تیتر کوتاه پیگیری کرد؛

واکنش معاون وزیر نفت به دعوای بنزینی نامزدها

جلیل سالاری گفت: تفاوت قیمت امروز بنزین با رقم‌های پیشنهادی بسیار زیاد است. در دوره‌های قبل افزایش قیمت بنزین به صورت ۱۰ درصدی انجام می‌شد که پس از آن افزایش تدریجی قیمت بنزین متوقف شد. زمانی که موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود، مسائل سال ۹۸ نیز باید در نظر گرفته شود.

واکنش معاون وزیر نفت به دعوای بنزینی نامزدها

انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم رسید و تبلیغات انتخاباتی دو نامزد باقی مانده از سر گرفته شد. تاکنون هر نامزدی برنامه‌های خود را برای مسائل و چالش‌های مختلف کشور ارائه کرده است. یکی از مسائل حساس که این دو نامزد به سراغ آن رفته‌اند موضوع قیمت بنزین است. روال همیشگی این است که پیش از روز انتخابات نامزدها بهترین وعده‌ها و برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند، اما اکنون شنیده‌ها حاکی از طرح پیشنهاد افزایش قیمت بنزین تا ۲۵ هزار تومان و حتی ۳۵ هزار تومان از سوی نامزدهای انتخابات است.

در همین راستا با جلیل سالاری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

سالاری در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص دیدگاه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مبنی بر تغییر قیمت بنزین در دولت جدید گفت: قیمت بنزین نهایتا طبق ماده‌ای که در قانون الحاق آمده است، مشخص شده که قیمتی تکلیفی است. در واقع قیمت‌گذاری بنزین بر اساس نظام هدفمندی که در سال ۸۶ اجرا شد، انجام می‌شود. با توجه به شرایطی که کشور درحال‌حاضر در آن قرار دارد، در ابتدا باید تمرکز بر مسئله بهینه‌سازی سوخت باشد. طرح‌های غیر قیمتی می‌تواند به عنوان یکی از سیاست‌های مورد نظر در این حوزه استفاده شود. بخشی از طرح‌های غیر قیمتی مربوط به موضوع بهینه‌سازی است که با توجه به تعداد خودروی موجود در کشور و سطح کیفی وسایل نقلیه در بخش حمل‌ونقل بررسی می‌شود.

قیمت-بنزین

وی همچنین افزود: خودروهای فرسوده باید از رده خارج شده و طرح اسقاط این خودروها با جدیت دنبال شود. شروع این پروژه در مرحله اول هدفمندی در سال ۸۶ بود که توانستیم در بحث مدیریت مصرف نیز موفق باشیم. بنابراین در حل مسئله سوخت، نباید فشار بر دوش مردم باشد. مواردی مانند تعیین کیفیت خودرو و میزان مصرف سوخت آن از مسائلی است که مصرف‌کننده در آن دخیل نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، به اولویت مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: باید تغییراتی در سبد سوخت خودروها ایجاد شود. اگر در سبد سوخت خودروها تنوع‌سازی اتفاق بیافتد، قطعا مدیریت مصرف نیز تسهیل می‌شود. اقداماتی که در زمینه کارت هوشمند سوخت نیز انجام شد، تاثیر چشمگیری بر مدیریت مصرف سوخت داشت. ما توانستیم تقاضای ۱.۲ میلیونی کارت سوخت که در دولت‌های قبل اتفاق افتاده و حل نشده بود، برطرف کنیم، به این معنا که درحال‌حاضر مردم به راحتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارت سوخت خود را دریافت می‌کنند. از طرف دیگر بحث سهمیه سوخت هر فرد و پایشی که بر اساس میزان مصرف خودروها انجام شده نیز بررسی و مدیریت شده است. بنابراین مسئله بهینه‌سازی مصرف سوخت باید در اولویت باشد. در دوره‌های قبل نیز تعهداتی در زمینه صادرات سوخت ( حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت) وجود داشت که بخشی از آن رفع تعهد شد.

جلیل سالاری در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر الزام تغییر قیمت بنزین بیان کرد: سیاست‌هایی که از سوی برخی افراد در خصوص افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود باید مبانی مشخصی داشته باشند. باید بررسی شود که منشاء قیمت هایی که در چنین فضای انتخاباتی برای بنزین پیشنهاد داده می‌شود، کجاست؟ درحال‌حاضر مبانی روشن و شفافی برای پیشنهادهای قیمتی بنزین وجود ندارد. تفاوت قیمت امروز بنزین با رقم‌های پیشنهادی بسیار زیاد است. در دوره‌های قبل افزایش قیمت بنزین به صورت ۱۰ درصدی انجام می‌شد که پس از آن نیز افزایش تدریجی قیمت بنزین متوقف شد. زمانی که موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود، مسائل سال ۹۸ نیز باید در نظر گرفته شود.

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: نگاه من این است که ابتدا باید در زمینه مصرف سوخت فرهنگ‌سازی انجام شود، به چرخه حمل‌ونقل به خصوص در بخش عمومی باید توجه بیشتری شده و نظارت و کنترل بر کیفیت خودروها و میزان مصرف سوختشان افزایش پیدا کند. مصرف خودروهای ما (سبک و سنگین) درحال‌حاضر بسیار بالا بوده و اگر مدیریت مصرف ۵۰ درصدی برای مصرف سوخت ایجاد شود، چه بسا ما می‌توانیم بخش زیادی از سوخت را صادر کنیم و عواید آن می‌تواند صرف نوسازی زیر ساخت‌ها و جایگزینی خودروهای کم مصرف و پرمصرف شده و در نهایت رضایتمندی مردم را به دنبال دارد. بنابراین مدیریت مصرف سوخت نه تنها برای مردم بلکه برای دولت نیز مزیت‌های فراوانی دارد.

معاون وزیر نفت در مورد مزایای بهینه‌سازی مصرف سوخت توضیح داد: از طرف دیگر در نتیجه نوسازی چرخه حمل‌ونقل از محل جایگزینی خودروها، حتی مسئله تورم نیز می‌تواند حل شود. در واقع تامین اعتبار خودروها می‌تواند از افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل هم جلوگیری کند. بنابراین توسعه چنین زیر ساخت هایی مناسب تر از ایجاد شوک قیمتی بنزین در کشور است. بحث هایی که در مورد افزایش قیمت بنزین به راه افتاده است حکایت از حرکت به سوی آزادسازی قیمت سوخت دارد. اگر بنا باشد قیمت‌گذاری با این شرایط تابع نرخ تسعیر ارز باشد، باید این موضوع در نظر گرفته شود که شرایط ارزی ما نوسان بسیاری دارد، زیرا مشخص است که نرخ ارز نیز شناور است.

وی در پایان به اولویت مسائل مربوط به حوزه انرژی اشاره کرد: در نتیجه مطرح کردن موضوع افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی فاقد بررسی‌های کارشناسی و مطالعات لازم است. بهتر است به جای تمرکز بر موضوع قیمت بنزین، به ابعاد حوزه انرژی و ظرفیتی که این حوزه در جهت حل مسائلی مانند ناترازی بنزین و موضوع بودجه دارد، پرداخته شود. صرفا مطرح کردن سیاست افزایش قیمت بنزین بدون مبانی اصولی و کارشناسی نمی‌تواند راه گشا باشد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها