حمل و نقل عمومی | آلودگی هوا
هوشمندسازی عصای دست شهرداری شد / کاهش هزینه حمل و نقل در راه است
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که سازمان فاوای شهرداری نفس تازهای میخواهد، گفت: یکی از مصادیق مهم هوشمندسازی در حوزه حملونقل استفاده از اپلیکیشنها برای پرداخت بهای بلیت است که میتواند هم برای شهروندان و هم برای شهرداری موجب کاهش هزینه شود.
هوشمندسازی در حمل و نقل عمومی امکانات بسیاری را برای مسافران و سیستمهای حمل و نقل فراهم میکند. استفاده از فناوریهای هوشمند مانند سامانههای ردیابی و اطلاعات مسافران، اپلیکیشنهای تلفن همراه برای خرید بلیت و برنامهریزی مسیر و همچنین سامانههای پرداخت بیعرضه فرصتهایی برای بهبود واقعیت تجربه مسافران ایجاد میکند و همچنین بهینهسازی عملکرد و بهرهوری سیستمهای حمل و نقل عمومی را تسهیل میکند. این امر میتواند منجر به کاهش ترافیک و آلودگیهای محیطی، افزایش رضایت مسافران و حتی صرفهجویی در زمان و هزینه برای افراد و سازمانهای مختلف گردد.
جلسه کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با موضوع تحقق شهرداری غیرحضوری در معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری با حضور احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند، محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، سعید جهانی، مدیرعامل سازمان فاوا و نمایندگان مرکز نوسازی و تحول اداری و مدیران معاونت حملونقل برگزار شد.
احمد صادقی در این جلسه پس از استماع گزارش مدیران معاونت در خصوص اقدامات انجامشده در هوشمندسازی در بخشهای مختلف معاونت از جمله کارتبلیتها، معاینه فنی، پارک حاشیهای و طرح ترافیک گفت: هوشمندسازی شهر یکی از شعارهای محوری و مورد تاکید شورای ششم بوده و هست و یکی از مهمترین مصادیق هوشمندسازی که قابل لمس است، حوزههای معاونت حملونقل و ترافیک است.
وی ادامه داد: شهروندان در طول روز از وسایل حملونقل عمومی استفاده میکنند، یا با مراجعه به سایت تهران من برای دریافت طرح ترافیک، معاینه فنی یا پارک حاشیهای خدمات دریافت میکنند لذا هر چه بسترهای هوشمندسازی در این حوزه فراهم شود برای شهر و شهروندان بهتر خواهد بود.
صادقی گفت: به عنوان مثال در حوزه کارت بلیط یکی از موضوعاتی که مطرح است بحث خرابی دستگاههای کارت خوان در اتوبوسها یا ایستگاههای مترو است که سبب فرار پرداخت بهای بلیط میشود و مبلغ گزافی از چرخه اقتصادی شهرداری و شهر حذف میشود. در این موضوع استفاده و راهاندازی اپلیکیشنها میتواند موثر افتد و سبب جلوگیری از فرار پرداخت بهای بلیط شود.
صادقی ادامه داد: توسعه هوشمندسازی سبب خواهد شد هزینههای شهرداری کاهش یابد. از جمله هزینههای مربوط به نیروی انسانی جهت فروش و صادر کردن بلیط کاغذی، نصب دستگاههای کارت خوان جهت شارژ کارت و مهمتر از همه امکان تقلب در شارژ کارت از بین میرود.
بر اساس اعلام سازمان فاوا، با هماهنگی صورت گرفته با ثبت احوال و سازمانها حمایتی مانند کمیته امداد و...، امکان شارژ تمام الکترونیک آنلاین کارت بلیطها برای دانشجویان و دانش اموزان، اقشار خاص و آسیب پذیر و کارت منزلت، به زودی فراهم خواهد شد.
صادقی در ادامه افزود: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران خدمات رسانی به اقشار خاص نظیر سالمندان، جانبازان، معلولان با قید سکونت در شهر تهران است که این رعایت این قید با هوشمندسازی بهتر میسر خواهد شد.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم هوشمندسازی در امر جابهجایی بار در شهر تهران گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه ترافیک جابهجایی بار است که با هوشمندسازی و دسترسی بیشتر به کاربران میتواند تا حدود زیادی در حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا موثر باشد.
صادقی همچنین در این جلسه با اشاره به ایجاد واحد هوشمندسازی در معاونت حملونقل گفت: ایجاد واحدی که اسناد و راهبردها ی حوزه هوشمدسازی در آن تجمیع شود و اقدامات مورد نیاز با هماهنگی ویژه پیگیری شود اقدام مناسبی است که از سوی معاونت حملونقل در حال انجام است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ایجاد زیرساختهای هوشمندسازی، ایجاد یک داشبورد قابل اتکا و مرجع که به لحظه وضعیت حملونقل شهر تهران را ارائه دهد و قابل دریافت باشد و همچنین احصای خدمات قابل ارائه به شهروندان و تجمیع آنان در یک سامانه از جمله اقداماتی است که در واحد هوشمندسازی قابل ارائه است.
صادقی با اشاره به اهمیت حوزه حملونقل افزود: وقتی در بودجه بندی سالانه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به حوزه حملونقل تخصیص داده میشود، یعنی این حوزه دارای اهمیت فراوانی است؛ لذا با غیرحضوری شدن خدمات و هوشمندسازی این حوزه میتوانیم از حملونقل پاک، ارزان و کارا بهرهمند شویم.
عضو شورای شهر تهران همچنین به مشکلات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: فراهم ساخت بسترهای هوشمندسازی برعهده سازمان فاوا قرار دارد، این در حالی است که اکنون این سازمان با مشکلات عدیدهای دست به گریبان است.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: سازمان فاوا نیازمند دمیدن نفسی تازه در همه سطوح است و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده میشود، مشکلات این سازمان رفع شود و متخصصان با دلگرمی بیشتری به فکر فراهم ساختن بسترهای مورد نیاز باشند.
نظر شما