd)
۲- شرکت غذایی الاسلامی (Al Islami Foods Co)
۳- مجموعه غذایی حلال داگانگ (DagangHalal Group)
۴- راه زعفران (Saffron Road)
۵- کاون فودز برهاد (Kawan Foods Berhad)
۶- گوشت جنان ن (Janan Meat)
۸- محصولات کشاورزی پریما (Prima Agri-Products)
۹- نستله (Nestle)
۱۰- آلانا سونز (Allanasons Pvt)
۱۱- بیآر اف (BRF)
۱۲- میدامار (Midamar)
۱۳- کارگیل (Cargil)
این شرکتها طیف گستردهای از محصولات دارای گواهی حلال را به مصرفکنندگان در سراسر جهان ارائه میدهند و استانداردهای سختگیرانهای را در تولید غذاهای خود رعایت میکنند و همین تعهد آنها به تولید محصولات حلال با کیفیت بالا و تایید شده به افزایش پذیرش و تقاضا برای غذاهای حلال در سراسر جهان کمک کرده است.
نظر شما