اختصاصی تیتر کوتاه؛

پزشکیان، از عامل نگرانی اسرائیل تا گره گشای دیپلماسی

پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، موجی از واکنش رسانه های خارجی به راه افتاد. در این گزارش تحلیل برخی از این رسانه ها را نسبت به نتیجه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران مشاهده می کنید.

پزشکیان، از عامل نگرانی اسرائیل تا گره گشای دیپلماسی

رسانه های خارجی نسبت به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران واکنش های متفاوتی را نشان دادند. طبق روال معمول تمرکز اکثر رسانه های غربی بر ایجاد موجی منفی نسبت به انتخابات ایران بود. برخی دیگر از رسانه‌ها به تحلیل تأثیر احتمالی نتایج انتخابات بر روابط بین‌المللی ایران، به‌ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای و روابط با آمریکا و اروپا پرداخته‌اند.

در ادامه بخشی از واکنش رسانه های خارجی نسبت به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران را مشاهده می کنید:

نقاب چهره دوستانه دولت جدید با غرب

طبق گزارش سی ان ان، پس از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی کارشناسان بر این باورند که کشورهای غربی انتظار ندارند این انتخابات روابط آنها با ایران را تغییر دهد، با این حال پزشکیان مطمئناً کاندیدای مورد نظر آنها است، زیرا رقیب وی تنها تنش‌های موجود را تشدید می‌کرد. جواد ظریف، وزیر امور خارجه اسبق، متحد کلیدی پزشکیان و اصلاح طلبی که نزدیک به یک دهه پیش بر دوره نسبتاً گرم روابط بین‌الملل نظارت داشت، به عنوان یک نامزد بالقوه برای تصرف مجدد پست قبلی خود تحت ریاست جمهوری جدید مطرح شده است. ظریف دیپلمات ارشد ایران در حالی که در میان جوانان ایرانی محبوب است، همچنین با انتقاد تندروهای داخلی به دلیل دوستی بیش از حد با غرب مواجه شده است.

اصلاح طلب ایرانی به دنبال تعامل با غرب

« اصلاح طلب ایرانی با شکست دادن یک نامزد تندرو به ریاست جمهوری رسید. » این تیتری است که رسانه امریکایی واشنگتن پست برای پوشش گزارش مربوط به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران انتخاب کرد و نوشت: مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح طلبان، که از سیاست‌های میانه رو در داخل و تعامل محدود با غرب حمایت می‌کند، در انتخابات ریاست جمهوری ایران با شکست دادن سعید جلیلی، چهره محافظه کار برجسته، پیروز شد. رسانه دولتی ایران بامداد شنبه نتایج را اعلام کرد. میزان مشارکت در روز جمعه ۵۰ درصد بود که اندکی بیشتر از پایین‌ترین رقم تاریخی هفته گذشته ۴۰ درصد بود. پزشکیان که قبل از تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در خارج از ایران کمتر شناخته شده بود، تنها اصلاح طلبی بود که برای کاندیداتوری تایید شد. بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، او ۱۶.۳ میلیون رای به‌دست آورد که تقریباً ۳ میلیون رای بیشتر از جلیلی، نزدیک‌ترین رقیب خود، که با حدود ۱۳.۵ میلیون رای عقب بود، است.

نگرانی اسرائیل از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران پس از انتخابات

بر اساس گزارش روزنامه آنلاین تایمز اسرائیل، اوایل روز شنبه اعلام شد که مسعود پزشکیان نامزد اصلاح طلبان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد و با وعده دستیابی به غرب و تسهیل اجرای قانون حجاب پس از سال‌ها تحریم و اعتراضات که جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داد، سعید جلیلی را مغلوب کرد. وی پس از رای گیری در روز جمعه گفت که در صورت پیروزی، سعی خواهد کرد با همه کشورها به جز اسرائیل روابط دوستانه داشته باشد. با وجود پیروزی پزشکیان، ایران درحال‌حاضر در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. تنش‌ها در خاورمیانه به دلیل درگیری بین اسرائیل و حماس بالا است. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد. انتخابات آتی ایالات متحده می‌تواند هر شانسی برای بهبود روابط تهران و واشنگتن را به خطر بیندازد.

جشن ریاست جمهوری پزشکیان در میان گرداب مشکلات

به گزارش یورو نیوز، پزشکیان در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایران گفت: ما قول می‌دهیم و به آنها عمل نمی‌کنیم. این بزرگترین مشکل ماست. پزشکیان در بحبوحه تشدید تنش‌های منطقه‌ای بر سر جنگ غزه، اختلاف با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران و نارضایتی داخلی در مورد وضعیت اقتصاد تحریم شده ایران، ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد. وی جایگزین مرحوم ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری فقید ایران شد که در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باخت.

مسیر پر پیچ و خم در برابر رئیس‌جمهوری جدید ایران

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، یک فرد نسبتاً میانه رو که برای پیروزی در انتخابات، رقیب تندرو خود را شکست داد، اما احتمالاً در تغییراتی که می‌تواند ایجاد کند، محدود می‌شود، روز شنبه از ایرانیان خواست تا در راه دشوار پیش رو با او بمانند. مسعود پزشکیان پس از اعلام برنده شدن در دور دوم انتخابات در برابر رقیب خود سعید جلیلی، در نخستین سخنرانی عمومی خود وعده داد که به همه مردم ایران خدمت کند.

پزشکیان گره گشای دیپلماسی ایران

به گزارش نیویورک تایمز، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری منتخب مردم ایران، خواهان روابط گرمتر با غرب با هدف پایان دادن به تحریم‌ها است. اما گویا اختیارات او به شدت محدود است. برخی مقامات و کارشناسان بر این باورند که با انتخاب نامزد اصلاح طلبان مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، ایران ممکن است شاهد نرم شدن سیاست خارجی مطلق گرای خود و حتی فرصتی برای گشایش دیپلماتیک جدید باشد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر