دلفارد کرمان ؛ بهشت گمشده و ناشناخته جیرفت

استان کرمان با مردمانی خون‌گرم و طبیعتی زیبا به عنوان یکی از بهترین مراکز گردشگری ایران محسوب می‌شود. یکی از دیدنی‌ترین مناطق کرمان دلفارد است که از آن به عنوان دلفارد بهشت گمشده جیرفت یاد می‌شود. مسیر سرسبز دلفارد کرمان و جاذبه‌های متعدد آن می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد را برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه به شکل کامل با جاذبه‌های مختلف این منطقه دیدنی آشنا خواهید شد.

دلفارد کرمان ؛ بهشت گمشده و ناشناخته جیرفت

دلفارد کرمان کجاست ؟

منطقه دلفارد کرمان که با نام‌های روستای دلفارد، دره دلفارد و بندر دلفارد کرمان نیز شناخته می‌شود، در 25 کیلومتری شمال شهر جیرفت قرار دارد. مسافت دلفارد به کرمان نیز حدود 186 کیلومتر است. این منطقه به دلیل داشتن طبیعت سرسبز، آب و هوای خنک و جاذبه‌های متعدد، در میان گردشگران و مسافران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌آید. منطقه دلفارد مملو است از درخت‌های سرسبز پرتقال، گردو، انار و موز و در کوهستان‌های آن انواع گیاهان دارویی و خوراکی به چشم می‌خورد.

ویژگی‌ های طبیعی دلفارد

روستا دلفارد کرمان در ارتفاع حدود 2000 متری از سطح دریا قرار دارد، به همین دلیل جزو مناطق پربارش استان کرمان محسوب می‌شود. میزان بارش این منطقه حدود 350 میلی‌متر مکعب در سال بوده و همین موضوع موجب شده تا از آن به عنوان دلفارد درب بهشت کرمان یاد شود. دلفارد در دامنه کوه‌های برف‌خیز آسمان قرار گرفته و از آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای و بارش‌های فراوان نسبت به سایر مناطق استان برخوردار است. در دلفارد کرمان به دلیل بارش‌های فراوانی که در فصول مختلف سال دارد، به چالوس شرق کشور معروف است. با توجه به کوهستانی بودن دلفارد و هم‌چنین خنک بودن آب و هوای دلفارد کرمان، بهترین زمان سفر به دلفارد فصول گرم سال محسوب می‌شود. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار کرمان سفری امن را به منطقه دلفارد تجربه کنید.

دلفارد

چطور به دلفارد جیرفت کرمان برویم ؟

شما می‌توانید از طرق مختلفی برای سفر به دلفارد جیرفت کرمان اقدام کنید. اگر قصد دارید از کرمان به سوی دلفارد حرکت کنید، باید مسافتی حدودا 187 کیلومتری را طی کنید که طی کردن مسافت جاده دلفارد به کرمان حدودا 2 ساعت و نیم به طول می‌انجامد. اگر قصد سفر از جیرفت به سوی دلفارد را دارید می‌توانید با حدود نیم ساعت رانندگی به منطقه دلفارد برسید. برای سفر از سیرجان به دلفارد نیز باید مسافتی حدودا 240 کیلومتری را طی کنید. در صورتی که از شهرهای دیگر نظیر مشهد قصد سفر به منطقه دیدنی دلفارد را دارید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما مشهد کرمان سفری آسان به دلفارد کرمان را تجربه کنید.

دیدنی های دلفارد کرمان

دیدنی‌های دلفارد کرمان تنها به مناظر و مناطق سرسبز و خوش آب و هوا محدود نمی‌شود. در این روستای دیدنی جاذبه‌های طبیعی متعددی وجود دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد:

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های دلفارد کرمان است که بر اثر فرسایش تونل سنگی در دل کوه‌های دلفارد ایجاد شده است. این آبشار تماشایی از ارتفاع 70 متری به پایین جاری می‌شود و به رودخانه دلفارد می‌ریزد. با توجه به سرمای هوا در فصل زمستان، بهترین زمان برای بازدید از این عروس آبشارهای ایران، بهار و اوایل تابستان است.

دلفارد2

روستای هنزا

روستای هنزا در فاصله یک ساعتی منطقه دلفارد کرمان قرار دارد و شما می‌توانید در کنار بازدید از دلفارد، به این روستای دیدنی نیز سری بزنید. این روستا در فاصله 15 کیلومتری ساردوئیه قرار گرفته و با داشتن درختان سرسبز و رودخانه خروشان، پذیرای مهمانان و گردشگران است. بازدید از این منطقه در فصل بهار و تابستان به شما پیشنهاد می‌شود.

ارگ راین کرمان

ارگ راین یکی از جاذبه‌های تاریخی استان کرمان است که در فاصله 83 کیلومتری دلفارد قرار دارد. ارگ راین به عنوان دومین سازه خشتی بزرگ ایران شناخته می‌شود و بر بلندای تپه‌های کوه‌های هزار در شهر راین قرار گرفته است. این ارگ تاریخی در دوران حکومت نادرشاه افشار محل حکومت میرزا حسین خان راینی بوده و به عنوان محل زندگی بسیاری از اقوام و نزدیکان حکومتی در دوران زندیه و افشاریه به شمار می‌آید. با توجه به فاصله کم این بنای تاریخی تا کرمان، خرید بلیط هواپیما کرمان ارزان بهترین راهی است که می‌توانید از طریق آن به ارگ راین بروید.

سوغات دلفارد چیست ؟

سفر به دلفارد کرمان بدون خرید سوغاتی‌های مشهور آن لطفی ندارد. از مشهورترین سوغاتی‌های این منطقه می‌توان به قالی گل سرخ، اشاره کرد. این محصول دارای شهرتی جهانی بوده و به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. سفالگری، حصیربافی، گلیم، آینه دوزی و سفره بافی از دیگر صنایع دستی شناخته‌شده در منطقه دلفارد محسوب می‌شود. علاوه بر آن شما می‌توانید در سفر به دلفارد از تجربه غذاهای بی‌نظیر این روستا نیز لذت ببرید. از مهم‌ترین غذاهای محلی روستای دلفارد می‌توان به لپه پلو با زیره، خورش به آلو، کشک کدو، خورش آلوچه و مجور کدو اشاره کرد.

اقامتگاه های نزدیک دلفارد

یکی از دغدغه‌های مسافران پیش از خرید بلیط قطار مشهد کرمان یافتن اقامتگاهی مناسب در طول سفر است. در نزدیکی‌ دلفارد کرمان اقامتگاه‌ها و هتل‌های متعددی قرار دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه و شرایط خود اقامتگاه مناسب را انتخاب کنید. اگر به دنبال اقامتگاهی مناسب در داخل روستای دلفارد کرمان هستید، می‌توانید یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه را انتخاب کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به: اقامتگاه دلفارد کرمان گلما، دوکوهه، آدور و هفت چشمه اشاره کرد. هتل بزرگ دلفارد نیز می‌تواند انتخابی بسیار مناسب برای گردشگران محسوب شود. این هتل با همکاری بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی کرمان با سبک معماری سنتی خانه‌های کرمانی ساخته شده است. علاوه بر آن با توجه فاصله اندک منطقه دلفارد تا جیرفت، رزرو هتل در جیرفت نیز گزینه‌ای مناسب برای سفر به دلفارد محسوب می‌شود. شما می‌توانید پیش از خرید بلیط هواپیما یوتراوز، هتل‌های مختلف جیرفت را بررسی کرده و هتل مناسب خود را انتخاب کنید. هتل ناجی، هتل رستوران آرمان و هتل دقیانوس به عنوان محبوب‌ترین هتل‌های جیرفت به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

  • استان کرمان عموما به عنوان استانی خشک و گرم شناخته می‌شود؛ اما در این استان منطقه‌ای خوش آب و هوا به نام دلفارد کرمان قرار دارد که شما می‌توانید در فصول بهار و تابستان از آب و هوای بی‌نظیر آن لذت برده و از مناظر سرسبز و تماشایی بازدید کنید. اگر شما نیز قصد خرید بلیط قطار فوری یوتراوز به مقصد کرمان را دارید، حتما در طول سفر خود از روستای دیدنی دلفارد نیز بازدید کنید.

 

 

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها