شهرداری | حمل و نقل عمومی | تاکسی فرسوده
تسهیلات ویژه ۱۵۰ میلیونی برای راننده تاکسی ها / زمان مراجعه تاکسی ها به معاینه فنی اعلام شد
مالکی گفت: ناوگان حملونقل عمومی به ویژه تاکسیها بسیار فرسوده هستند و در کلان شهرهایی مانند تهران بیش از نیمی از تاکسیها فرسودهاند.
نوسازی تاکسیهای شهری یک گام مهم در بهبود سیستم حمل و نقل عمومی یک شهر است. با بهروز رسانی تاکسیها ، امکاناتی مانند سیستمهای ردیابی، پرداخت الکترونیکی، و ارتباطات بهبود یافته فراهم میشود. این تغییرات نهتنها به بهبود تجربه مسافران کمک میکند بلکه میتواند به کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری نیز کمک کند.
شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران در حاشیه دومین مجمع عمومی اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور گفت: رویکرد جدید در حوزه حملونقل مسافر با تاکسی به سمت هوشمندسازی و حملونقل ترکیبی و برنامهریزی سفرهای درون شهری است که این رویکرد نیاز به ایجاد زیرساختهای لازم و هماهنگیهای بیشتر با ذینفعان دارد.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه بیش از نیمی از تاکسیهای پایتخت فرسوده هستند، گفت: میانگین سن عمر این خودروها ۱۰ سال است.
وی اضافه کرد: ناوگان حملونقل عمومی به ویژه تاکسیها بسیار فرسوده هستند و در کلان شهرهایی مانند تهران تقربیا نیمی از تاکسیهای در حال فعالیت فرسودهاند.
مالکی اظهار کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا، حرکت به سمت نوسازی تاکسی که از یک عقب ماندگی و به دلایل مختلف از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و در بسیاری از شهرها اعداد و ارقام تاکسیهای نوسازی شده در امسال با تعداد خودروهای فرسوده بسیار فاصله دارد.
سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: البته برای مشکل رانندگان تاکسی در تامین منابع نوسازیِ خودروها، تفاهمنامهای هم با صندوق کار آفرینی امید انعقاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای تاکسیهای فرسوده و همچنین تسهیلات ۲ میلیارد ریالی برای ونهای فرسوده با کارمزد ۸ درصد و مدت بازپرداخت ۶۰ ماهه با سه ماه تنفس در نظر گرفته شده است.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به برقیسازی ناوگان که در کلان شهرها و تهران مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: طبق قراردادهای صورت گرفته با شرکتهای چینی، ۲۵ هزار تاکسی برقی و ۱۰ هزار ون وارد کشور میشود و در ناوگان حملونقل پایتخت مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری ۶ هزار تاکسی در شهر تهران نوسازی شده است، تصریح کرد: سهم شهرداریها عوارض یک درصد از فعالیت حملونقل هوشمند مسافر در طول یک سال است که صرف نوسازی ناوگان خواهد شد.
مالکی سهم تاکسیها در حملونقل عمومی تهران را ۱۸ درصد بیان و خاطرنشان کرد: تهران حدود ۸۰ هزار تاکسی پلاک تهران دارد که حدود ۶۱ هزار تاکسی دارای کارنامه فعال هستند که این تعداد تاکسی روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در سطح پایتخت جابهجا میکنند.
سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: در آییننامه سن مرز فرسودگی برای تاکسیهای بنزینی و دوگانه سوز ۸ سال اعلام شده است.
وی در مورد وضعیت معاینه فنی تاکسیها نیز گفت: اکنون تاکسیهای با سن کمتر از ۱۰ سال دوبار در سال و تاکسیهای با سن بیش از ۱۰ سال ۴ بار در سال برای معاینه فنی مراجعه میکنند.
نظر شما