تیتر کوتاه بررسی کرد؛

این سالاد را نخورید، درد بی درمان می‌گیرید + عکس

کوی پلا، یک غذای سنتی محبوب در تایلند و لائوس، گفته می‌شود هر ساله مسئول مرگ حدود ۲۰,۰۰۰ نفر است.

این سالاد را نخورید، درد بی درمان می‌گیرید + عکس

به گزارش تیتر کوتاه - این غذا که به عنوان سالاد توسط مردم لائوس و منطقه ایسان تایلند شناخته می‌شود، شامل ماهی خام خرد شده، آب لیمو، گیاهان و ادویه‌ها است. همانطور که حدس می‌زنید، ماهی مشکل‌ساز این غذا است، البته به طور دقیق‌تر، انگل های موجود در ماهی. کوی پلا معمولاً با ماهی آب شیرین خام از حوضه مکونگ تهیه می‌شود که اغلب با کرم‌های پهن انگلی معروف به فلوک‌های زنده آلوده هستند. این انگل‌ها مدت‌هاست که به عنوان عامل یکی از مهاجم‌ترین انواع سرطان شناخته شده به انسان، یعنی کلانژیوکارسینوما یا سرطان مجرای صفراوی، شناخته شده‌اند که تنها در تایلند باعث مرگ حدود ۲۰,۰۰۰ نفر می‌شود.

ساخت-کوی-پلا

"این یک بار بزرگ بر دوش سلامت تایلند است"، نارونگ خونتیکئو، جراح کبد در دانشگاه خون کائن تایلند، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در سال ۲۰۱۷ گفت. "اما هیچ‌کس در این مورد نمی‌داند زیرا آنها به آرامی می‌میرند، مانند برگ‌هایی که از درخت می‌افتند."

خونتیکئو، که هر دو والدینش پس از یک عمر مصرف کوی پلا به دلیل سرطان مجرای صفراوی فوت کردند، سال‌ها به شمال‌شرقی روستایی تایلند سفر کرده و به مردم درباره خطرات مصرف این غذای ارزان اما خطرناک هشدار داده است. متأسفانه، این غذای سنتی در منطقه ایسان تایلند بسیار محبوب است و منصرف کردن مردم از خوردن آن بسیار دشوار است.​

غذا-کوی-پلا

برخی از مردم می‌گویند: "خوب، راه‌های زیادی برای مردن وجود دارد"، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که پختن ماهی قبل از اضافه کردن به غذا کاملاً طعم آن را خراب می‌کند. نسل‌های قدیمی‌تر که با کوی پلا بزرگ شده‌اند، بسیار کمتر مایل به ترک آن هستند، اما پزشکانی مانند نارونگ خونتیکئو امیدوارند که حداقل نسل جوان‌تر خطراتی که با مصرف آن مواجه هستند را درک کنند.

گفته می‌شود که یک لقمه کوی پلا به طور فنی برای ایجاد سرطان مجرای صفراوی کافی است. این بیماری به عنوان "قاتل خاموش" شناخته می‌شود و بدون جراحی یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بقا را دارد. استان ایسان، بزرگ‌ترین استان تایلند، به دلیل محبوبیت پایدار کوی پلا، بالاترین میزان گزارش شده سرطان مجرای صفراوی در جهان را دارد.

دکتر خونتیکئو تست‌های گسترده‌ای در میان روستاییان استان ایسان تایلند انجام داده و دریافت که تا ۸۰ درصد آنها فلوک‌های زنده مصرف کرده‌اند، و اگرچه همه آنها از سرطان مجرای صفراوی رنج نمی‌برند، اما خطر ابتلا به این بیماری مرگبار در طول زمان بسیار بالاست.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد